Gå til innhold

min nye 240gle :D

Ranger emnet


Volvo740Turbo

Anbefalte innlegg

  • Svar 275
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

men er dette egentlig positivt? sålenge en ikke kjører på asfaltbane..eller da også forsåvidt..

 

bare lurer litt jeg, greit at bilen "setter" seg litt i svingen og, og ikke ligger som ei plate oppå asfalten.. men kan ikke syte, for har fått på det staget på min og, hehe det ser jo tøft ut hvertfall!

Nei, det er aldri positivt med flexing.

 

Effekt hra det nok, selv på en sykkel (trøsykkel), har det effekt med feks. bremsebro på støtdempere, avstivning på styre, etc. Og det er en hel del mer krefter i sving i en bil på over tonnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er aldri positivt med flexing.

 

Effekt hra det nok, selv på en sykkel (trøsykkel), har det effekt med feks. bremsebro på støtdempere, avstivning på styre, etc. Og det er en hel del mer krefter i sving i en bil på over tonnet.

 

slik jeg har forstått det(for å svare på eksempelet ditt) så går det med bremsebro på sykkel ut på at med V eller Y bremser, så presses klossen mot felgbanen, med gaffelen som anhld, slik at til hardere du bremser til mer buler gaffelen ut, så ser ikke helt det i sammenheng med fjørtårnstag..*kan kke hske å ha lagt merke til bremsbro på skivebremsa sykler?

 

men uansett, jeg sier ikke at det er negativt med slikt stag, bare tenkte litt over hvor bra det egentlg kan være, sålenge en ikke kjører et sykt oppsett for asfalt racing.. og det du sier med at det aldri er positivt med flexing tror jeg du bomgirer litt, for hvis bilen er stiv som ei plate vil du jo seile rett av veien..bilen må jo få noe som kan sette seg og sluke svingen, da MÅ noe flexe slik at bilen "følger" svingen..

 

(litt "bilde" forklaringer her..ikke ta alt boksav for bokstav:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slik jeg har forstått det(for å svare på eksempelet ditt) så går det med bremsebro på sykkel ut på at med V eller Y bremser, så presses klossen mot felgbanen, med gaffelen som anhld, slik at til hardere du bremser til mer buler gaffelen ut, så ser ikke helt det i sammenheng med fjørtårnstag..*kan kke hske å ha lagt merke til bremsbro på skivebremsa sykler?

blabar.jpg

 

Du er litt på bærtur her ja..

 

Ikke ta metaforen min bokstavlig talt, det var en metafor.

Trenger man ikke å stive av vingene på et fly?

Ja, jeg vet at flyet ikke berører bakken når det er utsatt for mest krefter, men det må jo være stivet av det også..

 

Ja, ikke ta den helt bokstavlig heller, pga. flyet må flexe litt, ellers vil jo vingene knekke.

 

men uansett, jeg sier ikke at det er negativt med slikt stag, bare tenkte litt over hvor bra det egentlg kan være, sålenge en ikke kjører et sykt oppsett for asfalt racing..

Med mindre du er regjerende verdensmester i lengdeløp, trenger du ikke joggesko? Hvilket oppsett du kjører, er forsåvidt uvesentlig. Det som derimot er vesentlig, er om "mannen i gaten" trenger et slikt stag.

 

Om du kjører som bestemoren din, trenger du det vel ikke, men samtidig, skader det ikke. Jeg personlig ville valgt andre stag før dette øvre staget.

 

og det du sier med at det aldri er positivt med flexing tror jeg du bomgirer litt, for hvis bilen er stiv som ei plate vil du jo seile rett av veien..bilen må jo få noe som kan sette seg og sluke svingen, da MÅ noe flexe slik at bilen "følger" svingen..

Nei, her har du feil. Det er ikke karrosseriet som skal "sette seg", som du kaller det. Om karrosseriet flexer, er hjulstillingen din ikke slik den bør være, som vil si at du ikke har "Idéell" kontaktflate, som da ikke gir deg "optimale" friksjonsgrunnlag.

 

Videre, vil en bil som ikke er torsjonsstiv "dempe" eller "trege" ned akselerasjonseffekt også! (ikke for oss "dødelige" med bare et par hundre hk).

 

ps:

  • Bilen din vil krenge like mye som før! (som du kaller det; sette seg).
  • Krefter kan ikke forsvinne, de kan bare omdannes.

Det som derimot vil skje, er at bilen vil klare å håndtere svingen bedre, da den ikke vil forringe hjulstillingen mer enn nødvendig.

 

(litt "bilde" forklaringer her..ikke ta alt boksav for bokstav:))

Det heter bokstavlig talt "Metafor", ironisk nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter bokstavlig talt "Metafor", ironisk nok.

 

kom ikke på ifarten hva det var.. goas..

 

hvorfo har de ikke helsviest karross i rally? bare sømsveist? jo, for å forsterke, men samtidig kan karosen leve.. (ellers er det noe som knekker en plass)

 

mener du at det ikke har noe å si på oppsettet av resten av bilen om det er "bra" med et slikt stag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom ikke på ifarten hva det var.. goas..

 

hvorfo har de ikke helsviest karross i rally? bare sømsveist? jo, for å forsterke, men samtidig kan karosen leve.. (ellers er det noe som knekker en plass)

 

mener du at det ikke har noe å si på oppsettet av resten av bilen om det er "bra" med et slikt stag?

Poenget er at et stag som dette gjør ikke "all verden", men det gjør "nok".

Det vil ikke knekke bilen din, men det vil holde fjærbeina stive, i forhold til hverandre.

 

Resten av bilen vil fortsatt flexe, men det vil jo selvsagt flexe litt mindre, pga. du stiver jo faktisk av noe av det som utsettes for mye, under heftig sving, samt under dårlige veiforhold.

 

Jeg mener at om du trenger den, har ikke noe med oppsett av bil å gjøre, men hva bilen brukes til, hvordan den brukes, o.l.

 

Selvsagt er det mer behov med senket bil, lavere profil dekk, o.l., da du vil få mer "smell" i karrosseriet.

 

Legg merke til hermetegn.

 

ps. selv dette staget vil flexe, til en viss grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett ,. staget skal på-- ingenting gjort idag - legen å fått ut en bakskjerm av øyet mitt.... ligge her å ser 0 nå !!! hehe

 

Hørtes vondt ut... hva skjedde?

'87 240 B230ET Godbil'n

'86 240 B230A Vinterbil/Automat-Pelle

'62 Felt B18 Camoblå/Dødsfella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sykmeldt nei , på jobb nå , med lapp øve aua... hehe ser lite , og finst ikke dybdesyn.... hehe men kan vertfall ta imot kunder , ta tlf , og montere littegrann.... satse på at eg kan ta av lappen seinare... trond - satse me på å ta jaffal et hjørna foran idag... må sjå kor godt skruen på demperenb sitter , maybe begge hjørner... kjenne ingen smerte i aua nå , så eg satse på at me kan bruka det... bare ikk slipa lr sveisa...

Toyota Cressida

Volvo S60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår