Gå til innhold

Gatebil - Snart vil en av oss miste en venn!

Ranger emnet


HardRock

Anbefalte innlegg

er mye preik om at bilene maa vaere trygge her, men intrykket jeg faar av gatebil, er drikking, saa et dritings publikum... er vel ikke saa lett aa holde styr paa, de fleste er akkurat ikke Einstein naar de er dritings... saa strengere mot publikum er ogsaa en ting som kanskje burde gj0rest, for aa slippe aa faa Mustanger i fanget, eller halve banen i hue.

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 256
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mye bra poenger, HardRock.

 

Er helt enig i at publikumsplasseringen på Rudskogen under breisladd konkurransen ikke er helt bra.

 

Husker jeg tenkte at "dette var litt rar fokus på sikkerhet" når de ba folk klatre ned fra trærne, fordi de var redde for at noen skulle ramle ned, men så sitter det folk på samme sted som jeg selv har sklidd til når jeg har kjørt ut.

 

Problemet er at det hjelper ikke bare å ha gode poenger om hva som er feil. Man må ha en løsning på problemene skal man få gjort noe med det. Det problemet som gatebil treffene har fått de siste årene er at det er rett og slett for mange folk til at man kan sørge for at folk ser det de vil, på en trygg måte.

 

La oss håpe de har vurdert tribuneplasser etc. under planleggingen av nye rudskogen, og la oss håpe at ingen blir alvorlig skadet før man kommer frem til en løsning.

Driftfun.com

- 2004 Mazdaspeed Miata

x 1983 Audi 80 CL

x 1992 Nissan 200SX Banebil - uten motor, girkasse, bensintank

x 1993 Mazda Miata Cruisekjerre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nok med arbeid og penger for sikkerhetsutstyr, mye av det er faktisk forbudt å bruke langs offentlig vei.

 

Er vel ikke sikkerhets utstyr som denne posten dreier seg mest om, men heller det med sikkerheten til deg/meg som tilskuere og deltagere. Må ikke ha bur og 4punkts seler. Men heller det at gaybil tar litt mere ansvar og krever kjørekurs/gjennomgang av flagg relger, mindre biler på banen, og ikke minst at flagggutta følger litt mere med på hva som skjer.

 

husker de første gatebil treffa jeg var på, var lite folk der og masse biler, ble aldri noe problem, så klart så dro folk av der også, men folk var mere opptatt av å kjøre mot hverandre, enn å "wannabe drifte"

 

Ser jo bare det problemet som dukker opp hvergang på gaybil på rudskogen med folk som sitter på betongkanten på langsiden med beina over kanten, skulle likt å sett folk gjøre det da Caprien smalt ræva si inn i betongkanten.

 

Tror gatebil må få litt mere "kontroll" over hvilke sjåfører/biler som slipper utpå om gangen, og hvor folk egentlig plasserer seg. De burde stoppe løpene ved første teng til fulle publikummere som ikke hører på vaktene om plassering ved banen.

 

Tror rett og slett gatebil har blitt for stort for fort til at man kan klare å gjennomføre det med såpass mange tilskuere.

 

Lurer på om det faktisk hadde vært noe gatebil i år hvis mustangen i fjor hadde landet på en person og lammet/drept den personen? Tror ikke det

Nåværende bil: Volvo242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i alt som har med sikring av banen for publikum. Den er eller var alt for dårlig på Rudskogen i fjor. Jeg stod selv å så på at en mustang rullet inn i folkemengden og tenkte der og da at nå er det farvel for gatebil slik vi husker det.

Nå ser jeg at de har laget høyere kanter ut av langsvingen så det har blitt bedre.

På Våler mener jeg sikkerheten var bra ut i fra det jeg så. Det var noen fulle folk som lå nedenfor jordvollen i svingen før depoet. Ellers så jeg ikke noe spes.

 

Angående sikkerhet på bilene og kjøring mener jeg det er godt nok så lenge det blir holdt sikkelig teknisk kontroll, obligatorisk førermøte og aktiv flagging.

Av de treffene jeg har vært med på har det kun vært NSK og noen få andre treff i privat regi som har gjort dette skikkelig.

 

For å sette det på spissen så mener jeg det er "greit" at en 200sx kjører av banen og totalvraker uten bur og 4.punktseler.

Det er til syvende og sist personen mellom sete og ratt som har ansvaret for sin egen sikkerhet.

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små sikkerhetsdetaljer som å sveise inn FIA godkjent bur i bilen, samt nye, FIA godkjente seter og belter, ny, godkjent kjøredress osv.. Det er ikke "små sikkerhetsdetaljer"

 

Vet du hva som er noe av det værste jeg vet? Folk som skumleser tråder på diskusjonsforum for så å lire av seg noe piss som viser at de hverken kan lese eller tenke!

 

Det er ingen som har nevnt noe om at det skal bygges bur i alle bilene som skal kjørepå Gatebil! Langt i fra! Derimot ble det påpekt at dette er et krav for å få kjøre billøp. Dermed er det et paradoks at det på Gatebil stilles null krav til sikkerhetsutstyr, selv på biler som har firesifret antall med hestekrefter...

 

Det at noen anser sikkerhet som en uting viser jo bare at det er på høy tid å ta en debatt rundt temaet. At det er mulig å være så tett i pappen at man tror at en ulykke på Gatebil ikke vil få konsekvenser er skremmende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva som er noe av det værste jeg vet? Folk som skumleser tråder på diskusjonsforum for så å lire av seg noe piss som viser at de hverken kan lese eller tenke!

 

Satt og tenkte det samme

 

[17:21] <iverslap> Jeg synes det var en bra tråd.

[17:21] <NiteLite> det er jo helt klart et problem i alle fall

[17:21] <iverslap> Men så kommer det noen hjernedøde idioter som ikke skjønner hva han mener.. (de tror han mener "legg ned gatebil)

[17:22] <NiteLite> er som regel sånn

[17:23] <NiteLite> folk blir "provosert" og så leser de ikke det som står der

[17:23] <NiteLite> bare det de tror står der

 

hehe ...

Driftfun.com

- 2004 Mazdaspeed Miata

x 1983 Audi 80 CL

x 1992 Nissan 200SX Banebil - uten motor, girkasse, bensintank

x 1993 Mazda Miata Cruisekjerre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens fokus, med tanke på bilkjøring og alkohol, veier jo opp til enkelte kommentarer i tråden her. "Blir du drept på gatebil har du ingen andre enn deg selv å skylde på" - hvis du som hovedmengden av deltagere på Gatebil gjør - drikker alkohol.

 

HardRock - bra tråd. Stå på.

Velkommen til Bilforumet - der alle vet best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som har problemer med å forstå at hensikten IKKE er å stoppe Gatebil eller annen banekjøring: vennligst les tråden en gang til!

 

Det er snakk om at man må gjøre noen enkle grep slik at man får sikkerheten opp på et litt mer akseptabelt nivå. Helt konkret kan man kanskje begynne med å kreve at alle førerene skal ha vært på en form for briefing før de slippes utpå, slik at de kan de grunleggende flaggreglene, samt får en kjapp opplæring i hvordan man skal oppføre seg på en racerbane. På mindre treff er ikke dette noe stort problem, men på Gatebil blir det anderledes.

 

Ok, beklager at det sporet litt av.

Men sist gang jeg kjørte på Gatebil, måtte vi gjennom en briefing med flaggregler osv.

 

Ellers helt enig i at det er sikkerheten til publikum som burde prioriteres her, og den generelle holdningen/mangel av respekt publikum viser ved beskjeder over speaker'n.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og tenkte det samme

 

[17:21] <iverslap> Jeg synes det var en bra tråd.

[17:21] <NiteLite> det er jo helt klart et problem i alle fall

[17:21] <iverslap> Men så kommer det noen hjernedøde idioter som ikke skjønner hva han mener.. (de tror han mener "legg ned gatebil)

[17:22] <NiteLite> er som regel sånn

[17:23] <NiteLite> folk blir "provosert" og så leser de ikke det som står der

[17:23] <NiteLite> bare det de tror står der

 

hehe ...

 

He he. Sånn er det. Men det er egentlig greit at noen er tette i pappen, for da kan man få ut litt aggresjon med god samvittighet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner trådstarters poeng.. men jeg føler att publikum kan ta på seg noe av skylda feks: på lørdag på våler så kjørte den røde safty bilen til gatebil rundt og fikk folk til og flytte seg 2sek eter han hadde kjørt videre så satt folka der igjen.. trur det blir umulig og få bra sikkerhet på banetreffa i norge så lenge banene ikke er byggd for så mange tilskuere som gatebil klarer og sammle. og det med att 100 hk biler kjører uten bur osv.. er jo tull.. bare gå rundt og se alle "værstingene" har jo fult bur osv.. men føler meg mere trygg på våler enn jeg gjør på rudskogen siden rudskogen er jo så og si bygd for 1000 tilskuere ikke 50000.. bilsport kommer alldri til og bli 100% trygt selv om alle bilene har fult sikkerhets utstyr.. og ser du på alle disse gatebil og andre små tref igjennom åra så er det jo veldig få ulykker og ikke no alvorlig mener jeg? utenom mustangen og han karen som fikk steinen i panna.. men hvis folka skulle blitt jagd fra breisladd svingen hvor skal vi se da? TRIBUNER sier jeg det er det som er tingen.. og så mange millioner kroner som gatebil tjener på di SYKE prisene dems så kan dem jo være med og spytte inn litt på tribuner mener nå jeg.. det går jo bare tilbake til lomma dems..

 

 

:thanks mvh jonas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg begynne med, HVA ER EGENTLIG GATEBIL?

 

SIKKERHET

Publikum

 

Publikum, en gjeng som har kommet får å tilfredstille seg selv, kanskje på å se bra rundetider, kanskje for å se blårøyk og sladd, kanskje faktisk for å se noen kræsje!

 

 

Hvordan sikre at ingen publikumere kan bli skadet?

Ikke vet jeg... sjansen i % kan jo alltid dempes...

 

BILENE PÅ BANEN:

 

Dette mener jeg strengt talt er opptil føreren selv, hvis han er så lite smart at han prøver på noe han egentlig ikke klarer!

 

men det går kanskje utover en uskyldig tilskuer?

 

Hvem skal bedømme om han skal få komme ut på "in the first place"?

 

Litt øving på bane, litt lesing, en teoriprøve og en fører prøve for bane, blir ikke det mye tid og penger?

jeg vet ikke hva sånt kan koste? men sikkert ikke billig?

det er ikke billig og ikke bare, bare om du uansett skal/må bygge om bilen din til fullblods RACERbil... for å bli med på GATEbil

 

 

GATEBIL CREW:

 

 

Har "Gatebil" blitt for stort for Gatebil redaksjonen??

 

Jeg synes de har det meste underkontroll.. de kan jo ikke vite hvem som kommer til å take og kræsjer og de som ikke gjør det.

 

 

ET STED FOR ALLE?:

 

 

Kjører 1 bil på banen og 1 publikum å ser på, er sjansen ganske liten for at noe skal skje...

 

er det derimot 100 biler og 1000 publikumere er situasjonen en annen... i %

 

Meneskelige feil vil alltid være der, selv når jeg var på rudskogen i fjor, prøvde vi å sette oss ved skiltene i breisladd svingen

- vi ble nektet -

(vi ble nødt til å forlate stedet, om vi prøvde oss igjen) vi tok hintet!

(det KAN være farlig)!

 

Er det da gatebil sin feil om jeg prøver med bort dit igjen?

 

 

TILBAKE TIL BANEN:

 

 

(satt i sted og så på Monaco Grand Prix, sikkerheten der ...

vell det bestod av høye gjerder og publikum så ut til å ha "faste steder å sitte / tribuner)

 

holder det? med sun fornuft fra publikum, som ikke går steder de ikke skal gå, JA!?

 

Gatebil stiller med 2 klasser som jeg kommer på, EXTREME-serien og "vanlige Gatebiler,

 

Du får mulighet til å kjøre i begge disse klassene uansett erfaring?

hvis ja, er det litt skummelt å sette inn en fersk 18 åring inn i EXTREME-serie... eller?

 

jeg mener det kommer ann på personen!

 

 

FREMTIDEN FOR NORSK MOTORSPORT, HOLDT AV VANLIGE MENNESKER (ikke racerbil førere):

 

 

Dette er jo et arrangement ment for at en del vanlige mennesker med, vanlige lommebøker skal få ha gøy og moro, ikke noe Formel 1 her.

 

Vanlige folk gjør flere feil enn en Formel 1 fører...

Det betyr litt større sjanse for at farlige situasjoner vil oppstå.

 

 

GATEBIL BILENE:

 

veltebur, ikke veltebur...

vell, jeg kan konstantere at nye Audi RS4 ikke kommer standard med veltebur, burde den det?

 

At noen tar sjansen med en gammel Audi 100 utpå der, er det mere skummelt en en ny RS4?

 

JEG MENER: det kommer ann på føreren av bilen!! Always!!

 

 

GATEBILS IMAGE: Show* eller besterundetid**?: (lek* ordentlig norgesmesterskap**)

 

Jeg har forstått det som litt lek, ja det er en litt risiko lek, men det er det å bare stå opp av sengen hver morgen også!!

 

Eller skal vi gjøre det om til et formel 1 sirkus?

 

En blanding er fint!:

 

MEN:

Hinter dette om en grense for de mer modne og voksne mennesker?

 

Blir det bedre om alle som er der, er fra 23år og oppover kun får adgang, skjærper førerene seg (bremser ned) om de ser en liten jente på 4år stå ved skiltene i breisladdsvingen? (rudskogen)

 

Håper svaret er ja! igjen det kommer ann på fører! vis at du bryr deg.

 

Et arrangement skapes kanskje av 1 eller 2 personer men, det "holdes" av de 1000 andre som kommer, respekt og medfølelese er viktig!!

 

men er det det vi søker? skal GATEBIL være for de rutinerte?

Skal det kun være de som har kjørt i 5-6 år, kun de beste?

de som ikke kjører fortere enn 50km/t

 

Eller holder det med et 12 dagers kurs? Ja du blir kanskje bedre til å kjøre, men du tar kanskje større utfordringer enn du klarer, du vil tøffe deg for publikum?!

 

du vil bli husket som: han dærr'e med den værste og sykeste jeg noen gang har sett situasjonen?

 

Om vi gjør gatebil til ikke for Gatebiler med til racerbiler så er Gatebil borte for alltid...

 

Da ender det, med mere ulovlig gaterace kjøring på vanligvei, med vanlig trafikk!

 

AVSLUTTNING:

 

Kanskje GATEBIL skal ha en Undersøkelse i sitt neste Magazin? med noen spm om hva folk synes og mener, forslag, ris og ros!

 

så finner man en løsning?

 

PS:

Ved utbygging av ny Rudskogen skal det settes høystandard - Sikkerhet - skal alltid settes høyest?! men blir det gjort?

 

Og hva er sikkerhet? er det at ingen skal kjøre?

er det at noen skal få kjøre?

 

er det publikum som skal fjernes?

 

det kommer ann på hva som er "utpå der" en formel 1 bil med 900hk og 600kg

eller en 18 åring med guttevenner på tribunen i en 325 med 250hk?

 

hvem er den farlige? hvem er sikkerheten?

 

(HELT TIL SLUTT MÅ JEG SI: Gatebil har gjort en kjempefin jobb så langt, stått klare med Ambulanser, Ambulanse helikopter, osv osv... VELDIG BRA!!

må også nevne at alt koster penger... til og med sikkerhet. Minus en ting... Sun fornuft)

Forspranget Ligger I Teknikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he. Sånn er det. Men det er egentlig greit at noen er tette i pappen, for da kan man få ut litt aggresjon med god samvittighet...

 

Greit nok at jeg skumleser litt i dag pga litt utskeiende tilstander i går, men slike komentarer kan du egentlig holde deg litt for god til.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

liten avstikker, det er IKKE lov til å drikke på Gatebils arrangement. En kamerat som drakk på våler ble pent bedt om å tømme ut øl'en sin, stod også på skilt ved inngangen. Dette synes jeg er ett bra tiltak, da bil og alkohol ikke hører hjemme noe sted. Tilskuer eller ikke, klarer ikke folk å holde ut en dag/helg uten alkohol er diverse instutisjoner rette sted for dere.

 

EDIT: Hvorfor ikke sortere ut, sånn at de som drifter er ute samtidig, og de som kjører fort er ute samtidig. Da vil ikke en drifter ødelegge for en som kommer fort bakfra og virsa versa. Mye tryggere hvis man vet at alle på banen er på samme ærend, og ikke plutselig får en kontra i siden når du kjører forbi. Men dette blir vel vanskelig å få til..

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår