Gå til innhold

Kvittering etter politikontroll

Ranger emnet


jumbo

Anbefalte innlegg

Originally posted by jumbo

Vet at noen av folka her på forumet sliter med at de blir ekstra hyppig kontrollert av lovens lange fingre...

 

Det er derfor litt kult at regjeringen går inn for å sette i gang et tidsavgrenset forsøk med en ordning der man kan be om kvittering etter å ha blitt kontrollert av politiet.

 

synd det bare gjelder Søndre Buskerud

 

Det har da ingenting å si hva regjeringen går inn for, du har nemlig KRAV på akkurat det samme i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

 

Først av alt ber du om tjenestenummeret skrevet ned, så ber du om en skriftlig redegjørelse for hvorfor du ble stoppet.

 

Og da venter du at han skal behandle deg med silke hansker?

Nei, de gutta der må man stryke med hårene og ikke tirre opp.

 

Er man frekk der sier det bare pang, og så står du med armene spredt utover Corvett paneret ditt og kjenner en kald gummihanske lete etter middagen du spiste igår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by antheus

 

Og da venter du at han skal behandle deg med silke hansker?

Nei, de gutta der må man stryke med hårene og ikke tirre opp.

 

Er man frekk der sier det bare pang, og så står du med armene spredt utover Corvett paneret ditt og kjenner en kald gummihanske lete etter middagen du spiste igår.

 

Vel, jeg ber ALLTID om tjenestenummer som det første jeg gjør når jeg blir stoppet, FØR jeg viser dem vognkort og førerkort, jeg spør også om grunnen til at jeg ble stoppet, og krever å få vite det FØR jeg hjelper dem på noen som helst måte.

Får jeg ikke det setter jeg bilen i Drive og kjører normalt avgårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

Får jeg ikke det setter jeg bilen i Drive og kjører normalt avgårde.

 

Det skulle jeg likt å se, for det blir å unnlate seg kontroll.

Det er det som starter 99,7 prosent av biljaktene i oslo.

og å starte en biljakt (og risikere anmeldelse, førerkortbeslag osv)bare fordi du ble stoppet i en rutinekontroll, er jo ganske teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by antheus

 

Og da venter du at han skal behandle deg med silke hansker?

Nei, de gutta der må man stryke med hårene og ikke tirre opp.

 

Er man frekk der sier det bare pang, og så står du med armene spredt utover Corvett paneret ditt og kjenner en kald gummihanske lete etter middagen du spiste igår.

 

 

 

HAH!!! De gutta der som du sier fortjener bank hele gjengen, siden det ikkke går an, så får vi plage dem mest mulig. jeg skal gjøre som ascona fra nå av, jeg er dritt lei de der svinene.. De behandler folk som dritt uansett her i byn.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Delta

 

Det skulle jeg likt å se, for det blir å unnlate seg kontroll.

Det er det som starter 99,7 prosent av biljaktene i oslo.

og å starte en biljakt (og risikere anmeldelse, førerkortbeslag osv)bare fordi du ble stoppet i en rutinekontroll, er jo ganske teit.

 

Nei, det er ikke ulovlig å kjøre videre dersom du ikke får vite grunnen til at du blir stoppet, det er ihvertfall det min advokat har sagt, og forsåvidt brukt mot oslopolitiet, saken ble henlagt etter bevisets stilling etter massivt press fra advokaten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hva sier lovverket...??!!!

 

Vegtrafikkloven:

 

§ 10. Trafikkontroll m.m.

 

Fører av kjøretøy skal straks stanse for kontroll når det kreves av politiet eller kontrollpersonell fra regionvegkontoret. Føreren plikter å vise fram dokumenter som det er påbudt å ha med under kjøringen, og straks etterkomme påbud gitt med hjemmel i denne lov.

 

Departementet kan gi andre offentlige tjenestemenn myndighet til å foreta kontroll og gi påbud som nevnt i første ledd.

 

§ 19. Kjøretøykontroll.

 

Eier av kjøretøy eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet blir framstilt til kontroll når politiet eller regionvegkontoret krever det. Han plikter også å gi de opplysninger om kjøretøyet som kreves.

 

 

Forskrift om bruk av kjøretøy:

 

§ 1-7. Plikter ved trafikkontroll

 

Ved trafikkontroll plikter føreren å

 

a) stanse straks og ellers forholde seg som det blir anvist ved tegn eller skilt,

b) oppholde seg ved kjøretøyet til kontrollen er avsluttet eller til det er gitt tillatelse til å forlate stedet,

c) vise fram offentlige dokumenter som det er påbudt å ha med under kjøringen samt eventuelle vektoppgaver som angår godset,

d) kjøre til anvist veie- eller kontrollplass, og ved vektkontroll kjøre forsiktig opp på vekten etter anvisning av den som foretar kontrollen,

e) lesse av konstatert overlass, gods som er for bredt, for langt eller dårlig sikret. Føreren plikter også å fjerne avlesset gods igjen innen fastsatt frist eller å skaffe annet kjøretøy og foreta omlasting når det kreves,

f) sørge for at overtallige passasjerer forlater kjøretøyet når det kreves,

g) etterkomme påbud om å foreta utbedring av kjøretøy eller utstyr, før det kjøres videre,

h) avlevere kjennemerker og/eller kjøretøys dokumenter når det kreves.

 

 

Trafikkreglene:

 

§ 3. Anvisninger

 

1. Anvisning gitt ved trafikklyssignal, offentlig trafikkskilt eller oppmerking på veg gjelder foran trafikkreglene.

 

Anvisning gitt ved trafikklyssignal gjelder foran anvisning om vikeplikt gitt ved offentlig trafikkskilt.

 

Særskilt trafikklyssignal for trafikk i felt for kollektivtrafikk, syklende eller gående, gjelder bare for trafikk i det aktuelle feltet, og gjelder foran annet trafikklyssignal.

 

2. Anvisning gitt av politiet, Statens vegvesen, tollvesenet eller militærpolitiet gjelder foran anvisning gitt på annen måte. Det samme gjelder anvisning fra annen person som har myndighet til å regulere trafikken eller å kontrollere kjøretøy, last eller fører.

 

3. Denne paragraf gjelder også for fører av sporvogn.

 

og som et lite apropos....

 

§ 16. Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.

 

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.

 

2. I eller ved bebyggelse skal kjørerute, fart og kjøremåte avpasses slik at ingen forstyrres unødig.

 

En annen sak er at som fører av buss/lastebil så får du faktisk en kvittering på gjennomført kontroll. Dette er gyldig i 3mnd fra kontrolltidspunktet. Kvitteringen gjelder kun for de punktene som ble kontrollert i den første kontrollen(f.eks, lys og dekk - så dersom du blir stoppet i en vektkontroll så hjelper det ikke med kvittering på lys og dekk, etc..)

 

 

Tror ikke det er så lurt å følge Asconas råd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boss330

Tror ikke det er så lurt å følge Asconas råd....

 

Tror ikke han gjør det selv engang :D

"The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994

"Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah

Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boss330

Vel, hva sier lovverket...??!!!

 

Vegtrafikkloven:

 

§ 10. Trafikkontroll m.m.

 

Fører av kjøretøy skal straks stanse for kontroll når det kreves av politiet eller kontrollpersonell fra regionvegkontoret. Føreren plikter å vise fram dokumenter som det er påbudt å ha med under kjøringen, og straks etterkomme påbud gitt med hjemmel i denne lov.

 

 

§ 1-7. Plikter ved trafikkontroll

 

Ved trafikkontroll plikter føreren å

 

a) stanse straks og ellers forholde seg som det blir anvist ved tegn eller skilt,

b) oppholde seg ved kjøretøyet til kontrollen er avsluttet eller til det er gitt tillatelse til å forlate stedet,

c) vise fram offentlige dokumenter som det er påbudt å ha med under kjøringen samt eventuelle vektoppgaver som angår godset,

d) kjøre til anvist veie- eller kontrollplass, og ved vektkontroll kjøre forsiktig opp på vekten etter anvisning av den som foretar kontrollen,

 

Trafikkreglene:

 

§ 3. Anvisninger

 

1. Anvisning gitt ved trafikklyssignal, offentlig trafikkskilt eller oppmerking på veg gjelder foran trafikkreglene.

 

Anvisning gitt ved trafikklyssignal gjelder foran anvisning om vikeplikt gitt ved offentlig trafikkskilt.

 

Særskilt trafikklyssignal for trafikk i felt for kollektivtrafikk, syklende eller gående, gjelder bare for trafikk i det aktuelle feltet, og gjelder foran annet trafikklyssignal.

 

2. Anvisning gitt av politiet, Statens vegvesen, tollvesenet eller militærpolitiet gjelder foran anvisning gitt på annen måte. Det samme gjelder anvisning fra annen person som har myndighet til å regulere trafikken eller å kontrollere kjøretøy, last eller fører.

 

3. Denne paragraf gjelder også for fører av sporvogn.

 

og som et lite apropos....

 

§ 16. Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.

 

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.

 

2. I eller ved bebyggelse skal kjørerute, fart og kjøremåte avpasses slik at ingen forstyrres unødig.

 

En annen sak er at som fører av buss/lastebil så får du faktisk en kvittering på gjennomført kontroll. Dette er gyldig i 3mnd fra kontrolltidspunktet. Kvitteringen gjelder kun for de punktene som ble kontrollert i den første kontrollen(f.eks, lys og dekk - så dersom du blir stoppet i en vektkontroll så hjelper det ikke med kvittering på lys og dekk, etc..)

 

 

Tror ikke det er så lurt å følge Asconas råd....

 

Det du glemmer her er at faktisk snuten er pliktig til å si HVORFOR du blir stanset, og oppgi tjenestenummer og grad, det samme gjelder alle andre som har lov til å kontrollere deg, dersom dette ikke blir oppgitt er du ikke stanset på rettmessig måte, og kan altså bare kjøre videre uten problemer.

 

Det er ikke vegtrafikkloven som regulerer alt her i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Lord Gryphon

Jeg skulle til å kommentere det. Det lovverket som ble vist fram her gjelder jo bare for Bilføreren. Den sier ingen ting om hva de som stopper deg plikter å gjøre. Jeg holder faktisk en knapp på at Ascona har rett her.

 

Jeg holder en knapp på at advokaten min vet hva han snakker om, det har han jo bevist i et par saker allerede..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite utdrag fra en lang lovtekst: (politiloven)

Den som har politimyndighet, skal under utøvelse av myndigheten ha politilegitimasjon med seg. Begrensninger i politimyndigheten skal fremgå av legitimasjonen. Tjenestemannen plikter, så langt tjenesteforholdene på stedet tillater, å oppgi navn og grad eller stilling når dette forlanges av den som tjenestehandlingen direkte angår. Den som ikke er i politiuniform, skal på forlangende fremvise politilegitimasjon såfremt han ikke er kjent av den som forlanger det.

 

Kongen kan gi nærmere regler om uniform og politilegitimasjon.

 

Endret ved lov 25 feb 2000 nr. 12 (i kraft straks iflg. res. 25 feb 2000 nr. 109).

 

Så jeg tror Ascona har et poeng her ja!

Om jeg ikke misforstår her, skal en politimann i sivil altså vise legitimasjon uoppfordret, om en da ikke kjenner vedkommende fra før. Kjekt å vite!

Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår