spewster Skrevet Juni 27, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 27, 2003 Skal lage meg en basskasse nå, men er litt usikker på sørrelsen på bassreflexrørene jeg skal bruke, og hvor dypt de skal gå inn i kassen. Har kjøpt meg 2stk. Focal 27K Polykevlar ( 11" ) Tenkte jeg skulle lage en kasse med to kammer, så ett bassreflexrør i hvert kammer. Dimmensjon burde jeg bruke på rørene, samt hvor dype skal de være? (kassa blir ca 30cm dyp og ca 30/35liter pr.kammer) Holder vel lenge med å Bruke MDF 16mm? Hadde program tidligere som regnet ut dette for meg, men har mistet det :( Siter 01' VW Polo Edition 98' Ford Courier 1.3 (SOLGT) 86' VW Golf GTI-T (prosjekt) 00' Audi A4 1,8 Turbo (SOLGT) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
audigaudi Skrevet Juni 28, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 28, 2003 Jeg har regnet ut med det programmet jeg har at du bør beregne en bassport på ca. 13 cm med 3" diameter. Litt avhengig av størrelsen på kassen, men du kan ta dette som utgangspunkt. Jeg har brukt rør fra Biltema og kan ikke si meg annet enn fornøyd med det. Da vil du få en F3 på mellom 43 og 40 Hz, dvs. altså en avrulling på 3 dB ved denne frekvensen. Refleksboksen er avstemt til ca. 45 Hz. Lykke til med byggingen. AudiGaudi P.S. Gjerne kom med en kommentar etter at det er ferdig bygget. Har nemlig en Focal bass jeg ikke har fått til å spille skikkelig enda... Holder sikkert med 16mm MDF så lenge du lager noen avstivere inne i kabinettet. Husk en avstiver som skal stå i spenn med elementet! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
borabora Skrevet Juni 30, 2003 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2003 Ice audio som importerer Focal har et program som beregner eksakt mål. Det ble brukt når jeg kjøpte Focal og den kassa spilte sinnsykt pent..... :) Siter Vento, Golf 3 xMk3 "tdi" xS3X 2 DIE 4 xA4 tEqUILA xStreetdreams Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spewster Skrevet Juni 30, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2003 Takk for svar, men kassa ble bygget før jeg rakk å lese her ;) Sjekket litt i papirene jeg fikk med ifra Focal, stod jeg skulle bruke 96mm rør... tok da nermeste jeg fant som var 100mm Dybde avbefalte de 20cm på 30L kasse mener jeg... uansett, det ble bra synes jeg, kan slenge ut bilder om noen vil se hvordan det ble... Tror ingen har lik kasse som meg iallefall :D Siter 01' VW Polo Edition 98' Ford Courier 1.3 (SOLGT) 86' VW Golf GTI-T (prosjekt) 00' Audi A4 1,8 Turbo (SOLGT) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZombiE Skrevet Juli 1, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2003 Si ifra hvordan dette låter a! Driver og skal bygge nye kasser selv og lurer på hva jeg skal velge av elementer, størelser osv... Lyst på 10" fra alpine... Holder vel lenge med å Bruke MDF 16mm? ehm... ville vel egentlig satset på ivertfall 19, helst 22mm spon, forrige kasse jeg hadde byggde jeg med dobbel 19mm... Denne var jo ment til dB drag da men... 12 tommere kan klare og bøye 16mm spon... Hvis du må bygge ny kasse ville jeg anbefalle å koste på litt mer og gå opp med en tykkelse eller to på sponplatene... Siter "Gott schuf Adam, und Adam den Opel" -79 Opel Ascona 2,2i TIL SALGS! -00 Yamaha XVS 125 TIL SALGS! -79 Opel Kadett C City 1,2N -95 Opel Vectra 2,0i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Speeder Skrevet Juli 1, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2003 han brukte MDF da, det har vel endel større tetthat, og er endel stivere enn spon. Så jeg tror ikke det skal være noe problem. Siter - 1995 Celica 2.0 GT- med slicks og coilovers til bane - 2015 Passat 2,0l 150hk TDI - 2015 Zoe R210 - 1998 Corolla 1.3x 1974 Boble, 1993 Vectra, 1998 Corolla 1,3, 2011 Outlander, 2008 Passat 4motion Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommeliten Skrevet Juli 1, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2003 Ja sleng ut noen bilder du, så får vi se hvordan vidunderet ser ut :) Og det med tykkelse har jeg hørt at man bør satse på 19mm MDF, men personlig tror jeg du kommer et stykke med 16mm... Siter Skal det være, så skal det være! 2000 Audi A6 1.9 TDI 2002 Chevrolet Tahoe LT 1994 Ford Mondeo 2,0 GLX 1990 VW Passat GT STV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZombiE Skrevet Juli 1, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2003 Originally posted by Speeder han brukte MDF da, det har vel endel større tetthat, og er endel stivere enn spon. Så jeg tror ikke det skal være noe problem. Hehe, så ikke det jeg... Var litt trøtt i går natt ;) Jeg er en av de som sverger til spon istede for MDF, skal være bedre sånn egentlig... Men hv vet jeg :D Siter "Gott schuf Adam, und Adam den Opel" -79 Opel Ascona 2,2i TIL SALGS! -00 Yamaha XVS 125 TIL SALGS! -79 Opel Kadett C City 1,2N -95 Opel Vectra 2,0i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spewster Skrevet Juli 1, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2003 Originally posted by ZombiE Si ifra hvordan dette låter a! Driver og skal bygge nye kasser selv og lurer på hva jeg skal velge av elementer, størelser osv... Lyst på 10" fra alpine... ehm... ville vel egentlig satset på ivertfall 19, helst 22mm spon, forrige kasse jeg hadde byggde jeg med dobbel 19mm... Denne var jo ment til dB drag da men... 12 tommere kan klare og bøye 16mm spon... Hvis du må bygge ny kasse ville jeg anbefalle å koste på litt mer og gå opp med en tykkelse eller to på sponplatene... Brukte fakisk bare 16mm gulvspoon, fikk faen ikke tak i MDF "#%#¤"/¤%/.. menmen (orka ikke vente på bestilling), satt inn en avstiver, skrudd og limt, samt alle kanter innvendig er limt med sikaflex... Kassen er ikke for å bruke i DB drag, men kunn for å ha pen lyd i bil :D Fornøyd så langt, får meg nytt digicam i morra, tar noen bilder da så kan du se... (ikke ferdig med å trekke kassa og frese ut noe greier ..osv..) må ta det når jeg får tid Siter 01' VW Polo Edition 98' Ford Courier 1.3 (SOLGT) 86' VW Golf GTI-T (prosjekt) 00' Audi A4 1,8 Turbo (SOLGT) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ZombiE Skrevet Juli 1, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2003 Supert :D Joa, klart det holder, men... hehe... :) (ikke ferdig med å trekke kassa og frese ut noe greier ..osv..) må ta det når jeg får tid Hehe, det kan ta tid, hadde planer om å frese litt jeg å men gadd aldri, må vel prøve det på neste... Siter "Gott schuf Adam, und Adam den Opel" -79 Opel Ascona 2,2i TIL SALGS! -00 Yamaha XVS 125 TIL SALGS! -79 Opel Kadett C City 1,2N -95 Opel Vectra 2,0i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spewster Skrevet Juli 1, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2003 Originally posted by ZombiE Hehe, det kan ta tid, hadde planer om å frese litt jeg å men gadd aldri, må vel prøve det på neste... Problemet er at jeg har allerede begynt å borre ut noe, så det må freses for at det skal bli pent, forsterkerne ligger bare kasta baki, strøm og signal krysser hverandre 10ganger :rolleyes: Så jeg må få gjort noe med dette ASAP :D Siter 01' VW Polo Edition 98' Ford Courier 1.3 (SOLGT) 86' VW Golf GTI-T (prosjekt) 00' Audi A4 1,8 Turbo (SOLGT) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Macgyver Skrevet Juli 1, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2003 Legger ut et bilde av anlegget mitt da., i på vente av du legger ut ditt... Her ser du hvor pengene mine har flydd vekk...;) Siter Skoda Fabia 1.9tdi 2009mod Skoda Octavia RS tfsi 2006mod :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rockford Seat Skrevet Juli 1, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 1, 2003 Ellers så kan man jo hive ut reservehjulet og bugge kasse i res.brønnen.. og lage gulv i 30mm MDF. Det funker det også. Slenger ut et av bygge bildene mine. Her snakker vi om en bil med bagasjerom som er LITE :-) Siter Mvh Lars Engen lars76@online.no http://members.cardomain.com/arosa Team Bling Bling: Pioneer P9+P9 DSP Pioneer DVD+DAB Soundstream TR forsterkere Soundstream Van Gogh subbere Soundstream kondensator Eton Midbass/Mellomtone MT diskant Monster Cable Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
borabora Skrevet Juli 2, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 2, 2003 Originally posted by Rockford Seat Ellers så kan man jo hive ut reservehjulet og bugge kasse i res.brønnen.. og lage gulv i 30mm MDF. Det funker det også. Slenger ut et av bygge bildene mine. Her snakker vi om en bil med bagasjerom som er LITE :-) Er vel ikke en Seat Arosa(Så den på Gardemoen i helga)? Siter Vento, Golf 3 xMk3 "tdi" xS3X 2 DIE 4 xA4 tEqUILA xStreetdreams Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rockford Seat Skrevet Juli 2, 2003 Rapporter Share Skrevet Juli 2, 2003 Originally posted by borabora Er vel ikke en Seat Arosa(Så den på Gardemoen i helga)? Stemmer det... Så vidt meg bekjent finnes det 1 svart Seat Arosa i Norge og den er min... Slik du så bilen på Gardemoen, da var den 70% ferdig. Det kommer ny bakvegg i rustfritt stål, Pioneer DVD, Gamecube, ++ samt at lyden ikke var på topp på Gardemoen. Siter Mvh Lars Engen lars76@online.no http://members.cardomain.com/arosa Team Bling Bling: Pioneer P9+P9 DSP Pioneer DVD+DAB Soundstream TR forsterkere Soundstream Van Gogh subbere Soundstream kondensator Eton Midbass/Mellomtone MT diskant Monster Cable Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg