Gå til innhold

Gatebil - Snart vil en av oss miste en venn!

Ranger emnet


HardRock

Anbefalte innlegg

Man kan nok ikke skylde på publikum. De vet ikke bedre. Det er arrangørens ansvar å stoppe kjøringen når publikum er i fare. Husk at publikum på Gatebil ofte er svært unge mennesker som kanskje ikke er verdensmestere i å tenke konsekvens...

 

Det siste vi vil er jo å miste muligheten til å kjøre på bane med gatebiler. Men det kan bli resultatet dersom Gatebil ikke skjerper sikkerheten. For Gatebil er størst og mest profilert. En ulykke på Gatebil vil få langt større konsekvenser enn en tilsvarende ulykke på et annet, mindre treff. Spesielt dersom det går utover publikum!

 

Det som jo også er et tankekors er at flere av "værstingbilene" på Gatebil ikke har hverken skilt eller vognlisens. Hva om en av disse er involvert i et alvorlig uhell. Ingen ansvarsforsikring, ingen personskadeforsikring, nada...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 256
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Meget bra tråd, jeg har faktisk gått rundt og tenkt på dette i lang tid selv. Jeg blir i tilegg oppgitt over alle "amatrøene" som kjører på mange treff.

 

Mitt synspunkt er at det er publikums feil og tildels sjåførene. Det er tilstander som ligner de gamle gruppe b løpene. De fleste med sunn fornuft står ikke 5 meter fra banen i utgangen av svingen, da kan det fort gå galt. Men det virker som om også gatebil mannskapet har skjønt dette og på vålerbanen i går ble folk flyttet både hit og dit for å være sikrest mulig.

Sjåførene som kjører på gatebil er ofte veldig uerfarene og tar litt ekstra i for showet sin del. Dette er det jo de selv som må ta ansvar for og ingen andre, men at man skal vise god baneskikk er det ingen tvil om, alt annet skaper irritasjon og nestenulykker. I tilegg bør det legges litt mindre vekt på "driftinga" på treff, i allefall når folk som prøver å komme forbi ligger rett bak en.

 

Det med at det skal være sikkerhetsbur o.l kommer nok aldri til å skje, det må da for det første bli enklere med tanke på godkjenning for bruk på gate og i tilegg nesten bli et krav for vanlig gatebruk. For de som taket på gatebil, kunne jo likegjerne gjort det på gata. Dessuten er det bedre at de taket på gatebil hvor det er medisinsk personell i umiddelbar nærhet enn midt oppi svartskogen langt borte fra folk.

 

Uansett burde de fleste forstå at man ikke kommer sidelengs ut i sandfella.

Japanisce Industriabfall, nein danke!

audi s2 morrobil

audi s2 bruksbil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der bør flaggvaktene ta å stå frem litt, ser de en bil som svinkjører så kan de varsle fra til en i depoet som vinker inn den bilen og gir sjåførene litt kjeft,

men det med at bilene skal være FIA Godkjent kommer aldri til å skje, flesteparten av de bilene som er der brukes jo daglig! og da koster man ikke på flere 10 000 lapper i Sikkerhetsutstyr for å kjøre på bane 20 ganger per år?

Nå er ikke sikkerhetsutstyret så dyrt som du gir uttrykk for. Klart, skal du ha kevlar/carbon stoler med gullforgylt understell, spesiallagede belter og ST-bur i bilen blir det dyrt, men ett normalt FIA godkjent sete koster 1800,-, FIA godkjente belter 1495,- og bur som holder minstekravene fra NBF koster fra 2400,-. Det finnes også skrudde bur som går ann å fjerne, men disse koster noe mer.

http://www.pedersens-racing.no/bil/

Så da kommer du ut med 5695,- pluss arbeid, for å sitte ganske så trygt, ev noe mer hvis du skal ha skrudd bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke sikkerhetsutstyret så dyrt som du gir uttrykk for. Klart, skal du ha kevlar/carbon stoler med gullforgylt understell, spesiallagede belter og ST-bur i bilen blir det dyrt, men ett normalt FIA godkjent sete koster 1800,-, FIA godkjente belter 1495,- og bur som holder minstekravene fra NBF koster fra 2400,-. Det finnes også skrudde bur som går ann å fjerne, men disse koster noe mer.

http://www.pedersens-racing.no/bil/

Så da kommer du ut med 5695,- pluss arbeid, for å sitte ganske så trygt, ev noe mer hvis du skal ha skrudd bur.

 

skrudd safetydevices bur koster 6 laken......:well

Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal Rudskogen utbedres?

Publikumsplassene trenger så definitivt en oppgradering,

jeg snakker ikke bare om sikkerhetsgjerder (høye med kraftig bunn og ramme, kanskje piggtråd så ikke fjortissene klatrer over?), men også flere plasser!

Er jo nesten litt tullete på et slikt arrangement at man skal trenge å stå på sine egne bein, flere timer i strekk, og alikevel slite med å se fordi det står en pappa med to unger på ryggen rett foran deg.

Sorry for offtopic, bare vit at jeg ville verdsatt sikkerhet før sitteplasser ;)

Nissan Micra K12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere helt sprøe ? om du hindrer folk å kunne gi gass på

en bane når de sitter i bilen med hjelm og ambulansepersonell er tilstede

tror du ikke samme personen tester bilen sinn på en øde veistrekning

gjerne langt fra folk ?

 

Hva tror du resultatet blir uten avkjøringsoner og slikt ?

Gatebil er meget trygt for både førere og tillskuere

man kan ikke gå med knebeskyttere på gata i frykt for at man skal falle.

Børge Bernes

 

http://b.bernes.cc/

 

Audi A8 2,8 Quattro 1997 (Til Salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra tråd.

 

 

Det som jo også er et tankekors er at flere av "værstingbilene" på Gatebil ikke har hverken skilt eller vognlisens. Hva om en av disse er involvert i et alvorlig uhell. Ingen ansvarsforsikring, ingen personskadeforsikring, nada...

 

Trodde ikke dette gjaldt noen biler utpå der jeg. At på banen så gjelder ikke no forsikring.

-02 BMW e46 318i Cabriolet m-tech II Bilde

-94 Ford Mondeo stv 2.0i zetec [solgt] Bilde

-90 Ford Sierra DOHC Sparco Edition [vraket] Bilde

-84 VW Golf II [solgt] Bilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere helt sprøe ? om du hindrer folk å kunne gi gass på

en bane når de sitter i bilen med hjelm og ambulansepersonell er tilstede

tror du ikke samme personen tester bilen sinn på en øde veistrekning

gjerne langt fra folk ?

 

Hva tror du resultatet blir uten avkjøringsoner og slikt ?

Gatebil er meget trygt for både førere og tillskuere

man kan ikke gå med knebeskyttere på gata i frykt for at man skal falle.

 

Nå tror jeg du har misforstått poenget. Folk dør i trafikken hver dag. Ungdom kjører seg ihjel i trimmede biler. Sånn har det alltid vært, og sånn kommer det alltid til å være. Derfor er myndighetene positive til Gatebil og tilsvarende treff. Ungdom får kjørt fort i trygge omgivelser bla bla bla...

 

Men hvor lenge tror du den godviljen fra myndighetene varer dersom det skulle skje noe i disse "trygge" omgivelsene? De har full anledning til å sette en stopper for alt av banetreff på sekundet dersom de ser at det sklir ut. Og det er det vi må hindre at skjer.

 

For Gatebil er ikke lenger trygge omgivelser. Det er galskap på ganske høyt nivå. Som nevnt, flere av bilene er direkte ulovlige i den forstand at de hverken har lisens eller skilt. Dersom noe skulle skje med en av disse bilene så er det SVÆRT alvorlig! For hvem skal betale dersom en bil uten forsikring meier ned en 5-10 tilskuere slik at noen stryker med og noen havner i rullestol? Gatebil? I så fall er det kroken på døra for Gatebil, og sannsynligvis for alle andre arrangører også. Vil vi risikere det?

 

Det at noen kjører seg ihjel på veien er like tragisk, men får langt mindre konsekvenser for bilinteressert ungdom som ønsker å møtes på banetreff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra tråd.

 

 

 

Trodde ikke dette gjaldt noen biler utpå der jeg. At på banen så gjelder ikke no forsikring.

 

Ikke kasko på bilen nei, men biler med skilt kjører i prinsippet etter veitrafikkloven. Ergo har de i det minste ansvarsforsikring som gjelder dersom de skulle meie ned en tilskuer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skrevet, men jeg kan ikke si meg helt enig. Sikkerheten må bli bedre, JA!

Det er jo forferdelig at de ifjor på September treffet nekta folk å sitte nedenfor

skiltene i langsvingen på Rudskogen når det var Extreme-Racing serien, Porsche

Cup o.l, men når breisladden skulle fyres av sa de: førstemann til skiltene..

 

Dette i seg selv er jo helt sykt.. I breisladden er jo faren mye større

for å bli truffet av en av mange steiner som galingene spøler opp til de.

Dere så jo ifjor...

 

MEN, jeg syns ikke kjøringa bør begrenses, ei heller kravet til bilene.

Det går ikke en bil på gatebil med 1000hk, som ikke har bur, stoler

og 4\6 pkt. seler. Så det blir å dra den litt for langt.

 

Det er faktisk mye bedre at folk kjører dass på treff, og gir alt de har der,

hvor ambulansepersonell og diverse fins med en gang,

istedenfor at de skal gå på gata å vise seg frem der, det kan fort

bli mye værre enn å take på en bane..

 

Ja til bedre publikums-sikkerhet, Nei til strengere krav til kjøring\bil!

 

-

i

mvh

Daniel Nilsen \ Danieln

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ihvertfall ta vare på det HardRock har skrevet til den dagen det skjer noe. For med den utviklingen som er støtter jeg HardRock sitt innlegg 100%, og er selv ganske sikker på at en dag, en dag skjer det noe tragisk!

 

Den dagen det skjer, skal jeg ta frem innlegget hans slik at "vi" kan si: Det var det vi sa, og ingen ville høre!" For spørsmålet er, kommer noen til å høre på hva som er blitt sagt her?

Reservert Tesla Model S

Saab 93 '09

Hyundai Coupe '06 - solgt.

Audi A4 Cabrio '03 solgt.

Hyundai Coupè '04 - solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ihvertfall ta vare på det HardRock har skrevet til den dagen det skjer noe. For med den utviklingen som er støtter jeg HardRock sitt innlegg 100%, og er selv ganske sikker på at en dag, en dag skjer det noe tragisk!

 

Den dagen det skjer, skal jeg ta frem innlegget hans slik at "vi" kan si: Det var det vi sa, og ingen ville høre!" For spørsmålet er, kommer noen til å høre på hva som er blitt sagt her?

 

Jeg skjønner poenget dere vil fram til her, men jeg vil gjerne komme med et nytt poeng dere kan tenke litt på. Hvor mange biler har kjørt på Gatebil opp gjennom årene og hvor mange personskader har dem hatt? Stygg kjøring kommer vi bestandig til å ha blandt ungdom her i Norge, og blir det for strengt på banekjøringene flyttes bare den stygge kjøringen ut i trafikken igjen.

 

Blir du skadet på et gatebiltreff er det nok ingen andres enn din egen feil. Blir du påkjørt har du stått altfor nært banen, og krasjer du slik at du knuser bilen din har du kjørt langt over evne. Disse farene tar vel de fleste i betraktning når de stiller opp på treff rundt om kring. Ute i trafikken er det heller uskyldige mennesker som blir dratt med i ulykkene. Syns du publikum står for nært på Gatebil bør du heller dra på et WRC å ta en titt....Da ser du at organiserte løp er ikke bestandig så mye tryggere. Der er opp til publikum selv å bruke huet litt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner poenget dere vil fram til her, men jeg vil gjerne komme med et nytt poeng dere kan tenke litt på. Hvor mange biler har kjørt på Gatebil opp gjennom årene og hvor mange personskader har dem hatt? Stygg kjøring kommer vi bestandig til å ha blandt ungdom her i Norge, og blir det for strengt på banekjøringene flyttes bare den stygge kjøringen ut i trafikken igjen.

 

Blir du skadet på et gatebiltreff er det nok ingen andres enn din egen feil. Blir du påkjørt har du stått altfor nært banen, og krasjer du slik at du knuser bilen din har du kjørt langt over evne. Disse farene tar vel de fleste i betraktning når de stiller opp på treff rundt om kring. Ute i trafikken er det heller uskyldige mennesker som blir dratt med i ulykkene. Syns du publikum står for nært på Gatebil bør du heller dra på et WRC å ta en titt....Da ser du at organiserte løp er ikke bestandig så mye tryggere. Der er opp til publikum selv å bruke huet litt også.

 

Greit nok, men Gatebil er ikke slik det var. Bare for et par år tilbake så var sikkerheten langt bedre enn den er nå. Og argumentet med eget ansvar og WRC har ikke noe med saken å gjøre. Om en tilskuer blir drept under et rally i utlandet, så får ikke det konsekvenser for banetreff i Norge. Det samme gjelder om noen kjører seg i hjel i trafikken. Men om noen kjører seg eller andre i hjel på Gatebil, så er det ganske katastrofalt for alle de som ønsker å fortsette å kose seg på bane med gatebilen sin. Capice?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår