Gå til innhold

Rådsdirektiv 91/441/EØF (avgasskrav ved ombygging.)

Ranger emnet

wanvik

Anbefalte innlegg

Fikk svar på søknaden min om ombygging av bil for ei lita uke siden, og der er det en ting jeg lurer litt på, kanskje noen her vet?

Det aktuelle kjøretøyet er første gangs registrert i utlandet i 1989 og skal således tilfredsstille avgasskrav i henhold til rådsdirektiv 91/441/EØF, eventuelt endret ved 94/12/EØF. Det må derfor kunne dokumenteres at kjøretøyet etter foretatte endringer på motoren fortsatt oppfyller nevnte krav. Slik dokumentasjon kan utstedes av fabrikant/importør eller et uavhengig laboratorium.

Har desverre ikke fått tak i han på biltilsynet enda, så jeg vet ikke helt hva de legger i det der. Snakka med en forhandler som har fiksa endel papirer ifm. ombygging, og han hadde aldri hørt om noe slike papir, og heller ikke at noe slikt krevdes.

"Desverre" fikk jeg nylig høre fra en annen som hadde vært på biltilsynet å snakka med en der at en slik test ikke kunne tas her til lands, måtte til Tyskland for å få tatt den.

Da tenker jeg automatisk TÜV.. er det noen som vet hva en slik godkjenning i tilfelle vil koste? -det er vel i utgangspunktet KUN avgass som trenger å godkjennes av de, da jeg har dokumentasjon på alt det andre som biltilsynet vil ha dokumentasjon på.

Kan vel også nevne at det ikke er snakk om et motorbytte, men godkjenning av en selvbygd turbomotor. (Er en Vectra 2000 16v med sugemotor originalt, må bygge etter krav for Vectra turbo, men siden det ikke er original turbomotor fra vectra turbo, må jeg ha dokumentasjon..)

1990 Vectra 2000 16v Turbo

1986 BMW E-30 325i

...motorer uten turbo suger...

...bokstavelig talt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle ikke være så veldig vanskelig å se at motoren er ombygd nei :D

Motorkode står også stempla inn i blokka (er samme blokk da, men hjelper lite når det er feil kode..)

Alternativet er å kjøpe en original turbomotor, men er jo greiest om jeg får den godkjent med den motoren jeg har bygd da..

Har forøvrig lest litt om den testen som skal tas for å finne ut om en klarer kravet nå, og den er ganske omfattende, så hvis de henger seg opp i dette, blir det nesten garantert ikke godkjent med den motoren :( (Tre tester a 20 min. i dyno med masse målere for å sjekke avgass, så skal de ta prøver som senere skal analyseres i laboratorium +++ altså tidkrevende og dyrt..)

1990 Vectra 2000 16v Turbo

1986 BMW E-30 325i

...motorer uten turbo suger...

...bokstavelig talt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider