Gå til innhold

Økt effekt, hva må byttes?

Ranger emnet

cryshTIC

Anbefalte innlegg

Har nå fått tak i en ny "grom" turbo til 240èn, takler effekt på opptil 300-350 HK!:D Men, motoren tåler jo ikke den slags trykk:( Hva MÅ byttes for å få glede av disse kreftene, eller hvertfall deler av di er spørsmålet? Har en B230AT (forgasserturbo) Regner med at forgasseren er alt for liten..? Klarer vell ikke å levere nokk da eller? Girkassen er en original M47 (Blir jo fort litt burnings:D:)

Råder, stempler osv må vell også "smies"? Bensinpumpe? Nettopp bytta til ei fabrikkny volvopumpe som leverer til 200HK så den må vell også byttes..

Intercooleren er en original volvokjøler som garantert ikke tåler mer enn det som er originalt! Bremser er originale, clutch er bytta, men veit ikke hvilken det er (skal sjekke)..

Heeej :=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den turboen din holder værtfall ikke til 300 hk, ser ut som en standard turbo til b21-230 turbo.

skaff deg en b230 FK/FT ->95 mod eller en B23ET å bygg på i stede. Holder værtfall till 300 hk med rett oppsett osv.

Getrag 265 el er et fint alternativ til girkasse, M90 funker også.

B23 2,7Liter sugemotorbunn selges komplett i deler eller sammen satt. alt av deler nytt eller nymaskinert. PM ved intersesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, skjønner jo det at jeg har feil motor til effektøkning:( Bra dere sier ifra! Da har jeg naturligvis begynt å tenke på å bytte motor:P Hva bør jeg gå til innkjøp av syns dere? Er nybegynner her, så jeg må spørre dere erfarne om råd å hjelp

Hei.

Du kan for all del dra ut 350hk av motoren din.

Men den vil rase etter et par timer :P

(dreie ned stempler, dobble forgassere, høyt turbotrykk).

Men, ja.

Mest økonomiske valg er nok b230ft/fk.

Du må regne 10-15 for motor med ledningsnett, så må du ha bla.a. svinghjul til f-motor, etc. etc.

samt du må ha ut din motor og inn neste, såvel som det må kobles *litt* elektronikk..

EDIT:

Ps. nå høres jeg sikkert ut som bestemoren din, men:

Trenger du 300hk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den turboen din holder værtfall ikke til 300 hk, ser ut som en standard turbo til b21-230 turbo.

skaff deg en b230 FK/FT ->95 mod eller en B23ET å bygg på i stede. Holder værtfall till 300 hk med rett oppsett osv.

Getrag 265 el er et fint alternativ til girkasse, M90 funker også.

Tror du fikk tips her jeg...

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå hatt en samtale med Naila her på forumet, og har konkludert med at b230atèn som står i skal ut, å en ft/fk motor skal inn:)

DaButcher: Er det ikke sånn at man vil ha mest mulig HK da?:D Neida, har planer om å lande på mellom 250 og 300, da er jeg godt fornøyd! Heldigvis har jeg godt med mekanikere rundt meg som er villige til å hjelpe med motorbytte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå hatt en samtale med Naila her på forumet, og har konkludert med at b230atèn som står i skal ut, å en ft/fk motor skal inn:)

DaButcher: Er det ikke sånn at man vil ha mest mulig HK da?:D Neida, har planer om å lande på mellom 250 og 300, da er jeg godt fornøyd! Heldigvis har jeg godt med mekanikere rundt meg som er villige til å hjelpe med motorbytte..

har du tenkt på kostnader som:

* girkasse

* clutch

* bakaksel

* dekk

* bremser

?? Det er MYE MER enn selve motoren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på det ja:) Penger er ikke d største problemet egentlig, d er heller kunnskapen:P

Har nå surfet litt rundt på nettet og funnet tak i en B230ft motor og en M90 kasse.. Da er jeg væffal litt på vei! Bakakselen som står på er en 1031 med sperre, bør ikke den holde da? Bremsene må nok skiftes, samt clutch, men dette er jo et prosjekt så det kommer nok uansett til å ta litt tid.. Vent å se, blir nok bra til slutt ja:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider