Gå til innhold

Jeg skal kjøpe senkesett!

Ranger emnet


v740b230f

Anbefalte innlegg

ja, det var fra "Sport" serien jeg sitterte B230FT :)

 

Rally og racing-folk kjøper nok ikke koni; hvorfor? Jo,forde det er Racing-verdenens "Lada-dempere", og ikke konkuranse-dyktig til ekte racing, dette er de for myke og svake for. Men å si det er en slitasje-kompansering blir feil, for det er faktisk for å tune oppsettet, men du får det aldri like stivt som skikkelige justerbare bilstein rally-dempere til 2500,- demperen.

Koni kan heller kalles en "hverdags-demper", for den er ganske komfortabel på mykeste innstilling.... men du har mulighet for å sette opp bilen din for alright banekjøring uten å måtte bytte dempere.

 

Ser man prisen i betraktning, så er Koni ganske billig, når man faktisk ser hva man får. Bilstein koster en del mer, og disse er ikke justerbare(B8). Koni Gule Sport justerbare forran til 740 ligger gjennomstnittlig (avhenger av hvor du kjøper dem) på en 1500,- og Bilstein B8 Sprint ligger på en 1800,- (Selvsagt avhengi av hvor du kjøper her også)

 

Alt etter smak vil jeg si, men koni er ikke skikkelige racing-dempere... noe Bilstein har milelang erfaring med.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

http://www.ipdusa.com

har en del bedre priser en pedersen. dagens kurs er på 6.136 om jeg ikke husker helt feil.

 

og justerbarheten på KONI er holdbarheten, det er bevist gang på gang på tester.

 

Bilstein er et meget godt alternativ.

 

men gutter, hva med foringer? hvor mange av dere bytter de på bila deres?

jeg skal lover dere at superfleks foringer på hele bilen gjør minst like mye som 25mm stabstag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og justerbarheten på KONI er holdbarheten, det er bevist gang på gang på tester.

 

Bilstein er et meget godt alternativ.

 

Hvilke tester?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke tester?

 

jeg må sittere meg selv litt ser jeg...hehe.. fannt en test på nettet, og den viser ca det jeg har sagt.

Primært er faktisk justeringen for å kunne stramme opp demperen ettersom tidne går, men en bieffekt er at du kan stive opp bilen ganske betydelig når du feks skal kjøre bane, og siden gjøre den myk igjen når du kjører vei.

 

les test av Koni Sport på Lexus IS300 her;

http://www.tirerack.com/suspension/tests/ko_sport_rd.jsp

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ipdusa.com

har en del bedre priser en pedersen. dagens kurs er på 6.136 om jeg ikke husker helt feil.

 

og justerbarheten på KONI er holdbarheten, det er bevist gang på gang på tester.

 

Bilstein er et meget godt alternativ.

 

men gutter, hva med foringer? hvor mange av dere bytter de på bila deres?

jeg skal lover dere at superfleks foringer på hele bilen gjør minst like mye som 25mm stabstag.

Foringer, hvor mange er det egentlig? har ikke peiling, men syns å huske at det kan være noe drit å skifte.

96 Volvo 945 B230ft

94 Volvo 945 B230ft (vraka)

88-89 Volvo 740 B230f (solgt)

 

Min 945: http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=167070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt, konier funker sikkert helt fint..! for all del.. men etter det jeg har kjørt med B8'ene, så har det skjedd 4-5ganger jeg har fått dem skikkelig varme og de har jobba orntli slik de er laget fior å gjøre, og da ble jeg overasket av hvordan man faktiskt kunne merka at demperen var der og gjor jobben sin, og ikke var bare dødvekt! derfor er jeg litt "frelst", men som sagt, koni er sikkert helt kurrant det og..men gjentar etter meg selv, har kun hørt tore som har hatt noe negativt om bilstein, men flere om koni..

 

jeg betalte ca 9lakser for fjører og dempere..hos lysaker..men dette var dyrt fant jeg ut.. og jeg satt de på selv

 

og foringer.. tenkte jeg skulle ta en dag på jobb å dreie nye allt av foringer i PEHD..hakket kvassere enn polyurethane..det tenker jeg gjør susen, i kombo med 25mm ipd:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det var fra "Sport" serien jeg sitterte B230FT :)

 

Rally og racing-folk kjøper nok ikke koni; hvorfor? Jo,forde det er Racing-verdenens "Lada-dempere", og ikke konkuranse-dyktig til ekte racing, dette er de for myke og svake for. Men å si det er en slitasje-kompansering blir feil, for det er faktisk for å tune oppsettet, men du får det aldri like stivt som skikkelige justerbare bilstein rally-dempere til 2500,- demperen.

Koni kan heller kalles en "hverdags-demper", for den er ganske komfortabel på mykeste innstilling.... men du har mulighet for å sette opp bilen din for alright banekjøring uten å måtte bytte dempere.

 

Ser man prisen i betraktning, så er Koni ganske billig, når man faktisk ser hva man får. Bilstein koster en del mer, og disse er ikke justerbare(B8). Koni Gule Sport justerbare forran til 740 ligger gjennomstnittlig (avhenger av hvor du kjøper dem) på en 1500,- og Bilstein B8 Sprint ligger på en 1800,- (Selvsagt avhengi av hvor du kjøper her også)

 

Alt etter smak vil jeg si, men koni er ikke skikkelige racing-dempere... noe Bilstein har milelang erfaring med.

 

Meget, sier igjen; meget bra svart!:) du har jammen meg lest i boka gitt!:bok

 

Ellers så tror jeg at jeg skal gå for koni dempere da dette sikkert vil bli en mer behagelig og grei dempertype i forhold til hva jeg har i dag(les: bølge/sjøsyke-dempere:P). Sammen med Lesjøfors så blir vel dette en ganske fin blanding???

Er jo tross alt en bil som skal brukes til hverdagsbruk og ikke så mye banekjøring med det første.

 

Må også nevne at jeg er den typen som kjører litt aktivt, men ikke på racing nivå som jeg har et inntrykk av av Bilstein denpere brukes til.

Det kan dama bekrefte da det er hun som sitter og klager,holder seg fast og leser opp hvor mye jeg ville fått i bot for det sprellet jeg "nettopp gjor":P (Hun har en liten lapp i veska som hun drar med seg over alt;D)

 

Hvis man ser økonomisk på det hele så er jeg fortsatt en soldat som betyr ALT for lite penger som igjen resulterer i at jeg blir tvunget til å veldig ofte måtte gå for billigere alternativer, så igjen ser det som det går til Koni`s fordel:)

Jeg skal sjekke Bilsteins priser når jeg kommer hjem og jeg håper fortsatt "daten" vår (B230FT) fortsatt står:):) haha

 

Gleder meg til jeg kommer hjem og kan begynne å mekke på bilen:):)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

-vw polo:S

-200sx S13, E85 edition 320 RWD;)

X Volvo 740 GL, 88mod. *godbilen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er også soldat. spar litt til og kjøp B8 ;)

 

 

Har du B8 også? Eventuelt hvilket senkesett/dempere har du?

 

hehe:) jammen meg ikke lett då sette av så menge penger gitt... får jo bare 3800,- i måneden uten sjans å få en jobb på denne gudsforlatte bondegårdinfiserte drittplassen.. arg>:(

 

Her er iallefall mine utgifter slik at du ser hvor vanskelig det er å spare f.eks 9lakser til et "simpelt" senkesett:

1:1200,- i telefonregning i måneden minst! (ja jeg vet det er mye, men sånn går det å ha dame:P)

2:så har vi mitt kjære lån til mamma som jeg betaler tilbake på hver gang jeg får lønn:\

3:mat og drikke (for å egentlig ha noe å gjøre på jobben) : 400-500,- minst

4:+++;)

5:i tillegg kommer alle de tingene jeg sløser penger på når jeg kommer hjem.

jeg tenkte jeg skulle bruke feriepengene jeg får fra den gamle jobben til dette prosjektet.

Men jeg sa jo at jeg skulle sjekke prisen og så tenke litt på det. er tross alt en gammel bil og alt er bedre enn de "vuggene" som står på nå så vi får se hvilke det blir..

 

 

Uansett, tenkte jeg skulle lage en tråd om bilen min snart. Har regga meg på photobucket så det kommer sikkert litt bilder etter at jeg har vært på perm så får dere se hvordan bilen er og hvordan den skinner i solen etter en god vask:P hehe:)

 

hilsen Roger:)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

-vw polo:S

-200sx S13, E85 edition 320 RWD;)

X Volvo 740 GL, 88mod. *godbilen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kunn 400 i tlf regning. pizza og sånt gidder jeg ikke. vann og messemat.

 

se på tråden min, budskjettet over bilen.

hvergang jeg får lønning av forsvaret så overfører jeg 1200 på "sparekontoen".

og når jeg har nok cash til å kjøpe noe så gjør jeg det. trenger ikke penger her..

 

jeg har lesjo fjører. og kjøper snart Alko dempere. nesten samme som koni. bare annen levrandør...

 

Mvh Erik

edit. dame har jeg også. sms er en fin ting ;)

også har jeg 550 kr i forsikring i mnd ;)

lånet er fryst siden ejg er i militæret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare vise dere hvordan bruksbilen gikk fra traktor og huskestue til lav og skikkelig stiv og fin:

 

Før:

 

PassatNear.jpg

 

Etter:

 

PassatOKNYTT.jpg

 

Dette er Weitec 35mm senk. Kjøpte sett med fjærer og dempere. Ble skikkelig nydelig på veien. I motsetning til 745 som fortsatt er traktor og huskestue.....

 

Skulle ønske at understellet på passaten satt på 745 med tanke på stivhet og kjøregleden....

Race, kjør forbi da vel.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja... men det er det eneste du vil ha med det understellet og..hehe:) er over 150 bevegelige deler i det understellet... og det er bare forran! Blir nok en del fòringer å bytte etterhvert der ja;) MEn fint å kjøre...det er det nok:)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja... men det er det eneste du vil ha med det understellet og..hehe:) er over 150 bevegelige deler i det understellet... og det er bare forran! Blir nok en del fòringer å bytte etterhvert der ja;) MEn fint å kjøre...det er det nok:)

 

Legg merke til de FEM siste ordene i setningen så skjønner du at jeg ikke vil ha MULTIKNIRK understellet, men stivheten og kjøregleden som ble....

Race, kjør forbi da vel.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår