Gå til innhold

Hva tåler B230FT av ladetrykk?

Ranger emnet


anbhovl

Anbefalte innlegg

Den originale turboen i FT-FK har en liten turbin. når dere kjører med 1 bar+

i ladetrykk så har dere ca 2.5 bar eksostrykk eller baktrykk...

Dette vil truste noe jævlig på lagerdelen på turboen. eksos trykket skubber turbindelen mot eksos utløp.

Dette tar knekken på lager i turbo med påfølgende blårøyk og turbo havari.

De originale IC kan klare 1.4 bar Det varierer på kvalitet på innfestning av tankene i registeret.

Men det viktigeste er å ha en efektive dumpventil, så man ungår de trykkstøtene når man slipper gassen.

 

mvh

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den originale turboen i FT-FK har en liten turbin. når dere kjører med 1 bar

i ladetrykk så har dere ca 2.5 bar eksostrykk eller baktrykk...

Dette vil truste noe jævlig på lagerdelen på turboen. eksos trykket skubber turbindelen mot eksos utløp.

Dette tar knekken på lager i turbo med påfølgende blårøyk og turbo havari.

De originale IC kan klare 1.4 bar Det varierer på kvalitet på innfestning av tankene i registeret.

Men det viktigeste er å ha en efektive dumpventil, så man ungår de trykkstøtene når man slipper gassen.

 

mvh

Ok, jeg kjører på ca 0,8-0,9 nå med orginal dump... men har en annen dump liggende.

- 1985 Audi 90 2.2 10V Turbo

- 1992 Audi S4 2,2 20V Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tåler turboen godt.. kjenner de som kjører med 1 bar og.

Men da har du nokk nådd smertegrensen for den turboen,

Tips til oppgradering.

Bytt til en 15G turbo som sitter originalt på de første 850 T5.

De klarer 1.2 bar og leverer mere luft... og mindre baktrykk= effekt

 

Eg skulle ha skrevet 1 bar+ i den forige tråden.

Ludvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve bunndelen tåler oppimot 1,5-1,6bar, men noe over det er det skummelt å være råder, selv med de nye grovere som sitter i motorene i fra 89 og opp.

Du merker det ikke med det første for rådene ikke knekker, men bøyer seg.

Siden er det jo en mengde forskjellige ting som "begrenser" hvor mye trykk du kan ha. Men er motoren riktig oppsatt kan den nok tåle en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpen dump betyr som regel problemer på FK/FT motor. LMM'en blir helt på styr og feter opp blandinga i hytt og pine, med påfølgende blårøyk, ujevn tomgang/turtall, osv.

 

Det jeg har hørt er det samme som øyvind sier her oppe, at turboen takker for seg hvis du lader over 1 bar.

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tåler turboen godt.. kjenner de som kjører med 1 bar og.

Men da har du nokk nådd smertegrensen for den turboen,

Tips til oppgradering.

Bytt til en 15G turbo som sitter originalt på de første 850 T5.

De klarer 1.2 bar og leverer mere luft... og mindre baktrykk= effekt

 

Eg skulle ha skrevet 1 bar+ i den forige tråden.

Ja ny turbo kommer.... men vet ikke hvilken. Tror det blir Garrett T3 eller T4

- 1985 Audi 90 2.2 10V Turbo

- 1992 Audi S4 2,2 20V Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anbhovl. Jeg tror det var baktrykket som tok den ja. 1200kr for nye ringer for hele motoren på volvo.

Men, det var nok i kombinasjon med at jeg var litt slurvette med å skifte olje ofte nok og brukte billig olje. Men når mor har konto på mølla blir det ofte 2takt bensin på tanken og turbo + olje til 50kr litern :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår