Gå til innhold

Gatebil - Snart vil en av oss miste en venn!

Ranger emnet


HardRock

Anbefalte innlegg

Helt enig med kritikken..

 

folk som bygger disse bilene har råd til en fia godkjent stol og en 4p sele.. billigste variant av dette koster 3k, og kan redde liv for sjåføren.. han som røk ut i den 200sx en skulle ikke hatt så mye mer uflaks for å bli drept..

 

Jeg skal ut på banen på våler nå på vacn treffet til helga, men kommer til å kjøre med stol og 4p seler selv om jeg kjører en classic.

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 256
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Veldig bra tråd:)

Men tenk også på litt etter treffet også, å kjøre som en idiot etter treffet på vei hjem er vel ikke spessielt smart, da det faktisk er vanlig trafikk, for i helgen på Lesja omkom en 18år gutt som kappkjørte med et par stykker biler ifra gatebil treffet.

En veldig tragisk ulykke som kunne ha vært unngått viss man hadde litt vett etter et treff:(

Folk som har vært på et slikt treff burde og SKAL ha bedre VETT og IKKE MINST OPPFØRSEL i trafikken

11 Mercedes 250cdi 4matic bruksbil
07 bmw 525D M-Sport           bruksbil 

96 Audi A4 1.8TQ trimprosjekt.
Alpine,Genesis Dual Mono,Colossus,Cadence,DLS,RE8
Stereoprosjekttråd:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704
og http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=10&t=83636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg begynte i staben på Rudskogen's arrangør, NMK Sarpsborg, har det vært 1 taking, og det skjedde mitt på banen, da en porsche "klatret" oppover siden på en annen bil.

Ellers har vi noen avkjøringer, for hensikten er jo å kjøre fortest mulig rundt banen. Og noen med teknisk "leif", sef.

 

Og uansett hvor erfaren man er, så kan man gjøre feil. Se bare på shumi... ;)

 

Er det ikke slik at det er staben på de enkelte baner som er flaggvakter når det er noe kjøring på banene?

Mener jeg hørte det av ei som er det på Rudskogen (husker ikke navnet hennes)

 

Sandfeller uten for banen er fint det, men det skumle med de er at den sanda stopper biler så utrolig effektivt at kommer man sidelengs ut i den myke sanda så er det fort gjort å dra rundt.

Jeg var på Vålerbanen både lørdag og søndag og noe av det jeg la merke til var at flere av bilene hadde andre bakdekk enn hva de ellers bruker.

Det var flere som hadde gode framdekk mens bakdekka var smalere, det gjør jo igjen at bilene ikke oppfører seg slik som de er vant med til vanlig.

02 Caravelle tdi

84 Golf GTI (i deler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med HardRock her.

 

På tide at dette ble tatt opp. På høy tid.

Det som forundrer meg her er at det er noen voksne (?) naut som ikke skjønner hva denne tråden handler om. Det er gjentatte ganger poengtert at hensikten er å få fokus på sikkerhet, ikke å stoppe/begrense Gatebil.

Når jeg leser komentarer som "Alt gøy blir vel ulovlig" og lignende må jeg bare le. Eller gråte. Hensikten er vel å få høynet sikkerheten på et nivå som gjør at Gatebil faktisk KAN fortsette. (så vidt jeg har fått med meg).

SÅ vidt det er meg bekjent er det ingen her som ønsker å stoppe Gatebil eller gjøre det til et "kjedelig" treff. De som har fått idéen bør lese hele tråden en gang til, i våken tilstand.

 

Det er jo slik at Gatebil får flere og flere besøkende for hvert år, og det innebærer også at det er flere og flere som kommer for å kjøre på bane.

Da ligger det jo også i sakens natur at sikkerheten bør skjerpes inn for å matche den økende besøksmengden. Det er nemlig ikke sikkert at det trengs en ulykke som fører til dødsfall for at et arrangement som Gatebil ikke får fortsette. Dersom myndighetene ser at sikkerheten ikke skjerpes i takt med økende antall som kommer, kan det også bli stoppet for å forhindre at en dødsulykke SKAL skje, FØR den skjer.

 

Dersom det skjer en ulykke som lemlester eller fører til død, og Gatebil blir funnet ansvarlig pga. manglende sikkerhet er det nok helt sikkert kroken på døra for et av norges flotteste arrangement. Og det er det ingen som ønsker, selv om noen skumlesere har skjønt det slik.

 

Å hindre at det kommer idioter på Gatebil er nok ikke praktisk mulig, men man kan begrense skjangsen for at de klarer å skade seg selv og andre gjennom noen enkle sikkerhetstiltak. Og dersom en f.eks. mister kontrollen ute på banen bør det ikke være noen fare for de andre på banen eller tilskuere.

Hvis en bil braser inn i murveggen, skal det ikke være noen som henger over den muren og blir truffet. Enkle tiltak som hindrer slikt gjør Gatebil til et mye mer sikkert arrangement uten at det koster mye ekstra.

Alkomåler på de som skal ute på banen burde være obligatorisk. Hvorfor skal det være mulig å sitte bak rattet med alkohol i blodet på en bane?

Andre måter å gjøre Gatebil til et sikrere er:

- bygge om tribunene og også utvide disse (Det koster noen kroner, men vil være verdt det på lengre sikt - en investering som flere klubber/organisasjoner/foreninger, sponsorer og Norges Bilsport Forbund kan dele på). På den måten blir det også tryggere med økende folkemengde.

-Flere vakter, bl.a. for å hindre/fjerne alkohol/ruspåvirkede mennesker på baneområdet/selve Gatebilområdet. Disse bør holde seg på campen.

-Ikke lov med prøveskilt på banen, må ha gateregisterert og godkjent bil for å kjøre på bane.

 

Dette er noen enkle tiltak og noen tiltak som krever innvesteringer, men på lengre sikt bør dette bli til fordel for Gatebil og andre arrangement.

Slike tiltak vil heller ikke gjøre Gatebil et mer kjedelig og mindre attraktivt arrangement.

 

Tullete kjøring osv osv osv er en del av Gatebil, og hører til der. La "vanlige" folk få prøve seg på banekjøring og alt som hører til. Men vi kan forebygge at det fører til alvorlige ulykker og skader.

 

Og til slutt:

Til dere som synes dette er en fullstendig meningsløs tråd som ikke hører noensteds hjemme og som synes dette er bare tull:

Hvis en person dere er glad i ble alvorlig skadet eller drept på Gatebil. Truffet av en bil eller bildel. Kanskje kjørt seg i hjel... Hvem ville da klagd på sikkerheten? Tror det hadde blitt et temmelig hardt tema og argument for deres side også da. Forskjellen er at vi andre ser det før det skjer, og vil hindre at det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

følgende mail er sendt post@gatebil.no

 

Jeg hadde en stand på gatebil på våler nå for raceland.no, og fikk med meg endel banekjøring. Det var endel med sikkerheten rundt denne kjøringen som ovverasket meg. Det finnes visst mange flere som mener det samme som jeg..

les denne tråden her:

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=120451

 

Synes graden av sakelighet her en meget god, så kanskje det er på tide å ta de signalene som er der ute.. Det var ikke så langt unna at en tragedie skjedde sist helg..

 

Sikker på at noe kan gjøres fra deres side for å hindre at noe slikt faktisk skjer en gang..

 

Hilsen bekymret thor inge hansen

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som forresten fikk med seg hvor flaggvaktene til målpasseringen stod på vålersladden ? rett ved veien etter at bilen hadde aksellerert til godt over 100km/t med breisladd på rettstrekka.. skal ikke mye til før en av dem får en bil i fanget..

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo slik at Gatebil får flere og flere besøkende for hvert år, og det innebærer også at det er flere og flere som kommer for å kjøre på bane.

Da ligger det jo også i sakens natur at sikkerheten bør skjerpes inn for å matche den økende besøksmengden. .

 

Antallet biler på banen øker ikke selv om det er flere tilskuere. Rundt Våler banen er det FIA godkjente gjerder rundt hele banen. På Rudskogen er jeg enig i at publikum må passes bedre på. Littav problemet ligger i at når publikum for beskjed om å flytte seg, går det 2 minutter før de er tilbake på samme sted.

 

Dersom det skjer en ulykke som lemlester eller fører til død, og Gatebil blir funnet ansvarlig pga. manglende sikkerhet er det nok helt sikkert kroken på døra for et av norges flotteste arrangement. Og det er det ingen som ønsker, selv om noen skumlesere har skjønt det slik..

 

Sikkerheten er vel den samme på andre stevner i regi av NBF på Våler og på Rudskogen.

 

Alkomåler på de som skal ute på banen burde være obligatorisk. Hvorfor skal det være mulig å sitte bak rattet med alkohol i blodet på en bane?

 

Politiet var og fortok alkotest av førere.

 

-Flere vakter, bl.a. for å hindre/fjerne alkohol/ruspåvirkede mennesker på baneområdet/selve Gatebilområdet. Disse bør holde seg på campen..

 

Dette var i år bedre enn noen gang. Jeg var der fra torsdag morgen til søndag kveld, og hadde til gode å se noen som var overstadig beruset på baneområdet.

 

-Ikke lov med prøveskilt på banen, må ha gateregisterert og godkjent bil for å kjøre på bane..

 

Slik er det også pr idag. Unntaket er extrem serien, der bilene er lisensiert av NBF (med noen unntak selvfølgelig) Dette er noe som jobbes med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..(kortet ned teksten)..

Dette var i år bedre enn noen gang. Jeg var der fra torsdag morgen til søndag kveld, og hadde til gode å se noen som var overstadig beruset på baneområdet.

 

Så du så ikke han som lå død-drukken på plenen rett ved pit'n? Kompisene hans klarte ikke å vekke han en gang.. Kameratredning folkens!

 

Uansett, synes det er veldig bra at det settes fokus på dette. Valgte selv å avstå helt fra banekjøringen, ettersom jeg ser det som for risikabelt med så mye "villmenn" på banen. Ikke meningen å fornærme noen her, men det er mange som kjører langt over evne. Selv kommer jeg til å kjøre på bane på andre treff i år, der ting går litt roligere for seg.

King for a day, skurk for a lifetime

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gatebil kan forsette med sikkerheten må skjerpes. etter min mening burde som sagt alle med over 150hk ha bur og 4p belter. og alle som skal ut på banen skulle ta ett sikkerhets kurs etter min mening.

150 hk = bur? nja. da må vel 99% av alle på banen ha dette da.

kan ikke ta det ved effekt tror jeg. heller hvilken klasse de skal kjøre på banen i.

 

tenk deg en mini på 880 kilo og 140 hk motor. det går en del værre en en 740 på 1300 kilo og 200 hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du står sammen med Fredrik i utslippet og flagger? Har du radiosamband?

Jeg har ikke radio, men jeg så *mange* forbikjøringer under gulflagg, samme bilen gå av i samme sving flere ganger, mange som synes det er greit å stå stille på banen etter f.eks å ha fått en sladd man under ingen omstendighet kan rette med å gasse, holder man gassen inne til man er helt rundt eller deromkring. En slik situasjon førte f.eks til at en BMW 3-serie "valgte" sandfella ved pit-ingangen framfor å satse på at det var klart igjennom røyken (greit nok en liten førerfeil av BMW'en også da ;)) mens BMW'en stod der og gulflagget var oppe satte samme bilen opp sladd forbi der flere runder på rad (sammen med mange andre som gasset godt forbi stedet).

 

Hvis vi går tilbake til Rudskogen i fjor var det flere som gasset på MOT kjøreretningen for å "snu" etter å ha snurret ved utgangen til slakteren (igjen etter å bare holdt stram vaier ved påbegynnt "snurr")

 

men-men ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som irriterer meg er at folk ikke gidder å høre på oss som er vakter. Når vi ber dere om å flytte dere fordi det ikke er lov til å sitte et sted, så er det veldig irriterende måtte begynne å diskutere dette. Når noen da i tillegg kommer tilbake etter 2 minutter og setter seg der igjen, så har man tydeligvis ikke skjønt noenting. Var mange som gjorde dette!:deng Her har publikum det hele og fulle ansvar for å gjøre som de får beskjed om.

Ang. prøveskilter så er det ikke dermed sagt at en bil med prøveskilter trenger å være i dårligere stand enn en bil med vanlige skilter. Går mange biler som ikke er godkjent ombygd, men som fremdeles har vanlige skilter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår