Gå til innhold

Fargar på kablane til bilstereo og spm ang jording.

Ranger emnet

olve

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg tenkte eg skulle sjå over koblingane til bilstereoen min, sidan den har spelt dårlig i det siste.

Når eg ser på kablane, går det greit med dei som kjem ut av spelaren, men kablane som kjem frå bilen er ikkje merka med skrift i det heile tatt!

Nokon som har ei oversikt over kva fargar som betyr kva?

Ein annan ting eg merka når eg løsna cd-spelaren var at den gamle eigaren ikkje hadde feste jordings-kabelen som kom ut av stereoen.

Har dette masse å seie?

Kan det forklare dårlig lyd på anlegget?

Er det vanskelig å ordne, eller ligg det ein kabel klar som eg berre kan koble til?

Tusen takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke spilleren er koblet til jord ville den ikke fungert i det hele tatt. Normalt sett skal det gå en rød kabel (strøm) og en sort kabel (jord) til spilleren. Når du skal jorde spilleren er det bare å koble jordingskabelen til et jordingspunkt som er i bilen fra før, eller finne et annet sted i karosseriet som fungerer. Bare pass på at det ikke er noe lakk eller andre ting mellom kabelen og karosseriet der du jorder. Men siden det er spiller i bilen fra før og cd spilleren har fungert er det vel lagt opp en jordingskabel i bilen fr før?

Når det gjelder kabeltrekking og høyttalerstørrelse ville det vært en fordel å vite hvilken bil det gjelder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RØD og GUL kabel blir brukt som "+".

RØD er styrt av tenningen og GUL er kopplet rett på batteriet eller via en strømkabel med konstant strøm.

Noen biler har byttet om disse to kablene så dette finner du nok ut av, f.eks. ved at du merker at radiokanalene er "forsvunnet". Da bytter du bare om RØD og GUL.

Jordingen skal være en tykk kabel og skal jordes direkte i gods på bilen.

Løse ledninger er ikke bra så sørg for å bruke egnede kabelsko eller lodde alle kabler. Da oppnår du også best mulig kontakt.

Lykke til!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RØD og GUL kabel blir brukt som "+".

RØD er styrt av tenningen og GUL er kopplet rett på batteriet eller via en strømkabel med konstant strøm.

Noen biler har byttet om disse to kablene så dette finner du nok ut av, f.eks. ved at du merker at radiokanalene er "forsvunnet". Da bytter du bare om "+" og "-".

Jordingen skal være en tykk kabel og skal jordes direkte i gods på bilen.

Løse ledninger er ikke bra så sørg for å bruke egnede kabelsko eller lodde alle kabler. Da oppnår du også best mulig kontakt.

Lykke til!

Mvh

Pål

Er du helt på styr eller?? Hva pleier å skje når du kobler pluss og minus feil??

Nytt prosjekt på gang ganske snart... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-og du mener hva for noe?

Tror du jeg koppler feil hva PLUSS og JORD angår?

Ahh... Det er SÅÅ hærligt å bli undervurdert!:cool:

Mvh

Pål

Les en gang til hva du skrev så skjønner du kanskje at du har gitt tidenes dummeste råd.

Hadde jeg gjort dette på din anbefaling, men ødeleggelse som resultat, hadde jeg sendt deg en regning i posten.

Jeg VET at du skjønner bedre, men pass på hva du skriver!

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke spilleren er koblet til jord ville den ikke fungert i det hele tatt.

Dette er i de fleste tilfeller feil. Spilleren vil få jord gjennom antennekabel eller phonokabel... så spilleren vil fungere, men man vil sannsynligvis få problem med støy og kan risikere brente jordingsbaner....

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er med stor beklagelse jeg må innrømme å ha skrevet feil i tråden!

JEG er vel den personen som BEST bør vite hva PLUSS & MINUS er!

Det er GUL og RØD som skal byttes om dersom minnet i spilleren ikke fungerer!!!

Det hjelper vel lite å skrive at jeg personlig har ALDRI koplet feil hva PLUSS & JORD angår!

Mvh

En noe flau :puke Pål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er GUL og RØD som skal byttes om dersom minnet i spilleren ikke fungerer!!!

Det høres ut som et godt råd ja! Stussa litt jeg også når du nevnte at en skulle bytte om + og -

Det hjelper vel lite å skrive at jeg personlig har ALDRI koplet feil hva PLUSS & JORD angår!

Hoho... det har jeg gjort, men det var på en spilleautomat for mange år siden. Ble en dyr lærepenge det gitt 50k ut av vinduet, anbefales overhodet ikke.

Men siden vi er inne på dette her med strøm osv. Etter det jeg har skjønt fungerer ting slik:

Gul og Rød = + 12V, ene er konstant andre er til tenninga (om disse kobles feil virker bare ikke minnet på spillern right? eventuelt i verste fall trekker spillern konstant strøm, men noe annet galt skjer vel ikke)

Sort = GND (Jord)

Blå = Remote ut på spiller som kobles til Remote\Amp Control på forsterker

Driver og titter på en ISO plugg her eller hva det kalles, kan noen fortelle meg hva resten av kablene i strøm delen i ISO pluggen brukes til ?

Oh, en ting til.

Kobler en + og - på Høytalerene "feil" så får en vel "fasefeil" men noe annet galt skjer vel ikke ?

Uansett, hvis noen kan bekrefte eller avkrefte det jeg har skrevet over hadde det vært fint.

Toyota Celica T23 (2000 Modell)

Peugot 306 Cab (2000 Modell tror jeg)

Nissan Sunny (Ingen ide om hvem årsmodell dette er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver og titter på en ISO plugg her eller hva det kalles, kan noen fortelle meg hva resten av kablene i strøm delen i ISO pluggen brukes til ?

Kobler en + og - på Høytalerene "feil" så får en vel "fasefeil" men noe annet galt skjer vel ikke ?

Resten av ledningene står det om her: http://www.bilradiospesialisten.no/index.php?aID=37&ids=artID

De går til høytalerene, om man av en eller annen grunn skulle ønske å koble dem direkte til spilleren.

Jeg vet ikke om jeg ville kalt det for "fasefeil"... heller det at man snur fasen 180 grader... Noe som av og til kan være greit.... :)

Her skulle det vært en link til min prosjekttråd. Men jeg har ikke hatt tid til å lage en prosjekttråd. Men det er tanken som teller, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resten av ledningene står det om her: http://www.bilradiospesialisten.no/index.php?aID=37&ids=artID

De går til høytalerene, om man av en eller annen grunn skulle ønske å koble dem direkte til spilleren.

Men tusen takk for linken. Fikk svar på det jeg lurte på. Høylater tilkoblingsbiten på isopluggen er uintresang da jeg skal koble til forsterker.

Jeg vet ikke om jeg ville kalt det for "fasefeil"... heller det at man snur fasen 180 grader... Noe som av og til kan være greit.... :)

Okay, da har jeg sikkert missforstått litt. Har en kompis som jobber i et studio og han brukte terminologien fasefeil. Dette kan med andre ord være hensiktsmessig altså i en bil ? har du noen eksempler på når det kan være "heldig" og koble med "fasefeil" eller hva jeg skal kalle det.

Men for å være konkret angående strøm problemet mitt og for å forklare det på en enkel måte, har jeg følgende problem:

Har en hovedenhet med remote ut. Baki har jeg en enhet med kun Ignition, +12V konstant og GND.

Kan jeg koble Remote UT på hovedenheten til Ignition inn på enheten bak eller er det en dårlig ide ? Enheten baki trekker 160 watt max. Skjønner da eventuelt at jeg aldri kan starte enheten baki uten at Headuniten er slått på.

Toyota Celica T23 (2000 Modell)

Peugot 306 Cab (2000 Modell tror jeg)

Nissan Sunny (Ingen ide om hvem årsmodell dette er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider