Gå til innhold

diverse Volvo alternativer

Ranger emnet


pinjongen

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

GLT er en tilnærmet turbobil, utenom turboen..

 

Turbo og GLT har svarte lister, de er senket 15mm originalt og de har tjukkere stag under. De har ofte mer utstyr og.

 

Men, som sagt så mange mange ganger før i mange tråder her: Uansett ka type du har, så kunne du velge fritt i tilbehør og en DL kan være bedre utstyr enn en GLE, selv om navnene tilsier noe annet.. Du finner ingen gjennomført standard.. Og dessuten det er såpass lett å legge til utstyr selv, at hvis du er på jakt etter en 240 så bør du heller se ka den faktisk har i stedet for ka modellbetegnelse den har.. Utenom GLT, den betegnelsen sier faktisk litt om bilen =)

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kopierer inn noe jeg skrev i en tidligere tråd om de forskjellige 240-variantene:

 

De eneste 240er med turbo originalt heter Turbo, hadde B21ET med 155 hk og manuelt gir. Fra 81 til 83 hadde de bare firedørskarosseriet, i 84 fantes de også som stasjonsvogn, i 85 i prinsippet bare som stasjonsvogn, da 740 Turbo IC hadde erstattet firedørsutgaven.

 

Det finnes knapt grenser for hvilke 240er du finner med turbo (og forskjellige varianter av turbo-emblemer) i dag, men det er ettermonterte greier.

 

GLT ligner i utseendet ("dekoren") mye på Turbo, med lister og grill i svart. Den kom først som 80-modell. Frem til vinteren 82 kunne den fås med to forskjellige motorer, en firesylindret (B23E, 140/136 hk) og samme sekssylindrede som i toppmodellen 264GLE (B27E, B28E). Da 760 kom, ble sekseren forbeholdt denne. Videre finnes GLT med B23E/B230E (136/129 hk) opptil 88.

 

L var billigste versjon fra 75 til 78, først med B20A, senere B19A, 245L hadde stort sett B21A.

 

DL var "grunnmodell" med ikke fullt så lite utstyr som L. Disse har i de fleste tilfeller B21A (97-107 hk). I de eldste årsmodellene (75-76) forkommer DL med B20A. Siste DL var 240DL 85 med B200 (103 hk). 83-84-modellene heter som regel bare 240 uten bokstaver.

 

GL er eneste bokstavkombinasjon som forekommer i praktisk talt alle årsmodeller av 240-serien. I begynnelsen som toppmodell, de siste årene som normalen. Dette kan kanskje ha sammenheng med at det har "gått inflasjon" i bokstaver, man også med at utstyrsnivået faktisk ble en del høyere med tiden. 244GL 75-78 (og visstnok 245GL 78) har B21E (123 hk) og det meste av hva man kunne få av utstyr den gangen, som strengt tatt ikke var særlig mye (skinnseter og kanskje turteller som standard). 244/245GL ble fra 79 en noe billigere "mellommodell". B21A fra 79 til 81; B23A (112 hk) fra 81 (eller 82) til 84; B230A, senere K, senere F (110-116 hk) i årsmodellene 85-93. Overdrivekasse fra 81 (eller 82), femtrinnskasse fra 84 til 85, firetrinnskasse som standard fra 86 til 89, femtrinnskasse og servostyring som standard fra 90.

 

GLE: Dette blir litt mer komplisert. Betegnelsen GLE hadde allerede vært brukt på toppmodellen 264/265, men ble brukt på 240 først på 79-modellen. 244/245GLE 79 hadde B21E og tilsvarte GL av tidligere årsmodeller. Selv om jeg kjenner til ett eksemplar, skal GLE i prinsippet ikke finnes som 80-modell, da den dyrere GLT hadde "overtatt plassen". Det dukket opp en ny GLE av 240-serien vinteren 82, da 760 kom, visstnok for å "kompensere" for bortfallet av 264 og den sekssylindrede GLT-versjonen - for dem som ville ha en komfortabel Volvo-"toppmodell", men ikke hadde sans for 760. Denne GLE var dyrere enn GLT, som hadde samme motor (B23E, 136/129 hk) og fantes i modellutvalget i to år, frem til vinteren 84, da den ble erstattet av 740GLE. Det dukket opp en 240GLE igjen fra 86, men dette var sammenlignet med tidligere GLE en klart mindre eksklusiv (og langt vanligere...) variant med samme motor som 240GL (B230A, K, F) og bare litt mer utstyr enn GL. Den (GLE) forekommer visstnok opptil 90, men da hadde allerede GL fått femtrinnskasse og servostyring som standard, så da tror jeg forskjellen må ha vært ganske minimal...

 

Så er det 240SE 93, som har samme motor som GL, men ellers ser ut til å slå de fleste eldre "luksusmodeller" i utstyrsnivå.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

jeg vil bare spesifisere at du heller burde sagt: "Diverse volvo opsjoner" eller noe i den dur, da jeg tolker den tittelen din som du vil ha noe alternativ til volvo.

 

ja, spikke flis :P men, hehe.. lykke til i biljakten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår