Gå til innhold

Gatebil - Snart vil en av oss miste en venn!

Ranger emnet


HardRock

Anbefalte innlegg

Rart at enkelte her inne ikje klarer å se poenget til hardrock, poenget er ikje at folk må kjøre me bur... men at sikkerheten må bli økt, for at vi i framtiden ska ha mulighet til å kjøre på bane! Men e dette så forbanna vanskelig å forstå?

Som mange har sagt her, så er det TRE ting som kan bedre sikkerheten til tilskuere og kjørere er at de kan få opp tribuner (gjerne med pleksi glass forrand, så ingen får stein eller noe i hode) Og at Driftere får kjøre for seg, de som vil kjøre fort får kjøre for seg og de som kjører "værstingsbilene" kjører for seg!, og være flinkere til å hake ut de som lager farligere situasjoner, og gi de en advarsel!

Og det er vell bedre at de bruker litt penger på dette, enn at det kommer en som er uheldig å spruter stein i hode på en, eller at noen blir påkjørt, og gatebil blir stengt ned?

 

skulle faktisk tro at mange av de som har svart i denne tråden, er de som finner på å plutselig begynne å spinne blårøyk i en sving eller lignede! for makan til idiot svar, og egoisme ska leites lenge etter!

Chevrolet Celebrity 2.8 V6 *wannabe chevy*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 256
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skjønner ikke at di ikke har satt opp tribuner på rudskogen for lenge sia men, idiotisk.

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hvaskjera

Var da i alle fall 50stk....doh

hehe

Men fortsatt samme sikkerhet. Og da snakker vi i regi av NBF.

Mulig det er noen kritikere her inne som kan ta en tur på ett bakkeløp, rally løp eller bare til motorfestivalen å se på sikkerheten der. Er den noe bedre?

 

Poenget med at det er mere farlig å være andre plasser er vel litt dumt? Hvis alle tenker sånn blir det bare idioti. Bedre å tenke på sitt treff og sørge for at det ikke skjer noe. Å sammenligne med at det dør flere på veiene enn på ett treff er håpløs tankegang spør du meg.

 

Hvis det er noen som sier at det er en sikkerhetsproblem så får heller de som arrangerer brette armene opp og sette en stopper for problemet så er saken utav verden.

 

Når noen påpeker ett problem eller risiko ovenfor en arrangør, og de velger å ikke gjøre noe med det i en form av handling så tar de på seg ansvaret og ifølge meg selv bør de holdes ansvarlig hvis noen skader seg som følger av dette.

 

Alt kan man selvsagt ikke gjøre noe med, men noe av "sikkerhets problemene" kan løses veldig enkelt vil jeg tro. Regner med at Gatebil også vil fremstå som seriøse og ansvarlige og ikke som om inntekt kommer før sikkerhet

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du SLUTTE snart å sammenlikne gocart på bane og bilkjøring på bane?

 

Nei, for dersom du har kjennskap til bane, er det langt mindre risiko for at du oppfører deg dumt på banen. Jeg sammenligner det ikke med kjøringen, bil og kart er to forskjellige ting. Men, har du endel erfaring fra banekjøring, har du også mer vett når det gjelder banekjøring. Da stopper du ikke opp midt i veien og vinker til folket mens du burner rundt.. Sammenligner ikke kjøringen, to forskjellige ting :)

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest hele tråden nå og er enig med trådstarters poenger, selv om en del ting er satt på spissen.

 

Her kommer min erfaring fra mitt eneste banetreff. Er det ikke flere som føler det slik jeg gjør?

 

Jeg har aldri vært på Gatebil selv, kanskje jeg rekker ett treff i år, men deltok selv på banekjøring under Mjøstreffet i fjor. Der var det først kjørekurs, hvor vi lærte det grunnleggende innen banekjøring, flaggregler og litt om holdninger og hvilke regler som gjelder. Deretter hadde vi elgtest, glattkjøring i sving og autoslalom. Disse tre øvelsene lærte meg å kjenne mine og bilens egenskaper og begrensninger bedre. I tillegg gikk vi gjennom hele banen, og snakket om bremsepunkter o.l. Disse tingene var gull verd (selv om jeg kjørte som en som plutselig følte det var fritt fram med bilen sin), og hindret ulykker.

 

Ved neste anledning vil jeg prøve å få med meg en instruktør slik at jeg kan lære mer om sporvalg, aksellerasjon og innbremsing. Driftere ble svartflagget (alle fikk en sjangse og tok det til etterretning), da dette var banekjøring, og ikke vise-seg-frem-for-å-komme-på-trykk treff. Jeg satte pris på denne ekstra tryggheten fra Vålerbanen sin side - og jeg hørte ingen av de andre banekjørerne si at dette la noen demper på kjøringen.

 

Forsikringen gjelder, da dette er vei hvor vegtrafikkloven gjelder. Fartsgrense er 80km/t. Evt. uhell blir etterforsket på lik måte som om det hadde skjedd på vanlig vei i 80-sone, selvsagt etter skjønn. Men dersom du har kjørt i 200km/t inn i en bil foran deg som stod i ro etter en uheldig snurring, kan du ikke regne med at myndigheter og forsikring ordner alt uten konsekvens for dine egne handlinger (regress, bøter, fengselsstraff).

 

Og da er vi inne på det jeg mener er veien å gå. Nemlig det å skape holdninger. Vi trenger sunne holdninger blant arrangører, sjåfører og publikum. Dette vil gjøre treffene sikrere, og gøyere for alle. Dette er fult mulig å gjennomføre, uten at det blir mindre blårøyk o.l. på treffet. Dersom føreren har tryggere omgivelser vil vedkommende kanskje presse sine egne grenser enda litt lengre?

 

Og hvis det er slik at Gatebil skal være en mulighet for den vanlige mannen i gata (som meg) til å få kjøre på banen så burde kjørekurs (teori), samt en runde eller to med inspektør være mulig å gjennomføre. Og da helst uten at jeg må være redd for at jeg får en 200sx inn i sida i en sving, fordi han vil drifte forbi meg. Inndeling av «klasser» er stikkordet. Og slik jeg har forstått blir det allerede gjort en del grep her.

 

Regelen er der, men Gatebil kan ikke noe for at folk tar ned ruter etter at de har kjørt utpå banen.

 

Nei, men de kan svartflagge de som gjør det. Ved gjentagelse er det bortvisning fra banen (selv om det er en av bilene «alle» er kommet for å se). Sikkerhet foran underholdningsverdi! (Det er ikke underholdning med uhell som rammer personer).

 

(Beklager om innlegget ble litt rotete, men jeg er på jobb, og ble stadig avbrutt ;))

 

Hilsen en med 136hk fwd bil, som synes det er gøy å kjøre fort på bane og teste sine egne grenser uten fare for materielle skader, og ikke minst personskader.

Mvh John Richard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten innvending. Hvorfor kan du ikke få bilen godkjent med bur og stoler? Beltene forstår jeg, men min Volvo 242 er godkjent med bur og bøttestoler.....

 

Da måtte jeg kjøre rundt med hjelm til daglig. Det var ett svar.

Skal du ha bur er det jo en rallybil ikke en gatebil, var svar nr 2

Det ødelegger de forskjellige knekkpunktene, svar 3. Da ga jeg opp. Jævla bilsvaksynte!!!!!

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig att sikkerhet kan bedres betraktelig på rudskogen. Med bla. Gjerder og att folk forbys å sitte i langsvingen. Men Det virker jo her som att de fleste kritikerne fra i år ikke har vært på noe annen enn gatebiltreff. Og sikkerheten på NTS skal være den samme under gatebil som under andre motorsportaktiviteter. Har vært mye rart der under åra. Men i år synes jeg den var bra. Så det jeg vil ha frem her er. Er det noen forskjell om folk mister livet under gatebil, VAG eller STCC kjøring? Virker nesten sånn?

Takk til:

Audioart v/ Kjetil Skei

Ruud Racing

VS-motor

Standox

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da måtte jeg kjøre rundt med hjelm til daglig. Det var ett svar.

Skal du ha bur er det jo en rallybil ikke en gatebil, var svar nr 2

Det ødelegger de forskjellige knekkpunktene, svar 3. Da ga jeg opp. Jævla bilsvaksynte!!!!!

 

Hvis du snakker med riktige personer på biltilsynet så skal det gå an å få godkjent bil med bur, bøttestoler og 4punktsbelter. Det er en ny gruppe i biltilsynet nå som skal ta seg av ombygdebiler.

 

Nå vet jeg ikke hva du kan om biler og oppbygging av et karroseri men kupen i en bil skal holde seg så intakt som over hode mulig ved en krasj ergo det er ingen knekk soner i kupen, men det vet vel alle.

Det er ikke dumt å ha med seg en som kan litt om dette hvis man skal godkjenne bilen sin, for biltilsynet vet ikke alt selv om dem tror det.

“Thank god there’s no 48-hour race anywhere in the world, because chances are nobody could beat Porsche in a 48-hour race. They’re probably the only cars in the world that would stand-up for something like that.”

 

Carroll Shelby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da måtte jeg kjøre rundt med hjelm til daglig. Det var ett svar.

Skal du ha bur er det jo en rallybil ikke en gatebil, var svar nr 2

Det ødelegger de forskjellige knekkpunktene, svar 3. Da ga jeg opp. Jævla bilsvaksynte!!!!!

 

 

Hmm. Min er godkjent på hvite skilter, jeg trenger ikke hjelm og den glir rett gjennom EU-kontroll...

Martin Sørlie, 1985.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sikkerheten er rett og slett for dårlig i mange biler. og på enkelte treff. jeg var på gatebiltreffet i kr.sand og sikkerheten ved utstillingsområdet var etter min mening bare tull. for gud vet hvor mange det var som brøyt tapen og satt seg utenfor. spesielt var det med små unger på 6-10års alderen jeg reagerte på. og foreldra ga fullstendig f. de burde heller hatt noe alla det som er på treffa nede i danmark. for de som har sett danmarks hurtigste gatebil så er dette kjent. der har de lagt ut gjerder der det er mest utsatt for folk og bli påkjørt. mens det gjelder bilene så syns jeg at de burde ha delt dette inn litt bedre.

50-150hk: HJELM + SIKKERHETS KURS

150- 1000: HJELM + BUR + SIKKERHETS KURS.

bare tenk dere hvis hafsengen skulle kjøre uten bur og alt det han har som sikkerhet. tror dere at han hadde eksistert idag?:shake . men allikavel så er det mange idioter som kjører uten bur uten sekspunkts seler i blodtrimma sierraer og 240er. bare se på den som stilte her i kr.sand proppa med nos uten noe som helst for sikkerhet. snakker om at folk liker og leve farlig men det for da være grenser etter min mening

UNGDOM MED STERKE MENINGER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er betenkelig at folk synes det er helt greit å bruke 50-100T på motor, men å bruke 7000,- på bur synes folk er latterlig.......

 

Med rette buret er det mulig å få det godkjent hos BT og det er utformet slik at du kan ha passasjerer.

 

Har selv vært idiot nok til å bruke alt for mye penger på motor før jeg kjøpte bur. Heldigvis gjør buret at jeg kan kjøre mye fortere i svingene ;)

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår