Gå til innhold

Når er det man trenger kondensator?

Ranger emnet


Boddiz

Anbefalte innlegg

"treigere" er et veldig dårlig utrykk, men det er det ordet som blir brukt blandt "mannen i gata" for å forklare hva jeg skriver i forige tråd, en 3F har nemlig høyere ESR en en 1 farad som igjen har høyere en en 1\2 farad osv. (det er selfølgelig også forskjell på måten de er laget, så en "god" 3 farad kan være bedre en en "dårlig" 1 farad) grunnen til dette er at metalfilmen som kondensatoren er bygd opp av er tynn.... syltynn...... og på en "stor" kondis (som da også blir fysisk stor) er å se på som en Tynn kabel i melom forsterker og kondis, det blir derfor høyere esr (indre motstand) som gir høyere spenningsfall FØR terminalene på kondensatoren.

 

Arnstein Vevle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

store verdier på en kondensator gir også lengre oppladnings tid... og omvendt om det er flere små kondensatorer som er i parallel. Største problem er det at det skal også produseres strøm til å lade opp kondensatoren i tilleg til de andre strøm forbrukende komponeter. Derfor, skaff deg heller et extra battery først da den kan produsere strøm selv.... kvalitets forsterkere har stor bank med kondensatorer innebygd, en "billig" merke sparer veldig mye på dette område, og det gjelder ikke minst på sekundar siden av strømsforsyningen.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, men det er ikke kun billige som sparer på dette området har sett altfor mange "high end" som også gjør det.

 

Ar9

 

PS: "Derfor, skaff deg heller et extra battery først da den kan produsere strøm selv" det var en ny formulering....... men som sagt.... pririoter stor dynamo og ekstra bateri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, men det er ikke kun billige som sparer på dette området har sett altfor mange "high end" som også gjør det.

 

Ar9

 

PS: "Derfor, skaff deg heller et extra battery først da den kan produsere strøm selv" det var en ny formulering....... men som sagt.... pririoter stor dynamo og ekstra bateri!

 

Hvor kan jeg kjøpe større dynamo til golf2 88mod?

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, men det er ikke kun billige som sparer på dette området har sett altfor mange "high end" som også gjør det.

 

det kan OGSÅ være en grunn til det: switch frekvensen. er den frek høyere enn de fleste andre så er behovet for stor kondenstor bank noe mindre....men det krever gode krets løsninger da dette kan fort gi modulerings støy, der det er få sekundar kondiser vil du fine høy kvalitets kondesatorer eventuelt ;) men sånt koster penger....

 

PS: "Derfor, skaff deg heller et extra battery først da den kan produsere strøm selv" det var en ny formulering....... men som sagt.... pririoter stor dynamo og ekstra bateri!

 

om du har en 10000Ampers dynamo hjelper INGENTING om ladde spenningen er lav, for da vil batteriet tappes for strøm....

 

et batteri generer spenning/strøm ved belastning....

 

så, jeg ville heller sagt følgende: sørg for riktig ladde spenning først og skaff deg et extra battery. alt over 75Ampers dynamo skal holde til et passer strøm forbruk. :)

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lysene mine blinket i takt med musikken.. har en forsterker på 1200w og en på 800w(jalla watt).. fikk vekk litt blinking med en 1f kondis.. men den kom helt vekk da jeg strammet dynamoreimen.. hehe

1997 Volvo S70 2.0 "LT"

1985 Subaru 1800 vinterbil *Solgt*

1990 Golf2 GTD *Solgt*

1987 Volvo 740gl *borte*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lysene mine blinket i takt med musikken.. har en forsterker på 1200w og en på 800w(jalla watt).. fikk vekk litt blinking med en 1f kondis.. men den kom helt vekk da jeg strammet dynamoreimen.. hehe

 

Dynamoreimen? hø? hvor og hva er den?

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... Blir ofte kalt viftereim. men det er litt feil på FF biler.. Er vel et anna fint navn på den reima og, multireim eller noe sånt.

Sitter oftest til høyre i motor rommet på FF biler.(når du sitter inni bilen) går gjerne bortom servo pumpe og AC på samme veien. har du funnet Dynamoen i motorommet har du funnet Dynamo reima..

 

Edit: skal stå i insrtuksjons boka hvor mye slark det skal være på den reima.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god dynamo har korekt ladde spenning!!! faen asså e d kverulering på høgt nivå?

 

Og det holder IKKE med en 75A dynamo hvis du har f.eks. en bil som trekker 50A selv, også monterer du et godt anlegg som trekker 70A 70+50 ikke= 75!!!!!

 

Dynamo kjøper jeg (stavanger) på varhaug disel elektro og bygger selv branket til å passe til diverse biler.

 

 

 

"et batteri generer spenning/strøm ved belastning...."

 

Ehm......... hvorfor har vi vannkraft verk, og atomkraftverk hvis et batteri generer strøm??? alle har jo dette hjeme?

 

svar: fordi DET GJØR IKKE DET!!! Et batteri er en "lager" plass for energi tilført endten ved en kjemisk reaksjon (ikke ladbare baterier) eller ved opplading....... som blir gjort av dynamoen, så lader dynamoen men 11.2 V er det 0% sjangs for at batteriet har støøre spenning en dette.

 

Ar9

 

PS: eg gidde ikkje diskutera me deg, så tydelig har misforståt grunleggende prinsipper.

Volvo 242 78 mod B19A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: eg gidde ikkje diskutera me deg, så tydelig har misforståt grunleggende prinsipper.

 

meget voksen svar fra deg da...

 

diskuter dine synspunkter der du ikke er enig, kom ikke har og si: gidder ikke diskutere med deg.... barnehage mentalitet må du ha vokst ifra.

 

sorry trådstarter for OT men for at det skal forstås på riktig måtte så er det slik at de fleste forsterkere trekker SJELDEN konstant 75 amper eller mer ved daglig normal bruk. Derfor er behovet for storre dynamo ganske overdrevet, men om du har en større dynamo så er det bra, men som sagt ingen nødvendighet.

 

De fleste biler har ca 20-40 Ampers trekk i vinters tid, de fleste forsterkere bruker 1,5 amper ved tomgang (dvs når den er på men ikke spiller lyd) og ved moderat høyt bruker de rundt 5-10 amper -om du har en X merke eller modell på 2000watt vil den også trekke rundt 3-6 Amper på tomgang og ved moderat høyt spilling bruker de rundt 10-20 Amper. Cd spiller trekker skjelden mer enn 2-5 Amper hvis det ikke brukes innebygd forsterker. Så, det jeg vil fram til er det faktum at om du har et dynamo på 200 Amper så vil den IKKE levere maks Amper om den IKKE får på nok strøm på rotoren og den reguleres av spennings regulator så om den spenningen er for lav så vil aldri den kunne levere 200 Amper eller rundt der. Desverre de fleste biler her til lands har for lav ladde spenning og de "fleste" sier at 13,8volt er meget bra ladde spenning -noe den ikke er faktisk.

 

Det første man merker men uansett dynamo er når ladespenningen er lav så vil den fort reduseres ved belastning da elektronikken/dynamo har en kort fordrøynind ved belastning men ved å ha en høyere ladespening så vil den holde seg høyere enn batteriets spenning i lengre tid... ergo trenger du ikke så stor dynamo til vanlig bruk... men som sagt: har du det så er det bra...

 

Ang at batteriet "genererer" strøm selv så er jo et kjemisk prosses som får elektronene til å flytte på seg.... og de elektronene blir tømmt etterhvert -derfor man kan fylle på med "nye" elektroner ved så de kan hentes igjen.... hva er forkjelleng på en dynamo som må tilføres mekaniske bevegelse for å kunne generere strøm? og atomkraftverk? tror der er deg 242stian som har litt snever syn på det større sammenheng... ikke nok å forstå + og - hvis du ikke greier å se ting i litt større perpektiv. Er du ikke enig med meg så begrunn hvorfor jeg tar feil men ikke var så barnslig.....

 

trebor87 lysene mine blinket i takt med musikken.. har en forsterker på 1200w og en på 800w(jalla watt).. fikk vekk litt blinking med en 1f kondis.. men den kom helt vekk da jeg strammet dynamoreimen.. hehe

 

Grunnen til at et kondis "hjalp" er det enkle fakta at du belaster det elektriske systemet mer og dynamon jobber hardere for å ladde opp kondisen i tilleg og da får du en høyere ladde spennning -siden lyset styrke minker,forsterkeren trekker varierende strøm så tømmes kondisen, spenningen faller, da skal dynamon kompensere for spennings fall og i tilleg fylle opp kondisen + levere strøm til forsterkeren men siden lyset trekker konstant strøm så blir ikke nok til å "fylle" opp kondisen + forsterkeren helt. så da belastes mye hardere dynamon som kompenserer ved å regulerer spenningen opp... enden på visa er at i realiteten du slitter dynamon mye mer enn nødvendig...enn hvis du hadde allrede en høyere ladde spenning. Derfor ble det best når du strammet viftereima, da dynamon fikk høyere hastighet, siden rotoren får bedre overførings karakterisktik...

 

 

242stian ps: høyere switche frekvens hjelper ja, men det hjelper litte/ingenting, når strømforsyninga er underdimensjonert! og poenget var, at det er viktigere med skikkelig batteri og dynamo, så dette er ikke relevant i det hele tatt!!

 

det var en komentar på det du sa:

"Det stemmer, men det er ikke kun billige som sparer på dette området har sett altfor mange "high end" som også gjør det"

når jeg nevnte dette med kondenstorer på sekundær siden av strømsforsyningen.... altså: High End forsterkere bruker høyere switch frekvenser ergo trenger ikke de så mange kondesatorer på sekundær siden...

 

lær deg et par ting 242stian: ikke alle kan være enig med deg eller med meg, men var voksen og oppfør deg deretter.... :assman ellers er jeg åpen for "voksne" diskiusjoner da jeg også er her for å lære noe.

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke 242 stian som svarte, men meg (skrev hilsen ar9 etter). jeg kan mer en du tror om hvordan elektronene flyter, grunnen til min måtte å svare på var måten du skreiv svaret ditt over, det er det dummeste svaret jeg har hørt på området, og det beviste det jeg hveder om bilforumet. du fortsetter enda med idiotiske måtter å forklare ting på, "fylle på elktroner" du vet sansynligvis like godt som meg at det ikke er det du gjør, elektronene er der hele tiden, de flytter seg bare melom 2 platter, og for å gjøre det så trenger du en "vei" (forbruker) når batteriet lades, flyttes elektronene igjen fra + til -. Når det gjelder spenningen så svarte jeg på det! EN GOD DYNAMO HAR EN HØY LADESPENNING! eksempelvis 14.4-14,5.

 

"hva er forkjelleng på en dynamo som må tilføres mekaniske bevegelse for å kunne generere strøm? og atomkraftverk?" = det er en Generator (dynamo) som lager spenningen her også, drevet av dampen fra atomreaktoren (kjernen)!!

 

Quote:

242stian ps: høyere switche frekvens hjelper ja, men det hjelper litte/ingenting, når strømforsyninga er underdimensjonert! og poenget var, at det er viktigere med skikkelig batteri og dynamo, så dette er ikke relevant i det hele tatt!!

 

 

 

det var en komentar på det du sa:

"Det stemmer, men det er ikke kun billige som sparer på dette området har sett altfor mange "high end" som også gjør det"

når jeg nevnte dette med kondenstorer på sekundær siden av strømsforsyningen.... altså: High End forsterkere bruker høyere switch frekvenser ergo trenger ikke de så mange kondesatorer på sekundær siden...

 

 

Jeg sa ALDRIG at de var underdimensjonerte pga. få/små kondensatorer! der er det du tar utgangspunkter i her. jeg snakker om Alle komponenter INKLUDERT printbaner!

 

Grunnen til at jeg ANBEFALER støre dynamo er enkelt, pga. erfaring, men det er ikke sikkert alle har samme kjøremønster som meg..... men her er 90% av de jeg kjenner på forumet i allefall inkludert, for hvis du står 2 timer på lokale statoilen, så kjører du til essoen 10 min unna og står der i 1 time,(du står med musikk på over alt, ikke nødvendigvis veldig høyt, bare litt i bakrunnen før du deretter kjører hjem så vil det si at du "aldrig" får ladet opp batteriene hvis du har en 60A dynamo og bruker 40A kun til bilen. Det er også verdt å merke seg at mange biler IKKE kan lade fult på tomgang da RPMen på dynamoen er under der hvor efekten er oppgitt. Derfor monterer jeg også et reim hjul som gjør at den lader fult på tomgang. (på biler med elektronisk insprutt er dette ingen problem, på biler med forgasser kan du opleve at du dauer bilen pga. belastningen.) Kan også nevne at min alfa UTEN ANLEGG bruker opp til 110A KUN på fastmontert ORIGINAL utstyr. (dette inkluderer varme i ALLE seter, og en hel haug av andre ting.)

 

Jeg kan gå med på at min komentar lenger oppe var litt på kanten, men det var du som fyrte opp! og som sagt, jeg gidder ikke ha denne diskusjonen 50 ganger, for hva du gjør er for meg revnende likegyldig, jeg tenkte bare folket her skulle forstå at ikke alt som glitrer er gull......

 

ar9

 

"Kan kun forkjell på + og - ;-) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så fort som du "fyrer av" om man ikke mener det samme som deg...heyyou

 

dette er en åpen forum, og da må du tåle at man kan komenterer det du sier så lenge man er saklig ;) -på både godt og vondt- og jeg mener ikke å ha vært frek eller nedlatende mot deg men det dritter i jeg nå, da hvem som begynte er vel uinteresant.

 

Du nevner at det du sier er basert på din "egen ERFARING" men allikevel så presterer du å si: "hva du gjør er for meg revnende likegyldig"... ingen kommentarer egentlig... siden det jeg kommenterte var også basert på egen erfaring.... ja, ikke alt som glitter er gull gitt... jeg er også ferdig med dette her nå. -trodde 242stian og ar9en var den samme-

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian og Arni er to forskjellige personer, James. De var på hytta sammen, så ble sikker noe krøll med innlogginga der. Ble litt forvirra selv et øyeblikk , hehe.

 

Jeg ser godt poenget til Arni, jeg. Hvis bilen selv bruker 40 amp og man råner på Statoil i en time med motoren av og anlegget passe høyt på, for så å kjøre i ti minutter (fremdeles med musikken på) til Esso'n og råne der i en time til (med motoren av), før man kjører den lange veien på 10 minutter hjem igjen. Da har man på litt over tre timer brukt mye strøm, mens bilen ikke har fått mer enn 20-30 minutter til å lade opp batteriet igjen.. og hvis man da har en dynamo på 50-75 amp så rekker rett og slett ikke batteriet å bli helt full ladet før man skrur av både anlegg og motor og legger seg for kvelden.

 

Poenget til Arni er at man ved å ha en STOR dynamo vil kunne klare å lade batteriet og mate anlegget med strøm, slik at batteriet blir ladet selv om bilen og anlegget også forbruker strøm. Noe som er viktig. For etter hva jeg har forstått er det ikke heeeeelt sundt for batteriet å aldri bli skikkelig oppladet?

 

Bare min lille komentar i deres store diskusjon.. ;) :)

Her skulle det vært en link til min prosjekttråd. Men jeg har ikke hatt tid til å lage en prosjekttråd. Men det er tanken som teller, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår