Gå til innhold

Når er det man trenger kondensator?

Ranger emnet


Boddiz

Anbefalte innlegg

Når skjønner man / når vet man at man trenger kondensator ?

 

Jeg har en 12" i bassrefleks kasse m/ soundmagus x1500 monoblokk på 600watt i 4 ohm (rms?max? whatever....) og en 2x75w (rms? max? vet ikke :D ) til 3,5" coax i front.

 

Bassen spiller litt sloppy når jeg vrenger opp lyden og lysene dimmer i takt med musikken. Trenger jeg kondensator ? hvor stor bør den være? dynabel sin 1,5F blir den for stor?

 

Vil helst slippe å kjøpe kondensator.. så kan den "sloppy" lyden i bassen være pga kassen (den er selvbygd) ?

 

Har forresten lest alt som står her (bilradiospesialisten.no tips for kondis)

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Åh her kommer du til å få mye delte meninger du gitt..

 

Noen sier drit i kondensator så lenge du ikke har RMS 10000W!! Kjøp bedre batteri!

 

Andre sier kjøp kondis!

 

Andre igjen sier kjøp begge deler!

 

Du får sikkert kjøpt en brukt kondis av noen til 500-800kr, det funket for meg.

Går jo ann å prøve det før du går å kjøper et nytt batteri til 2000-2500kr...

 

Just my two cents...

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min prioritetsliste:

1. Skikkelig strømkabel bakover.

2. Større dynamo + legge nye kabler til den.

3. Bedre batteri. (Gjærne 2)

...

...

...

...

143. Kondensator

I like my women like i like my scotch.. 12 years old and mixed up with coke

-03 Mazda 6

x93 Mazda 323 GT-R

x91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blinker lysa kjøp kondensator.. hehe.. fin regel er 1000w 1F.. trenger ikke å overdirve med stømkabel.. like stor jord kabel vis ikke litt større..

har du et okey batteri forran, riktige kabler og dynamo, men har forsterkere som trekker mye strøm, kan det være greit med en kondensator eller to. Hvis man ser på skikkelige strømsterke dyrere forsterkere, så har de ofte store kondensator-banker. hvis man har et anlegg som skal ha god dynamikk og godt med trøkk, er det nok ingen uting med noen farad rett ved forsterkeren. Det er sikkert mange som er mot meg i dette, men dette er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensator kan levere store strømmer kortvarig da den lades opp litt som et batteri.

Et batteri kan ikke levere like store strømmer på like kort tid og det er gjerne en lang kabel til batteriet også.

 

En kondensator er kjekk og ha. Hjelper også dersom man har litt interferrens i systemet (Ulyder fra dynamo).

Signaturen din har blitt tatt av forumpolitiet. Les reglene,så skjer det ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel hovedsaklig ved forsterkeren til subwoofer at du helst bør ha kondensator plassert så nært som mulig. Det ble vel også funnet ut tidligere her på forumet under den store kondensatorkrangelen at du bør ha en del farad før det hjelper mye. En hybridkondensator på 10F ++ hadde sikkert hjulpet en del :)

 

Men jeg ville først gått for skikkelig kabling. Det er viktig å oppgradere fra batteri til jord, dynamo/motor til jord og dynamo til batteri + også. På mange biler er disse kablene meget små. Hva er vitsen med 5 meter 50 kvadrat om du har 2 meter 10 kvadrat mellom dynamo og batteri som strømen også skal gå igjennom?

 

Og man kan også vurdere hva som er best av et lite batteri og en kondensator i bagasjerommet.

 

Det finnes veldig mange meninger om dette temaet og ingen helt konkrete fasitsvar.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min forrige bil(civic), begynte alle lys å blinke når jeg skrudde opp litt. Så klart hadde dette blitt bedre med bedre batteri og større dynamo. Men dette koster også skjorta for en som så vidt hadde råd til kablene for å koble sammen anlegget. Jeg hadde kun en RF monoblokk på 900 watt som skulle ha strøm.

Dro inn på bilradiospesialisten og kjøpte 1/4 F RF kondensator til 250 kr, koblet opp og problemet var løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ser på skikkelige strømsterke dyrere forsterkere, så har de ofte store kondensator-banker. hvis man har et anlegg som skal ha god dynamikk og godt med trøkk, er det nok ingen uting med noen farad rett ved forsterkeren. Det er sikkert mange som er mot meg i dette, men dette er min mening.

 

Ser man enda nøyere på disse forsterkerne er gjerne kondensatorbanken på sekundærsiden av strømforsyningen, hvor det er mer kritisk en på primærsiden. Det er fordi det er disse som blir tømt først! Hadde man kunnet koble på en kondensator ekstra på sekundærsiden hadde man hatt en større effekt av det istedet for å ha den på orimærsiden.

 

Mvh Tony

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man enda nøyere på disse forsterkerne er gjerne kondensatorbanken på sekundærsiden av strømforsyningen, hvor det er mer kritisk en på primærsiden. Det er fordi det er disse som blir tømt først! Hadde man kunnet koble på en kondensator ekstra på sekundærsiden hadde man hatt en større effekt av det istedet for å ha den på orimærsiden.

 

Mvh Tony

Er jo skjelden plass til å oppgradere med større kondesatorer inni forsterkeren.. Tror nok du har rett i dette, men uansett så er det viktig å ha nok strøm inn til forsterkeren og. Har man strømsterke forsterkere kan de trekke veldig mye strøm i peakene, spessielt sanger med gode innspillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo skjelden plass til å oppgradere med større kondesatorer inni forsterkeren.. Tror nok du har rett i dette, men uansett så er det viktig å ha nok strøm inn til forsterkeren og. Har man strømsterke forsterkere kan de trekke veldig mye strøm i peakene, spessielt sanger med gode innspillinger.

 

Ja for all del... man har ikke stort valg egentlig utenom å åpne og fikle inne i forsterkern :) Jeg lurer på å kjøpe en billig forsterker og en kondensator for å teste ut dette her. Kunne vært artig å prøvd litt med målinger og greier :)

 

Mvh Tony

Mvh Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare husk at du ikke kan koble på en hvilken som helst kondensator på sekundærsiden da, for spenningen er Mye høyere der enn på primærsiden. så en kondensator som normalt brukes i bil vil ikke klare det da de normalt ikke tåler over 16-18V. mens det på sekundærsiden på kraftige forsterkere kan være godt over 100V avhengi av forsterkeren. forsterkeren min ligger på ca 150V på sekundærsiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nå er det vedtatt - ingen kondis med det første.:assman

 

Bytter strømkablene i motorrommet til 35mm2 og evnt batteri om lommeboka er enig.

 

takker bukker og neier for alle svar. :)

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke giddet å lese igjenom alt, så sorry om jeg sier noe andre har sagt..

 

Vitsen med kondisen er å levere MYE strøm før det blir lavere spenning på forsterkeren, men pga kondensatorens oppbyging vil det være bedre med 4 på 0.25 farad en 1 på 1 farad. dette pg den INDRE RESISTANSEN (som er den som bestemmer hvor mye strøm den kan levere før det blir spenningsfall) det du prøver å opnå er at når forsterkeren trekker mye strøm så skal ikke forsterkeren "gå tom" (lavere spenning). men på dagens middels dyre og billige forsterkere er primærstrømforsyninga ALTFOR LITEN! dette fører til at kondensator banken på sekundær siden (inni forsterkeren) får lavere spenning UANSETT hvor stabil inn spenning du har, hvis du kun har et litte problem med dette så kan det hjelpe å montere ekstra kondensatorer her (trekke ledninger ut av forsterkeren) (obs obs. dette er ikke 12V-16V kondiser, men 50-60V kondiser) men dette hjelper ikke hvis det er mye rippel (spennings variasjoner på sekunder siden (over kondensatorene inni forsterkeren), fordi strøm forsyninga da ikke klarer å lade de opp før neste strømtrekk kommer. Dette er IKKE bare teori, men utprøvd på 4 forsterkere.

 

Når det gjelder kondis VS batteri

 

Et gelebatteri har MYE lavere ESR (indre resistans) en et vanlig batteri, så dette kan i 99 prosent av tilfelene benytes I STEDE FOR kondis.....Spesielt hvis det er montert bak.

 

Dynamo er også viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låner tråden litt jeg, noen har fortalt meg at en Kondensator på f.eks 3f er "treigere" enn en på 1f... Er det noe sannhet i dette? altså, jeg trodde at f.eks 3f lada seg så fort uansett at det ikke var merkbart.

Selv har jeg en rakker på 2.4F 24v ting :). Funker iallefall bedre med enn uten i systemet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår