Gå til innhold

Qvarnis' It's Fun Porsche facelift

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Dem som roper hurra for vingen har litt snodig smak.. Det er ok med stor vinge om den faktisk har en funksjon. På den der blir det bare teit, og stygt. Men folk må gjerne være uenig. Jeg synes den er "brytfæl".

 

 

Du får prøve å gi et eksempel på en bil som har mer bruk for vinge enn ei trimma 911m'm

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 144
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er ingen ekspert på hverken å bygge supersportsbiler eller aerodynamikk. Men når valget står mellom en vinge montert av en hillbilly fra de svenske skoger eller Dr. Ing. F Porsche i Tyskland så tror jeg at jeg velger Porsche.

 

Ang. ringen så har Walter Röhrl rundet den med en stock GT2 på 7:46. Har svensken i det hele tatt vært på Nurenburgring?

 

Ja, Qvarnström har nok vært på Ringen, skal du se. Jeg har en video der han jager Sabine (Ring-taxien) med "Qraftwärket" (E39 M5). Han er kanskje en Hillbilly, men en dyktig sådan.

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Jocke Quarnstrøm har vært på Nûrenburing flere ganger, så han er det man kaller en "ringrev"

Han vet hva han holder på med den karen, og er ikke bare en "hillbilly fra de svenske skoger.

Hadde ikke den vingen der hatt en funksjon, så hadde i "qurnis" satt den der.

Den vingen er jo ikke direkte pen, men når den har en funksjon MÅ den være der.

proud mebmer of FosenRacingTeam

Mercedes 190E 1987(rånebil)

volvo V70 TDI. 2000(bruksbil)

volvo 245GLT. 1989(herjevogn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får prøve å gi et eksempel på en bil som har mer bruk for vinge enn ei trimma 911m'm

 

 

Poenget mitt var fortsatt at den ikke trenger å være større enn f.eks vingen fra 996 GT2. Den er FOR STOR, ferdig blekke! Men den er sikkert kul for kidsn på Gatebil. Forøvrig så har jeg kjørt 911 C2 på bane og den er ikke så skummel som ryktet tilsier. Går helt fint å kjøre sidelengs med den. På en ukjent landevei (spesiellt i Norge) kan du bli skremt av en Micra bare farten er høy nok.

 

 

Ja, Jocke Quarnstrøm har vært på Nûrenburing flere ganger, så han er det man kaller en "ringrev"

Han vet hva han holder på med den karen, og er ikke bare en "hillbilly fra de svenske skoger.

Hadde ikke den vingen der hatt en funksjon, så hadde i "qurnis" satt den der.

Den vingen er jo ikke direkte pen, men når den har en funksjon MÅ den være der.

 

 

Veeeel, sjefsprøvekjører Walter Röhrl hos Porsche tror jeg kan noen triks hva det angår å tune aerodynamikk og understell, spesiellt på Porscher. Og har vel kjørt en runde eller to mer på ringen enn godeste Quarnstrøm ;)

 

Om Walter sier GT2 vingen er stor nok for en 996 i 316km/t så velger jeg glatt å overse det om en som heter "Jocke" sier den skal være dobbelt så stor.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man lager en bil som skal gå fort tanker på erodynamik og downforse må man tenke på funksjon og drite i hvordan det blir sende ut. Se på ferrari enzo foreksempel.

“Thank god there’s no 48-hour race anywhere in the world, because chances are nobody could beat Porsche in a 48-hour race. They’re probably the only cars in the world that would stand-up for something like that.”

 

Carroll Shelby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veeeel, sjefsprøvekjører Walter Röhrl hos Porsche tror jeg kan noen triks hva det angår å tune aerodynamikk og understell, spesiellt på Porscher. Og har vel kjørt en runde eller to mer på ringen enn godeste Quarnstrøm ;)

 

Om Walter sier GT2 vingen er stor nok for en 996 i 316km/t så velger jeg glatt å overse det om en som heter "Jocke" sier den skal være dobbelt så stor.

Men så er det heller ikke "Jocke" som har designet vingen på bilen, men Vortaflow som er et firma som driver med aerodynamikk og racing.

 

Blant annet har de utviklet aerodynamikken på Koenigsegg CCX.

Så jeg tror vingen er der for en annen grunn enn at kidsa på Gatebil skal synes det er kult. :rolleyes:

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var fortsatt at den ikke trenger å være større enn f.eks vingen fra 996 GT2. Den er FOR STOR, ferdig blekke! Men den er sikkert kul for kidsn på Gatebil. Forøvrig så har jeg kjørt 911 C2 på bane og den er ikke så skummel som ryktet tilsier. Går helt fint å kjøre sidelengs med den. På en ukjent landevei (spesiellt i Norge) kan du bli skremt av en Micra bare farten er høy nok.

 

Veeeel, sjefsprøvekjører Walter Röhrl hos Porsche tror jeg kan noen triks hva det angår å tune aerodynamikk og understell, spesiellt på Porscher. Og har vel kjørt en runde eller to mer på ringen enn godeste Quarnstrøm ;)

 

Om Walter sier GT2 vingen er stor nok for en 996 i 316km/t så velger jeg glatt å overse det om en som heter "Jocke" sier den skal være dobbelt så stor.

 

Får prøve å ta det nedover her.

Om vingen er for stor tror jeg ikke du har kompetanse til å bestemme, hver sin smak :) . Og å kjøre en porsche sidelengs er jo laangt ifra det den er bygget for, så at du har kjørt den på bane har jo i dette tilfellet ingen verdens ting å si her.

 

Tror muligens at jocke sin går i noe mer enn 316km/t, vil tippe motoren har godt over ~750hk, noe som vil gi den en mye høyere toppfart.(teste den som tør)

 

Til slutt, form over function er det noe som heter. Tror nok ikke bilen er bygget for fjortisser på gatebil, det gir ingen respekt eller gode rundetider :)

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare gitt respons på hva folk har sagt tidligere:

 

Får prøve å ta det nedover her.

Om vingen er for stor tror jeg ikke du har kompetanse til å bestemme, hver sin smak :) . Og å kjøre en porsche sidelengs er jo laangt ifra det den er bygget for, så at du har kjørt den på bane har jo i dette tilfellet ingen verdens ting å si her.

 

En kommenterte at 911 er så "farlig" at den MÅ ha stor vinge for å være kjørbar. Det er gammel overtro. 911 på grensa er ikke så ekstremt vanskelig å holde kontroll på, og om du har litt kjøreerfaring så kommer ikke rumpa som ei slegge i svingene. Japsene på 80-tallet hadde vel kanskje ikke all verdens med kjøreerfaring og dermed gikk endel biler på skogen og 911 fikk rykte som "skummel".

 

Tror muligens at jocke sin går i noe mer enn 316km/t, vil tippe motoren har godt over ~750hk, noe som vil gi den en mye høyere toppfart.(teste den som tør)

 

Noen kommenterte at man måtte ha så stor vinge i 250km/t. Nei, det må man altså ikke. GT2 vingen holder fint til godt over 316km/t. Nå tror jeg ikke at Qvarnis-Porscha klarer stort mer uansett. Til sammenligning har Carrera GT 612hk og en toppfart 329km/t. Gemballa har tunet Porscher i 25 år, og deres råeste 911 på dette chassiset er Gemballa ExTremo med 600hk, 1150kg og en toppfart på 355km/t... Med denne vingen:

 

26.jpg

 

 

Til slutt, form over function er det noe som heter. Tror nok ikke bilen er bygget for fjortisser på gatebil, det gir ingen respekt eller gode rundetider :)

 

Igjen, noen kommenterte at bilen sku se sånn ut fordi det var kult på gatebiltreff og at vingen hadde null funksjon på rudskogen, men så kul ut i pit-lane. Jeg er enig med deg, om vingen er nødvendig for å holde bilen på veien så for all del, bygg i høyden, men på Qvarnis-Porscha er den nok overkill.

 

 

Edit: Leif.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på Moby Dick.. Vingen er ikke så veldig liten der heller.

Hvem er det forresten du kaller Japse? Var det japaneres feil at 911 fikk dårlig rykte? De kan nok kjøre bedre enn deg (den generelle kjøre-japaner).

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på Moby Dick.. Vingen er ikke så veldig liten der heller.

Hvem er det forresten du kaller Japse? Var det japaneres feil at 911 fikk dårlig rykte? De kan nok kjøre bedre enn deg (den generelle kjøre-japaner).

 

 

Moby Dick er ikke sammenlignbar med Qvarnis-Porscha. Det er en ekstrem løpsbil med, ettersom jeg fant ut mellom 750 og 900 hk avhengig av produksjonstid, den veier bare 1025kg og har toppfart på over 365km/t.

 

Ang Japser så var naturligvis det en skriveleif, og jeg refererte jappe-tiden på 80-tallet da Porsche var statussymbol nr en for unge nyrike forretningsmenn.

- Thorstein Klingenberg

- Porsche 911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet vel ikke du specs på den "nye" Qvarnis Porscha uansett?

Jeg tror den er ganske ekstrem den også... iogmed at han har planer om å sette ny banerekord på Nürburgring.

 

Om han greier det er en annen sak...

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår