Gå til innhold

gele betteri

Ranger emnet

meino

Anbefalte innlegg

ifølge budsjettet mitt kan jeg bruke 2000 på et gelebatteri.. men får man gode gele batteri til den prisen eller burde man bruke mer?

Tar deg ikke på motor men tar deg på galskapen!

*Audi A4 TdiQ*

*King Cab 2.2 badass*solgt*

*Sierra 2.0 IS *søppel*

*arctic cat zl 500 *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også Sønnak/Exide Maxxima 900. Veldig bra så langt (3 år).

Gelbatteri brukes ofte i fritidsbatterier der "deep cycle" egenskaper er viktig. De har vanligvis veldig lav "startstrøm" og egner seg ikke som startbatterier.

Optima og Maxxima er ikke av GEL typen men av AGM (absorbed glass mat) typen.

Les fra importøren av Optima her:

http://www.gylling.no/optima.htm

Klipp fra Gylling:

"Hva er spesielt med Optima.

Optima batteriet er produsert av 99,9% rent bly, det vil si at det ikke er tilsatt antimon, kalsium eller selèn.

Dette blyet som ikke er forurenset gjør at korrosjonen er redusert til et minimum slik at blyplatene kan lages tynne uten at det går ut over levetiden.

Siden rent bly er mykt rulles den positive og negative platen, med en separator imellom opp til en kompakt enhet. Denne rullen føres inn i et av 6 kamre i batteriet. Tilslutt fuktes cellene i en eksakt dose med batterisyre.

Mellomforbindelser og batteripoler støpes og lokket forsegles. Batteriet er ferdig til bruk.

Mange lag med tettpakkede blyplater kombinert med lettflytende batterisyre (ikke gelè) gjør at batteriet lett opptar og avgir energi."

Klipp fra: http://www.batterystuff.com/tutorial_chargers.html

"Note about Gel Batteries: It is very common for individuals to use the term GEL Cell when referring to sealed, maintenance free batteries, much like one would use Kleenex when referring to facial tissue or "Xerox machine" when referring to a copy machine. Be very careful when specifying a charger. More often than not, what someone thinks to be a Gel Cell is really a sealed, maintenance free, GRT, probably AGM style battery."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg har hatt to optima rødtopp batteri de siste åra, de store (4.2l) fikk prutet de ned til 1300kr...det var jo litt under innkjøpspris da men. har aldri hatt bedre batteri, leverer meget høy start strøm i det øyeblikket man trenger det. mitt standard batteri klarte knapt å dra rundt høy komp motoren min.

pajero vinterbil

bmw e30 turbo godkjent:)-> Twin Turbo

har en e30 320I for salg som kan vises med turbo. søknadspapirer er godkjent

Lenke til kommentar
Del på andre sider