Gå til innhold

byttet fra Focal KP1305,25" til Focal Utopia 165W 6,5"

Ranger emnet

lohelle

Anbefalte innlegg

Fikk endelig montert mine 6,5" elementer fra mitt Focal Utopia 165W sett. Har lenge nå kjørt bass fra 130KP og delefiltere + diskanter fra 165W.

Fikk montert dette nå da jeg har kjøpt dørpanel fra Transmedia. Ble bra!

Først NÅ hører jeg hvor mye mer bass det er i dette 6,5" elementet i forhold til 5,25" elementet. Ikke missforstå, 130KP er DRITBRA, men så fremt 6,5" er mulig å montere så er dette bedre.

Ble ganske stor forskjell med "money for nothing" i hvertfall! :)

Nå gleder jeg meg til de nye Utopia-ene mine kommer! har bestillt bassene fra Utopia Be no6. Så får vi se når jeg får råd til diskantene...

Mon tro om det har noe for seg å montere 130KP i hattehylle og stille de til kun å spille midbass... noen som har noen formening om dette? Vil dette ødelegge lydbildet?

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

skal fikse noen bilder i morgen.. ser greitt ut egentlig.. :)

blir nok kun lyd fremme ja! ble "nok" midbass nå!

har bestilt (mid)bassene ja.. håper de kommer snart! jobber med å pynte på bagasjerommet nå! måtte omorgansiere litt for å få plass til 25F kondis, 2 stk VRX 2.250 og en stk VRX 2.400!

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenkte jeg Vrx 2.400 på midtbassen og Lrx 4.300 på diskantene......:cool:

Dessuten hadde jeg trengt Vrx 2.400 ved ett senere tidspunkt til Utopiane,

siden planen er å kjøre dobble 6.5" +mellomtone+diskant foran.Men dette er på ett senere tidspunkt...............................:cool: sluttet med det...:)

Focal Beryllium - Audison Vrx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny fikk jeg nettopp tilslaget på en VRX 4.300 på kjøp/salg.. (i går)

Men så plutselig så fikk jeg tilslaget (i siste sekund!!! rakk akkurat å trykke comfirm) på en VRX 6.420 av nytypen (.2) MED et par delefiltermoduler osv på ebay! Meget hyggelig pris også!

Med denne nye forsterkeren så vil jo alt ordne seg med både Be no 6 og eventuelt Be No 7.. dette er jo en "relativt" god forsterker som bør duge til formålet!

Så da har jeg altså 2 stk VRX 2.250 (subber), en VRX 2.400 på vei til reparasjon hos metador (selges), en VRX 4.300 (selges) og en VRX 6.420! Hvor skal dette ende?? hehe

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først NÅ hører jeg hvor mye mer bass det er i dette 6,5" elementet i forhold til 5,25" elementet. Ikke missforstå, 130KP er DRITBRA, men så fremt 6,5" er mulig å montere så er dette bedre.

Dette fikk meg til å tenke litt - jeg skal inn med 130KP foran i min A6 Avant C4, og en 27V2 i hjulbrønnen. Det kan kanskje bli snaut med midbass uten flere komponenter enn det? Jeg har nok forsterkere til frontsettet og subben, men skal jeg inn med noe midbass må jeg vel ha en tokanaler til også.. Men hva tror man om problemstillingen? Hvor langt ned spiller 130KP bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

130KP spiller ganske langt ned, og det er meget gode elementer.. det er først når man skrur opp en del at det "mangler"..

for folk flest så er nok 130KP MER ENN NOK! Men jeg merket stor forskjell ved at jeg kunne spille mye høyere uten deling (eller med deling ved 50 Hz) med 165W i forhold til 130KP.

Uten sub så kan det nok bli litt lite bass med kun 130KP.. Med sub så er det som sagt nok med 130KP så lenge du ikke har krav om MASSE midbass (høyt volum). Ved deling på rundt 80 Hz så henger de med nesten uansett hvor høyt man spiller

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... lurer på en ting! Begynte å tenke på å kanskje gå for Utopia Be nr 7 nå som jeg får VRX 6.420 forsterker... Men hvor viktig er det at 3" elementet peker "bakover" (dvs bort fra vindu)

Volvo S40 har plass for 4" (mener jeg på) oppe på dash-en ved a-stolpene.. Men det er ikke så lett å vinkle de noe særlig bakover.. har diskant stående oppå der nå.

edit: bilder (dårlige) av der jeg muligens kan putte 3"...

dash1.jpg

dash2.jpg

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider