oyvind ludvig otterlei Skrevet Mai 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 Den originale turboen i FT-FK har en liten turbin. når dere kjører med 1 bar+ i ladetrykk så har dere ca 2.5 bar eksostrykk eller baktrykk... Dette vil truste noe jævlig på lagerdelen på turboen. eksos trykket skubber turbindelen mot eksos utløp. Dette tar knekken på lager i turbo med påfølgende blårøyk og turbo havari. De originale IC kan klare 1.4 bar Det varierer på kvalitet på innfestning av tankene i registeret. Men det viktigeste er å ha en efektive dumpventil, så man ungår de trykkstøtene når man slipper gassen. mvh Siter Ludvig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
anbhovl Skrevet Mai 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 Den originale turboen i FT-FK har en liten turbin. når dere kjører med 1 bari ladetrykk så har dere ca 2.5 bar eksostrykk eller baktrykk... Dette vil truste noe jævlig på lagerdelen på turboen. eksos trykket skubber turbindelen mot eksos utløp. Dette tar knekken på lager i turbo med påfølgende blårøyk og turbo havari. De originale IC kan klare 1.4 bar Det varierer på kvalitet på innfestning av tankene i registeret. Men det viktigeste er å ha en efektive dumpventil, så man ungår de trykkstøtene når man slipper gassen. mvh Ok, jeg kjører på ca 0,8-0,9 nå med orginal dump... men har en annen dump liggende. Siter - 1985 Audi 90 2.2 10V Turbo - 1992 Audi S4 2,2 20V Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet Mai 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 Ok, jeg kjører på ca 0,8-0,9 nå med orginal dump... men har en annen dump liggende. Hvis det er en åpen dump du har liggende, så kan du glemme å montere den på FK/FT motoren din... hvis du søker etter dette, så finnes det mange tråder om dette... Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvind ludvig otterlei Skrevet Mai 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 Det tåler turboen godt.. kjenner de som kjører med 1 bar og. Men da har du nokk nådd smertegrensen for den turboen, Tips til oppgradering. Bytt til en 15G turbo som sitter originalt på de første 850 T5. De klarer 1.2 bar og leverer mere luft... og mindre baktrykk= effekt Eg skulle ha skrevet 1 bar+ i den forige tråden. Siter Ludvig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GMV Skrevet Mai 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 Selve bunndelen tåler oppimot 1,5-1,6bar, men noe over det er det skummelt å være råder, selv med de nye grovere som sitter i motorene i fra 89 og opp. Du merker det ikke med det første for rådene ikke knekker, men bøyer seg. Siden er det jo en mengde forskjellige ting som "begrenser" hvor mye trykk du kan ha. Men er motoren riktig oppsatt kan den nok tåle en del. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krishell Skrevet Mai 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 første som blåser på en nyere ft / fk motor er stempel ringene. hvis man bruker orginal turbo. skal slenge på en t3 turbo på minen dag nå. men vet ikke om flensen passer etc Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fanten_940LT Skrevet Mai 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 Du kan vel ha en åpen HKS SSQV-dump tror jeg, den lekker ikke luft slik mange av de andre gjør. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yoyofish Skrevet Mai 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 Åpen dump betyr som regel problemer på FK/FT motor. LMM'en blir helt på styr og feter opp blandinga i hytt og pine, med påfølgende blårøyk, ujevn tomgang/turtall, osv. Det jeg har hørt er det samme som øyvind sier her oppe, at turboen takker for seg hvis du lader over 1 bar. Siter Volvo 940 Turbo -95. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
anbhovl Skrevet Mai 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 ok, dumpen har jeg kjørt med før... ingen andre problemer enn at dumpen ikke lukket når den skulle..... hva tåler toppen og toppakningen av trykk da? er en 530 topp Siter - 1985 Audi 90 2.2 10V Turbo - 1992 Audi S4 2,2 20V Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
anbhovl Skrevet Mai 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 Det tåler turboen godt.. kjenner de som kjører med 1 bar og.Men da har du nokk nådd smertegrensen for den turboen, Tips til oppgradering. Bytt til en 15G turbo som sitter originalt på de første 850 T5. De klarer 1.2 bar og leverer mere luft... og mindre baktrykk= effekt Eg skulle ha skrevet 1 bar+ i den forige tråden. Ja ny turbo kommer.... men vet ikke hvilken. Tror det blir Garrett T3 eller T4 Siter - 1985 Audi 90 2.2 10V Turbo - 1992 Audi S4 2,2 20V Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
anbhovl Skrevet Mai 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 første som blåser på en nyere ft / fk motor er stempel ringene. hvis man bruker orginal turbo. skal slenge på en t3 turbo på minen dag nå. men vet ikke om flensen passer etc er dette pga baktrykket? Siter - 1985 Audi 90 2.2 10V Turbo - 1992 Audi S4 2,2 20V Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yoyofish Skrevet Mai 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 Jeg har aldri hørt noe om at stempelringene ryker men. Toppen tåler vel alt, topp pakninga holder vel til bortimot 400hk, så lenge ikke noe er galt. Siter Volvo 940 Turbo -95. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krishell Skrevet Mai 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 anbhovl. Jeg tror det var baktrykket som tok den ja. 1200kr for nye ringer for hele motoren på volvo. Men, det var nok i kombinasjon med at jeg var litt slurvette med å skifte olje ofte nok og brukte billig olje. Men når mor har konto på mølla blir det ofte 2takt bensin på tanken og turbo + olje til 50kr litern :P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyvind ludvig otterlei Skrevet Mai 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 Det som bruker å ta ringa og stempel er den store stygge ulven "tenningsbank" Dette er klasikker når man skrur opp laddetrykk uten å fylle etter med bensin, og uten å retadere tenningen. Dette ordner de som selger sånne fine brikker som du setter i motorstyringen. Siter Ludvig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krishell Skrevet Mai 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 hadde progresiv bensintrykks regulator og chip. vet ikke om denne justerte tenningen mer en orginal boksen men. Får vell prøve å spare meg opp til et skikkelig sprut etterhvert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.