Gå til innhold

Pokerfjes: Polo 86c- Grannyracer Wit' Attitude!

Ranger emnet

Pokerfjes

Anbefalte innlegg

Hei!

Først og fremst, jeg er treig og fattig, så dette kommer ikke til å gå fort. Det er ikke noe glassfiber på gang. Ikke noe profft konkurranse look! Amatørbygg enkelt å greit. 2 gang jeg bygger anlegg, første gang nevner vi ikke :)

DEN GANGEN-JULI 2005

IMAG0195.jpg

Har holdt på lenge med anlegget i polo'n nå, men har ikke giddet å mekke en post før nå.

Startet med en sverige tur i Juli, like etter jeg hadde kjøpt bilen. Der kjøpte jeg en tilbudspakke med en Pioneer DEH-3700 spiller, 6x9 gas og 5,25 gas. Kosta 1800sek eller noe.

I forkant hadde jeg trukket noe kabler jeg hadde liggende. 4mm2 høyttalerkabel fra spiller til hattehylle, signalkabel(boss :( ) og remote. De la jeg i midten, var ikke klar over følsomheten på signalkabler overfor elektrostøy.

Vel uansett, lagde en 10 minutters hattehylle som blei trekt med filt. Så grei ut. Jeg kjøpte også ett sett med Lightning Audio 3,5" og ha i Dashbordet

IMAG0205.jpg

HATTEHYLLA :)

IMAG0196.jpg

SPILLERN

IMAG0209.jpg

DESEMBER, lenge uten dypbass, var jeg i sverige igjen. Som fattig student kjøpte jeg jo selvsagt et tilbud igjen, på tross av Gas sitt rykte. Det var en Gas Alpha 4x100w og 2x12 Gas med lukka kasse. Igjen hadde jeg lagt strømkabel tidligere, en DLS 21mm2.

Men denne pakka var ikke særlig planlagt da forsterkeren ikke klarte å drive begge på en gang. Derfor kunne jeg bare bruke den ene, og med kanskje ok lyd for prisen(2000kr).

DSC01107.jpg

FEBRUAR, da kjøpte jeg en Magnat Pantera One mono-forsterker 1x300wrms4ohm.

Den dreiv begge subbene mye bedre en den gas møkka. Gas'n blei tilkoblet de 4 høyttalerne jeg hadde i hattehylla(de gas'ne fra starten). Det blei ok, men skjønte hva folk mener når de sier at høyfrekvenser skal komme forfra og bass bak.

Bilde av midlertidig opsett den gang :assman

DSC01548-small.jpg

Og slikt så det ut etter jeg brukte skillzza mine i kapping og trekking.

DSC01621-small.jpg

DSC01681small.jpg

APRIL.Solgte subbene og Magnaten i April for 2000kr, kjøpte endel kabler og lyddemping. 50mm2 fra mobilsentrum blei lagt, og lyddemping fra biltema:cool:

DSC01601-small.jpg

I tillegg fikk jeg lagt en ny signalkabel, RCA Competition fra biltema, har gode erfaringer fra den kabelen, og høyttalerkabelen til dashbordhøyttalerne ble bytta fra 0,xmm2 til 4mm2.

Som midlertidig bass brukte jeg gas'n på en Sony Xplod 12". Det irriterende var at det var ganske mye trøkk( mtp. pris. billig forsterker og en sub jeg kjøpte brukt for tredve kroner) i det, pga. bassrefleks kasse tenker jeg.

MAI,Men nå, har jeg etter mye om og men fått den nye forsterkeren.

Rockford T10001BD, i tilegg har jeg kjøpt ett pioneer TS-W3004SPL element.

Til subben lagde jeg en kasse på 60liter, med 4" bassrør, 10cm dypt. Det spiller sykt, men problemet er at kassa er for stor fordi når jeg åpner døra litt blir det enda sykere trykk. Så ny kasse må mekkes, kanskje jeg skal prøve å planlegge det litt denne gangen så jeg får plass til alt..

SLIK SER DET UT NÅ

DSC02360.jpg

DSC02660.jpg

GAS'n er plassert bak subkassa, siden jeg skammer meg over den:well

DSC02363.jpg

Jeg har lagd dørpaneler(10 minutters de og, bare lagd av rester, men det funker midlertidig.). I de har jeg montert 5.25Gas fordi jeg ikke har råd til noe bedre for øyeblikket. Men når de drives av forsterkeren kan de spille ganske høyt.

I tillegg har jeg kjøpt et brukt Maxxima 900 batteri av Zetec :)

Hadde tenkt til å plassere det bak, og ha orginalt syrebatteri foran

SLIK

DSC02289.jpg

Men jeg lærte fort at det ikke var en god ide og blande forskjellige batterier pga. utladning av hverandre. Så jeg bytta ut det foran med maxxima. det var det egentlig ikke plass til, men hamra litt på panseret så det gikk!

Dørpanelene

DSC02655.jpg

Med det nye oppsettet driver

Spillern- Lightning Audio 3,5

Rockforden- Pioneer TS-W3004SPL

Gasen- Gas 5,25"

TING SOM SKAL\MÅ GJØRES:

- Ny kasse til subben

- Bedre innredning bak

- Ny dynamo(sitter i en 45a som lader ca.14v :( ) Skal ha 90a fra passat 35i

- Nye dørpaneler\høyttalerpaneler

- Bytte ut Gas høyttalerne og Gas forsterkeren

- Bytte ut lightning audio 3,5" i andre, evt. noen 4"

- Forbedre jordningspunktene. Kanskje kjøpe en kobberskinne til jordinga

- Fjerne vibrasjoner på insiden og utsiden

- Masse mer jeg ikke kommer på i farta!

Og sist. Slik ser kjerra ut etter 1år i mitt eie!

DSC02190-small.jpg

DSC02181.jpg

Må også vise headuniten jeg hadde en liten stund :)

DSC01863.jpg

Foreløplig den mest unødvendige tingen jeg har kjøpt i HELE livet mitt. Det var gøy, men hva faen skal jeg med dvd, når jeg ikke har skikkelig lyd. Det er for hardcore rånere med sierra!

Og dette er hattehylla, den peneste tingen jeg har lagd. Men den blei dørpaneler, fordi

HØYFREKVENSER FORFRA, BASS BAK, Ai'it! Bytta den ut med den orginale, ser fett ut. Det blir på en måte en sleeper i lyd!:cool:

DSC02273.jpg

--GrannyRacer #1----

81 Golf diesel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan var de gas'ene egentlig?

er førstegangsbygger, og har 300w rms@4 ohm til rådighet.

ser meget bra ut det her=)

og skal til sverige imorgen med 1600 kroner i lomma:P

denne:http://www.brl.se/images/large/900SUB112.gif

men nå skal ikke jeg spamme ned tråden din mer=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gas'ne er jo greie. Men først å fremst, hvis jeg skulle hatt dypbass ville jeg heller hatt en bassreflekskasse, og en god sub istedet. Du får solgt de Gas subbene lett da, hvis du finner noen kids. Den ser jo fet ut, og de ser gode ut. Var ikke noe prob å selge min, fikk litt dårligere pris siden jeg solgte den til en kompis.

--GrannyRacer #1----

81 Golf diesel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hva jeg vil definere som kabel-virr-varr! :D

Trur kanskje du kunne spart mye tid og krefter på å lese her på forumet i 30min- 1time før du satte i gang! Hehe ;)

Har du lagt opp noen nye kabler fra batteri til karosseri og/eller dynamo fra dynamo?

Dette har ikke jeg rotet meg til enda, og jeg trur det holder meg ganske mye tilbake.

Men ellers ser det jo ganske så bra ut, i den lille poloen din, nå! :)

Jeg vil regne med at du kan tjene på å koble alle høytalere på forsterkeren din! Tvinne litt kabler er fint, vettu! ;) Men ja... Høytalere på cd-spiller har jeg ikke hatt siden jeg hadde orginalhøytalere! Hehe... Og takk gud for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. hvilket kabelvirrvarr? :)

Visste ikke om forumet den gang, kjenner nesten ingen som kunne dette heller.

Har bytta Dynamo-Chassis og Chassis-Batteri til 50mm2, og foreløplig er dynamo-batteri 21mm2, men 50mm2 kommer!

Har planer om å koble alle på forsterkeren, men sånn det er nå funker det ganske bra, fordi de 3,5" gir bare diskant omtrent. 5,25" gir mellomtone\midbass. Men når jeg bytter ut forsterkeren og høyttalerne skal jeg koble de på.

--GrannyRacer #1----

81 Golf diesel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

I dag fikk jeg målt anlegget også, på lyd i bil gruppens "turne". Spilte 135,5db! Kom på fjerde i klassen Mini street rookie(1x sub og 1x forsterker til maks 10k, er reglene som jeg skjønte det.) Men nå skal jeg bli ferdig med den nye kassa mi å prøve å bli med 1.juli i Tønsberg. Satser på litt bedre da, bilder kommer når kassa er ferdig.

--GrannyRacer #1----

81 Golf diesel

Lenke til kommentar
Del på andre sider