Gå til innhold

Gatebil - Snart vil en av oss miste en venn!

Ranger emnet


HardRock

Anbefalte innlegg

  • Svar 256
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Å kreve at en bil er FIA-godkjent for vanlig ferdighetskjøring blir litt i drøyeste laget. Da vil ingen få kjørt, uten å måtte bruke masse penger på å bygge om bilen sin, og muligens gjøre bilen ikke gategodkjent.

 

Allikevel må folk bruke hodet. Det finnes en mellomting mellom å slippe alt av hauger av biler utpå banen og å kun la kliss originale biler fra senest år 2000, med veltebur og 19 airbags kjøre.

 

Hadde mine to første banekjøringer denne uka. Først var jeg på NSK sitt treff på tirsdag, deretter var på TPC-treffet på fredag. Begge treffene var på Rudskogen.

 

På NSK sitt treff var det støymåling, sjekk av at batteriet satt fast, sjekk av bremsevæske og kontroll av at det ikke var løse deler i bilen. Flaggvaktene var oppmerksomme, og alt gikk fint for seg på banen. Alle måtte på førermøte før de fikk kjøre.

 

På Volvotreffet (Turbo Performance Club - TPC) bestod teknisk av at en svensk kille så at bilen hadde 4 hjul, og at det ikke lå mye løst i bilen. Jeg hadde en jekk og litt diverse liggende, så han fortalte at han skulle komme tilbake senere å sjekke at jeg hadde tatt det ut. Dette gjorde han ikke.

Førermøte var det ikke noe snakk om.

 

Da jeg skulle ut på banen for 2. gang, måtte jeg stå på bremsen i enden av påslippet, da det kom en Volvo sidelengs inn i svingen samtidig som meg. Genialt?

 

En annen Volvo fikk motorproblemer på langstrekka og ble stående på siden (på gresset). Samtidig som føreren av bilen stod under panseret på bilen kjørte allslags biler i full fart forbi, kun et par meter unna. Allikevel klager folk på at flaggvaktene var for strenge, fordi det hadde vært gulflagg ved målstreken når en bil hadde kjørt ut i slaktern. Kanskje ikke så dumt med så mange biler på banen samtidig?

 

En annen gang bremset jeg opp da en person løp over målstreken etter å ha løpt fra langstrekka.

 

Biler som kjørte på korden på dekket, med støtfangeren hengende 2 meter ut på siden ble ikke flagget av banen...

 

Må si at jeg følte meg mye tryggere på NSK sitt treff enn på TPC sitt. Uansett var det selvfølgelig mer underholdning med TPC.

 

Litt ferre biler på banen, litt bedre teknisk kontroll (2 biler manglet faktisk tanklokk, så bensinen sprutet ut på banen), litt mer oppegående flaggvakter og krav om førermøte bør kreves for ethvert treff.

 

At det kommer til å skje stygge ulykker på enten Gatebil eller lignende treff er som flere har nevnt helt sikkert...

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok, men Gatebil er ikke slik det var. Bare for et par år tilbake så var sikkerheten langt bedre enn den er nå. Og argumentet med eget ansvar og WRC har ikke noe med saken å gjøre. Om en tilskuer blir drept under et rally i utlandet, så får ikke det konsekvenser for banetreff i Norge. Det samme gjelder om noen kjører seg i hjel i trafikken. Men om noen kjører seg eller andre i hjel på Gatebil, så er det ganske katastrofalt for alle de som ønsker å fortsette å kose seg på bane med gatebilen sin. Capice?

Gatebil er ikke slik det var nei det er jo kanskje ikke så rart heller..klart sikkerheten var bedre da for 2 år siden for da var det ikke 1/4 så mye folk som nå.. mere folk mere fare for at ting kan skje.. det sier seg selv da...

Du vinner ikke andre plass, du taper første plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir bare helt latterlig, det blir aldri 100% trygt å kjøre en bil

i høy hastighet, skal man begrense det til 20km/t ?

 

Skal du ha veltebur i alle bilene ? buret er ingen 100% sikkerhet

burene kan knekke, rattstammen da kontrolerer du om den

har knekksone ? hva om det er en bil som er modifisert slik

at den ikke knekker men går rett inn i kupeen ?

 

Dette blir bare latterlig, det er "trygt" og man utsetter bare

seg selv for fare, skal du forby alle "sporter" som inneholder rissikoer ?

 

Å velte med en bil er ikke noen katastrofe så lenge man sitter

noenlunde fast i kjøretøyet, banene har avkjøringsoner.

Hva mer kan du kreve ? puter fremme på bilen ?

Børge Bernes

 

http://b.bernes.cc/

 

Audi A8 2,8 Quattro 1997 (Til Salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir bare helt latterlig, det blir aldri 100% trygt å kjøre en bil

i høy hastighet, skal man begrense det til 20km/t ?

 

Skal du ha veltebur i alle bilene ? buret er ingen 100% sikkerhet

burene kan knekke, rattstammen da kontrolerer du om den

har knekksone ? hva om det er en bil som er modifisert slik

at den ikke knekker men går rett inn i kupeen ?

 

Dette blir bare latterlig, det er "trygt" og man utsetter bare

seg selv for fare, skal du forby alle "sporter" som inneholder rissikoer ?

 

Å velte med en bil er ikke noen katastrofe så lenge man sitter

noenlunde fast i kjøretøyet, banene har avkjøringsoner.

Hva mer kan du kreve ? puter fremme på bilen ?

 

[ironi]Smart fyr du. Skjønner tydeligvis akkurat hva diskusjonen dreier seg om og kommer med intelligente innlegg som treffer spikeren på hodet...[/ironi]

 

Det sier seg vel selv hvem som er latterlig her...

 

Men for å gi deg et saklig svar. Det handler ikke om å bli helt nazi på sikkerhet, men å gjøre noen enkle grep for å forbedre den noe. For selv om det aldri blir 100% trygt så kan man da ikke gi fullstendig faen. Det skjønner du også...

 

Det som er sakens kjerne er at det har sklidd litt ut i forhold til hvordan det har vært tidligere. Problemet er at det har blitt for mye fokus på at de som kjører på banen skal underholde publikum med "villmannskjøring". De som kjører får da et press på seg som gjør at de kanskje kjører litt over evne. Det kan fort føre til ulykker som enkelt kunne vært unngått.

 

Hele grunnidéen bak all banekjøring er at man skal få "kjørt fra seg" på banen under kontrollerte former. Men Gatebil har i de senere årene gått bort fra denne tanken. I stedet for å ha fokus på at man skal ha det moro med gatebilen sin, så er all fokus på å herje mest mulig. Men kanskje burde man vært litt strengere på hvem som skal stå for underholdningen. Det er mange førere på Gatebil som har mye erfaring, og det er ikke de mest profilerte ekvipasjene som er den største risikoen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir bare helt latterlig, det blir aldri 100% trygt å kjøre en bil

i høy hastighet, skal man begrense det til 20km/t ?

 

Skal du ha veltebur i alle bilene ? buret er ingen 100% sikkerhet

burene kan knekke, rattstammen da kontrolerer du om den

har knekksone ? hva om det er en bil som er modifisert slik

at den ikke knekker men går rett inn i kupeen ?

 

Dette blir bare latterlig, det er "trygt" og man utsetter bare

seg selv for fare, skal du forby alle "sporter" som inneholder rissikoer ?

 

Å velte med en bil er ikke noen katastrofe så lenge man sitter

noenlunde fast i kjøretøyet, banene har avkjøringsoner.

Hva mer kan du kreve ? puter fremme på bilen ?

 

Poenget til HardRock er jo ikke at han ønsker å forby banekjøring, men at han ønsker å forhindre at ulykker skal slik at banekjøringen kan fortsette. Derfor er dette en tiltrengt debatt som vedrører alle oss som deltar på disse treffene.

 

Saken er jo også todelt: Man ønsker bedre sikring av publikum, samt bedre sikring av førere/passasjerer. Når det gjelder publikum tør jeg påstå at det i stor grad er holdningene til publikum som gjør at det til tider kan være utrygt, men ettersom dette er vanskelig å regulere (ref. HardRock), må arrangøren ta ansvar for sikring av publikum gjennom bedre sperringer og rett og slett en bedre tilretteleggelse av forholdene for publikum. Stikkordet her er vel avstand til banen.

 

Når det gjelder sikkerheten for førere og passasjerer, er det mange ganger tryggere å "utfolde" seg på en bane enn langs veien. Det er som kjent bråstoppen som dreper, og en av hovedprioriteringene ved en motorbane er å fjerne hindre som kan forårsake en slik bråstopp. Avkjøringssoner og voller er utformet for å bremse bilen på en best mulig måte, og på en motorbane kjører alle i samme retning, hvilket senker den "reelle" farten sammenlignet med ferdsel på vanlig vei. En avkjøring langs vanlig bilvei er i de fleste tilfeller betydelig farligere enn å gjøre det samme på en bane som Rudskogen/Våler, og jeg er derfor ubetinget forkjemper for muligheten for å la vanlige folk kjøre fra seg seg med originale såvel som modifiserte biler på bane dersom det forhindrer dem fra å gjøre det samme langs veien. Under banetreff har man i det minste mulighet til å kontrollere bilene, det er det i praksis ingen som gjør langs veien.

 

Poenget mitt er at dersom de bilene som rullet på Våler (E30/S14) hadde gjort det samme langs en bilvei, er det stor sannsynlighet for at vrakene hadde vært betydelig styggere. Det står mange trær og stolper langs norske veier.

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal ikke legge meg så hard opp i dette, men jeg kjenner en i NBF, og de har diskutert, og faktisk nektet å stille opp for gatebil på rudskogen.

 

jeg syne sikkerheten er for lav, banekjørings attest og hjelp burde vært påbudt.

 

og publikum (særlig på rudskogen) burde hatt tribuner å stå/sitte på/i.

Mvh. prizma

 

Ford Mondeo 2004 - Tdci 115hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir du skadet på et gatebiltreff er det nok ingen andres enn din egen feil.

 

Det spiller jo egentlig ingen rolle hvem sin feil det er, så lenge én skadet person kan ødelegge for resten av miljøet (mulig stopp av all banekjøring med gatebiler, osv.). Derfor burde det jo være i alles interesse å forhindre at noen blir skadet.

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andeeh
Stopper de Gatebil pga det lille som har vært av skader nå, så får dem faen meg forby all idrett også.

Mengden av skader/dødsfall i idrett er langt større en Gatebil og Motorsport arrangement.

 

Ja, du kan jo f.eks se hvor mange som har dødd i fotballkamper de siste årene i motsetning til på Gatebiltreffa.. Statistisk sett så er det farligere å spille fotball enn å kjøre på gatebil med 1000hk uten bur, godkjente seter og belter, og med en gammal slalomhjelm på huet ...

 

dere får det jo til å høres ut som om banekjøring med utrygge biler er gøy! Det er snakk om små sikkerhetsdetaljer som jeg tviler på at noen kommer til å si nei til?!

 

Små sikkerhetsdetaljer som å sveise inn FIA godkjent bur i bilen, samt nye, FIA godkjente seter og belter, ny, godkjent kjøredress osv.. Det er ikke "små sikkerhetsdetaljer"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som har problemer med å forstå at hensikten IKKE er å stoppe Gatebil eller annen banekjøring: vennligst les tråden en gang til!

 

Det er snakk om at man må gjøre noen enkle grep slik at man får sikkerheten opp på et litt mer akseptabelt nivå. Helt konkret kan man kanskje begynne med å kreve at alle førerene skal ha vært på en form for briefing før de slippes utpå, slik at de kan de grunleggende flaggreglene, samt får en kjapp opplæring i hvordan man skal oppføre seg på en racerbane. På mindre treff er ikke dette noe stort problem, men på Gatebil blir det anderledes.

 

Er det så vanskelig å forstå at et alvorlig uhell kan få konsekvenser? Er dere virkelig så naive at dere mener at man får skylde seg selv dersom man blir skadet/drept på Gatebil? Tør dere å stå får det når dere står ansikt til ansikt med moren til den døde kameraten deres i en eventuell begravelse?

 

Jeg vet at dette er å sette ting litt på spissen, men ikke vær dumme. Det er et helt spesifikt problem som bør gjøres noe med. Man må ikke legge ned hele Gatebil av den grunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår