Gå til innhold

Hifonic: Fiat Punto: prosjekt mer lyd

Ranger emnet


Hifonic

Anbefalte innlegg

Da er ny bil kjøpt.

Ble en illsint italiener med yppig 1.2 liters motor.

DSC_0240.jpg

 

Målet for prosjektet er å oppgradere annlegget. Skal først og fremst montere inn det jeg har liggende.. Eller noe av det.

 

Første som ble gjort var å sette inn ny cd-spiller. Faktisk ble dette gjort før bilen ble kjørt èn meter :) Og det gjorde kjøreturen på 2800km hjem mye lettere. Spilleren er en amerikansk Pioneer 860mp

DSC_0125.jpg

 

Har en stabel med utstyr liggende her og vet ikke enda hv asom skal inn i bilen.. Men DD'n blir nok brukt om jeg får bygd kasse på nærmere 200 liter bak i bilen.

Har også bestilt et par monoblokker fra lanzar som skal testes litt før jeg kjøper noe skikkelig gromt til å få liv i DD'n..

 

Frontsett er også rimelig uklart fortsatt. Men diskantene jeg har nå skal brukes. Er DLS iridium diskanter og jeg digger lyden i dem. Skal prøve å støpe dette i a-stolpen etterhvert. Mellomtonen skal enten i a-stolpen eller øverst i døra vinklet mot lytter. Midbass blir i døra.

 

Diskant:

dls-irid3.jpg

 

Forsterkere til frontsett er uklart det også, men har lyst å gå for Hifonics der.

 

Men skal slenge inn litt kabler til å begynne med. Kassebygging er vel neste steg, så det er bare å følge med..

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 158
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Slit ann med ny bil!

Dro du til Danmark for å kjøpe den?

 

Er spent på å se hva du får stappet inn i den, 200liters kasse bak blir vel litt drøyt?

 

Lykke til

 

Henta den nok bare i Telemark, men er ikke kjent for å stresse så jeg sjekket ut flere plasser på vei oppover.

 

Skal prøve å stappe inn så stor kasse som mulig.. Vi får se :)

 

Bilen skal også senkes litt og cleanes mest mulig. Felger blir polert og brukt til jeg får råd til schmidt felger eller liknende :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lanzar monoblokkene funker fjell. Hadde noen Lanzar subber og monoblokker som jeg solgte. Og de spiller rimelig bra ja. :)

 

Vi får se om de holder :) Men skal uansett bytte de ut når økonomien stabiliserer seg..

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kass DD sub du har? Har selv en 3515 og er storfornøyd!

 

Har en 9515. Fint at flere begynner å bruke DD, er ikke akkurat mange som kjenner til det merket :)

 

Og nå driver jeg å strekker strømkabel bakover i bilen. Var et rent helvete å få en 70mm2 kabel gjennom torpedoveggen! Skulle egentlig strekke en 30mm2 i tillegg, men det kommer jeg til å droppe. Skal uansett ha et ekstra batteri baki i bilen snart og da holder det med 70mm2 mellom batteriene.

 

I kanalen var det heller liten plass, men har snart klart å knø kabelen hele veien bak.

Foran har jeg montert Optima red top batteriet med DLS polsko.

Bagasjeluka ble "cleanet". Fjernet alle merkene bak.. Men planen er å sveise igjen hullene til låsen og vindusviskeren bak.

 

Nå skal jeg ut å strekke ferdig kabelen og finne strøm i tenningslåsen slik at jeg slipper å slå av spilleren hver gang. Så skal jeg muligens starte poleringen av felgene, noe som kommer til å bli et HELVETE :D

 

Bilder kommer senere :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Optimaen på vei inn

27052006369.jpg

 

Og her tester jeg om gamle kassa går inn i bilen, og det gjorde den faktisk.

28052006375.jpg

28052006376.jpg

 

edit: for de som lurer på den hvite dritten på kassa så er det resultat av at jeg satt sammen kassa i vinter i -25 grader, ute..

 

Skal bruke den litt selv om den ikke er særlig solid. Ny kasse skal bygges etterhvert.

 

Håper at forsterkerne kommer i løpet av uka slik at jeg får testet litt. Da kommer det sikkert noen videoer også :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult prosjekt! Kommer nok til å trøkke bra i den lille kjerra di;) Hvilke Lanzar forsterkere venter du på? Har brukt lanzar OPTI serien selv, og er fornøyd så lenge de varer. Men de tåler ikke mye etter min mening. 3 av mine kamerater hadde samme, og alle 3 fikk samme problem..Men håper du får liv i den DD'n din:D Lykke til..

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult prosjekt! Kommer nok til å trøkke bra i den lille kjerra di;) Hvilke Lanzar forsterkere venter du på? Har brukt lanzar OPTI serien selv, og er fornøyd så lenge de varer. Men de tåler ikke mye etter min mening. 3 av mine kamerater hadde samme, og alle 3 fikk samme problem..Men håper du får liv i den DD'n din:D Lykke til..

 

Trøkk blir det nok av regenr jeg med :) Håper jeg får fikset noe fornuftig foran også etterhvert.

 

Er nok bare Heritage serie forsterkere jeg venter på.. Trengte noe midlertidig til jeg kjøper noe skikkelige greier :D

 

Har lyst på DD Z1 eller Hifonics XX Colossus

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

virker som du altid har no morro pågang !

*bye the way* eg har 1 dl større motor en deg :rolleyes: :hammer

 

Litt sløv med å oppdatere ? *pirke*

 

Ja, og du har vel turbo også :) Har også to unoer stående utfor her :P

 

Hehe, skjer ikke så altfor mye nå da jeg venter på forsterkerne og jobber på to plasser for å tjene grunker til justerbart senkesett. Lei av å kjøre traktor :D

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvel, kan jo legge ut bilder av hva jeg har gjort i dag og i går, selv om det ikke har noe med bilen å gjøre. Har hatt en sprengt Spl Dynamics Pro15 sub liggende lenge. Fikk faktisk tak i det siste rekoningssettet fabrikken hadde.

 

Så da rev jeg av alt av bevegelige deler på subben og da så den slik ut

29052006382.jpg

 

Måtte deretter fjerne alle limrester og skit der liminga skal sitte. Helvetes jobb som tok en stund :) Men det ble slik

29052006386.jpg

 

Så måtte jeg finne noe som passer til å brukes som shims. Fant noe papp som passet perfekt. Klippet det til riktig lengde slik at de ikke overlapper hverandre noen plasser. Da vil subben bli helt rett.

29052006387.jpg

 

Her setter jeg på rekoningskitet. Glemte å ta bilde av det selvfølgelig :) Men er membran, nedre- og øvre oppheng og spolen i en pakke som skal limes på ramma. Støvhetta limes på til slutt..

29052006389.jpg

29052006388.jpg

 

Så festet jeg kablene fra spolen til terminalene og påførte lim på det nederste opphenget. Her synes jeg man kan bruke masse lim da det vil sive gjennom strukturen på spideren. Også må man ikke være redd for å få lim på fingrene da det skal smøres utover..

30052006390.jpg

 

Nå skal det øvre oppheng limes. Man kan påføre lim før man setter spolen ned i sporet sitt også, men jeg liker å gjøre det slik.

30052006391.jpg

 

Her står hele pakka til tørking. Støvhetta er ikke limt på enda da jeg tar ut shimsen først etter at limen har tørka skikkelig. Jeg legger også litt vekt på subben slik at ting sitter fast.

30052006392.jpg

 

Når dette har tørket i et døgn skal jeg lime fast støvhetta og legge subben it for salg :) De som er interessert i en fersk sub med doble 4ohms spoler som trykker utrolig godt og spiller meget pent i 45liters lukket kasse får bare gi beskjed :)

-'00 Fiat Punto - Prosjekt dypbass

-'87 Fiat Panda - prosjekt wannabe dBdragger

Team Lydtrykk.no avd. Finnmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår