Gå til innhold

Gatebil - Snart vil en av oss miste en venn!

Ranger emnet


HardRock

Anbefalte innlegg

mitt forslag.

alle som skal ut og kjøre på banen skal godkjente biler og skal skrive seg inn på en liste over folk som skal kjøre. deretter skal disse folka være gjennom ett sikkerhetskurs og kjørekurs. bilene trenger ikke og være med alt av bur og belter. over 80% av ulykkene er forårsaka av 18åringer som ikke har peiling på ossen en bil håndterer seg. men hvis vi strammer tøylene for mye så ender vi opp med at poletiet stenger flere gater f.eks her i mandal og da kommer også streetracing til og skje. og gud vet hva som kommer til og gå gjennom huet til de kørka politikrene her i stakkars lille fattige oljerike norge.

men for all del kjør fra dere på banen til dere som kan. iKKE PÅ VEIEN. jeg har nettopp mistet min beste veninne pga det her.

UNGDOM MED STERKE MENINGER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 256
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Enig med HardRock, uten tvil.

Syns også sikkerheten på Gatebil treffa har gått feil vei..

Gatebil har blitt for stort for fort, med for dårlige baneforhold med tanke på antall biler og tilskuere..

løsningen må jo være noe sånt :

 

1. skill på bilene, ikke dytt de med 1000hk sammen med de med 250hk i samme klasse. er det rart folk blir gira?

2. bedre førerkurs?

3. hold rundetid folket for seg selv, og sladde gutta for seg selv.. kjør flere puljer. (mener ikke at man skal være helt nazi, men noe mer adskilt enn i dag, ok med en sladd i ny og ne, men ikke hele tia oppi de som vil kjøre uten å herje)

4. strengere vakter, se å få kaste vekk de folka som ikke skjønner at det er farlig å stå to meter fra banen.

5. bedre sperringer for publikum. (på rudskogen blir det sikkert tribuner etc. på nybygget, så det blir nok MYE bedre med en gang).

 

uansett må folk klare å bruke hue litt innimellom, skulle ikke tro det ser det ut som..

er mange som kjører på Gatebil så PR kåte at de må kjøre ekstra hardt for å komme med på film??

 

dette er sagt ti tusen ganger før i tråden...men men..:shake

 

hadde vært trist om dem skilte de med MYE hk mot de med lite.. er alltid så gøy å ha mange hundre mindre hester og klare å henge på bilen foran enten pga bedre understell eller flinkere bak rattet :D

Et hav av felger og dekk til gode priser:

Tempe Dekkservice A/S (Trondheim) http://www.tempedekk.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mange gode poenger, vil ikke avfeie noen. At det var noen uhell på Våler denne helgen selvsagt ikke hyggelig. Jeg kan forsikre alle om at Gatebil tar sikkerheten på alvor. Vi har gode rutiner på teknisk kontroll av bilene før de slippes utpå, kjørekontrakt med flagg og adferdsregler, og ikke minst et erfarent personell til å styre banekjøringen.

I tillegg til dette bruker vi sjikaner på strategiske steder for å dempe farten.

 

At noen kjører over evne skjer også på vanlig vei, da med langt mere tragisk utfall. Vi har flagget av(svartflagget) en rekke bielr denne helgen som har/eller ville kommet til å bli en fare for seg selv eller andre. Men, noen har ikke begreper om sine egne eller bilens kapasiteter.

 

Om man ser på strengere "regelverk/praktisering" av banekjøringen, vil jeg be noen se på erfaringene til bla. Bilsport i sverige med deres event"En dag på racerbanen".

Her er det så streng praktisering av banekjøringen at det blir kjedelig å se på og kjøre.

De har førermøte, ledsager fra Sportsvognklubben i bilen, kun tre runder om gangen, ingen sladding, osv.

 

Med 1/3 av antall biler på et slikt event har de flere ulykker enn på Gatebil. Har hatt dialog med personer med tilknyttning til dette, og de ser selv problemet, og ser etter et opplegg som på Gatebil.

 

Tror den største utfordringen ligger i hver enkelt førers ansvar både på bane og på veien.

 

Div svar:

 

Gatebil har skillt ut drifting og banekjøring.

 

Egen klasse for det flere nevner som "1000hk" biler, Extreme

 

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den største utfordringen ligger i hver enkelt førers ansvar både på bane og på veien.

Mvh Espen

 

Jepp tror jeg også .. folk tror alt for godt om seg selv og sine kjøreegenskaper. Men det er ikke de med mest hk som kjører værst. er jo de med mindre .. dem skal jo henge på de med mer ;)

 

Synes også det burde nevnes at en av ulykkene på banen skyldes bremsesvikt. noe som kunne dukket opp ved litt hardkjøring på motorvei eller autobahn også :)

Et hav av felger og dekk til gode priser:

Tempe Dekkservice A/S (Trondheim) http://www.tempedekk.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halois!

 

Jeg har også lest det aller meste av denne tråden, og i det fulle og hele må jeg si meg enig med 'Hard Rock' sine uttalelser. Det er fremmet mange gode og kreative forslag til sikkerhet, men sakens kjerne er ANSVAR!

 

Greit at det skjer masse flere ulykker i andre 'idrettsgrener' og at Rally, Formel 1, etc. er mye farligere, men poenget er at dette er lovlige godkjente aktiviteter som er deket av en eller annen form for forsikring.

 

Om det skulle skje en større ulykke på Gatebil (eller et annet banetreff) vil det få store konsekvenser. Det sies at ansvarsforsikringen gjelder bare man har skilter på bilen, men det er bare piss. Forsikringen gjelder i beste fall om man følger vegtrafikkloven, noe som neppe er tilfellet hvis en større ulykke vil oppstå.

 

Hvem skal da ta ansvar om en bil ruller inn i en folkemengde? Fører? Baneeier? NBF? Eller Arrangør?

 

Slik jeg ser det prøve IKKE trådstarter å sverte Gatebil, snarere tvert om. Han ønsker (som alle dere andre) at banekjøringen skal fortsette, men at det må gjøres noen grep før det blir kroken på døra.

 

Hilsen

Fredrik M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med nesten alt du sier, unntatt dette punktet. Erfaring er viktigere enn alder, det er 30-åringer som aldri har kjørt bil før, og det er 18-åringer som allerede har hundrevis av timer på bane med go kart, og flere ti-talls timer bak seg i bil. Common sense er kanskje langt viktigere enn alder, ikke børne midt i løypa, ikke sladde ved siden av en som kjører vanlig, etc. Men, det er mange verdensmestere i 18-års klassen ja.

Kjøring på bane burde forresten være innlagt for å få førerkort B i Norge, mener nå jeg.. At du kan litt om rask kjøring, så du ikke kommer i en S14, etter å kun ha kjørt mors Fiesta.

 

Da får de fremlegge dette og evt. få en dispansasjon for å kjøre... Tviler på at dette gjelder så mange...

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med nesten alt du sier, unntatt dette punktet. Erfaring er viktigere enn alder, det er 30-åringer som aldri har kjørt bil før, og det er 18-åringer som allerede har hundrevis av timer på bane med go kart, og flere ti-talls timer bak seg i bil. Common sense er kanskje langt viktigere enn alder, ikke børne midt i løypa, ikke sladde ved siden av en som kjører vanlig, etc. Men, det er mange verdensmestere i 18-års klassen ja.

Kjøring på bane burde forresten være innlagt for å få førerkort B i Norge, mener nå jeg.. At du kan litt om rask kjøring, så du ikke kommer i en S14, etter å kun ha kjørt mors Fiesta.

 

 

Kan du SLUTTE snart å sammenlikne gocart på bane og bilkjøring på bane?

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med nesten alt du sier, unntatt dette punktet. Erfaring er viktigere enn alder, det er 30-åringer som aldri har kjørt bil før, og det er 18-åringer som allerede har hundrevis av timer på bane med go kart, og flere ti-talls timer bak seg i bil. Common sense er kanskje langt viktigere enn alder, ikke børne midt i løypa, ikke sladde ved siden av en som kjører vanlig, etc. Men, det er mange verdensmestere i 18-års klassen ja.

Kjøring på bane burde forresten være innlagt for å få førerkort B i Norge, mener nå jeg.. At du kan litt om rask kjøring, så du ikke kommer i en S14, etter å kun ha kjørt mors Fiesta.

 

Jeg er litt uenig.

 

Hvorfor tror du glattkjøring på bane er standard når man tar lappen i klasse b å det består av 4 timer + teori? Hvorfor tror du staten har satt det som en standard når man skal ta klasse b?

 

Mvh

 

CalibR

Caution Cloud 40 Hairpin Right 100 Narrows

Through Gates And Opens 70 Flat To Finish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest hele tråden nå og det jeg hele tiden har ment, bekreftes her. Har selv vært hele helgen på Rudskogen med BMW Car Club og kjørt masse på bane. Her er sikkerheten høyt prioritert, noe det alltid har vært. Før man kjører på bane, skal man ha deltatt på førermøtet. Bilen sjekkes teknisk; dekkmønster, bremseskiver og klosser, sjekker at batteri sitter forsvarlig festet og man måler bremsevæsken. Hjelm på frikjøringen er obligatorisk og man skal igjen med vinduer under kjøring. Lys skal være tent. Prøveskilt er kun tillatt ved søknad 14 dager før treff og det skal dokumenteres at man har kaskoforsikring.

BMWCCN har alltid fått drittprat fra de største gatebilfolka fordi "det er så strengt". Vel, det er en grunn til det. Og ja, man får ikke herje slik som på Gatebil. Det er det også en grunn til. Alt dette har med sikkerhet og gjøre. Med så mye publikum tilstede, som i tillegg er beruset, har arrangøren her et ENORMT ansvar på sine skuldre, spør du meg. Da hjelper det ikke å sette opp sperrebånd i breisladdsvingen...

Bilforumet.no
Administrator
-96 BMW 328i Touring
x -92 BMW 318iS Coupé

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vært hele helgen på Rudskogen med BMW Car Club og kjørt masse på bane. Her er sikkerheten høyt prioritert, noe det alltid har vært. Før man kjører på bane, skal man ha deltatt på førermøtet. Bilen sjekkes teknisk; dekkmønster, bremseskiver og klosser, sjekker at batteri sitter forsvarlig festet og man måler bremsevæsken. Hjelm på frikjøringen er obligatorisk og man skal igjen med vinduer under kjøring. Lys skal være tent.

 

 

Og Gatebil gjennomfører akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm mange nullvisjon folk her....

kan ikke folk bare innse at å kjøre på bane er en risiko sport, på lik linje med å hoppe i fallskjerm?

det har vel såvidt jeg vet ikke vært noen fatale ulykker på biltreff enda i norge, og skal man sette dette opp mot andre risiko sporter så er ikke det så gærne statistikken.

spørr du meg så synes jeg reglene for banekjøring stort sett er helt greie, noen steder er de litt for strenge, men jeg vil heller at det skal være litt risiko enn at det skal bli restriksjoner i hue å ræva..

man kan dø av å stå opp av senga også..

NorskEscortRegister.Net

Escort Mk1 og Mk2 register

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest hele tråden nå og det jeg hele tiden har ment, bekreftes her. Har selv vært hele helgen på Rudskogen med BMW Car Club og kjørt masse på bane. Her er sikkerheten høyt prioritert, noe det alltid har vært. Før man kjører på bane, skal man ha deltatt på førermøtet. Bilen sjekkes teknisk; dekkmønster, bremseskiver og klosser, sjekker at batteri sitter forsvarlig festet og man måler bremsevæsken. Hjelm på frikjøringen er obligatorisk og man skal igjen med vinduer under kjøring. Lys skal være tent. Prøveskilt er kun tillatt ved søknad 14 dager før treff og det skal dokumenteres at man har kaskoforsikring.

BMWCCN har alltid fått drittprat fra de største gatebilfolka fordi "det er så strengt". Vel, det er en grunn til det. Og ja, man får ikke herje slik som på Gatebil. Det er det også en grunn til. Alt dette har med sikkerhet og gjøre. Med så mye publikum tilstede, som i tillegg er beruset, har arrangøren her et ENORMT ansvar på sine skuldre, spør du meg. Da hjelper det ikke å sette opp sperrebånd i breisladdsvingen...

 

dette er noe gatebil oxo holder på med... og av det som var av publikum i år så var et mindre tall påvirka... 1/50 eller no, fyll vil alltid forekomme i så store folke mengder, dette er noe som man ikke får gjort noe med... så ta deg en tur på gatebil og sjekk forholda, så kan du sammenligne med bmwccn treffa etterpå...

 

men med mere folk til stede så hviler det ett sykt stort ansvar på gatebil, selv hadde jeg pressepass i år igjen... var rundt langs banen og knipsa endel... men føre jeg i det hele tatt fikk lov til det måtte jeg lese igjennom og signere på ett skriv med at jeg hadde godtatt diverse sikkerhets regler osv.

 

gatebil har blitt utrolig bra siste åra på de fleste plan føler jeg...

_________________

 

- 02 Audi A4 avant 130hk tdi

 

www.swfoto.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm mange nullvisjon folk her....

kan ikke folk bare innse at å kjøre på bane er en risiko sport, på lik linje med å hoppe i fallskjerm?

det har vel såvidt jeg vet ikke vært noen fatale ulykker på biltreff enda i norge, og skal man sette dette opp mot andre risiko sporter så er ikke det så gærne statistikken.

spørr du meg så synes jeg reglene for banekjøring stort sett er helt greie, noen steder er de litt for strenge, men jeg vil heller at det skal være litt risiko enn at det skal bli restriksjoner i hue å ræva..

man kan dø av å stå opp av senga også..

 

enig i det du sier her.

like farlig å ferdes langs landeveien til tider oxo ;)

 

PerryZaphire: nei er ikke det...

_________________

 

- 02 Audi A4 avant 130hk tdi

 

www.swfoto.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh... er det ikke lov til å ha vindu åpent under kjøring på gatebil?

:shake

 

 

Har både sett føtter og bein ut av vinduet på gatebil kjøringen hehe.

 

 

Sikkerheten både for folk og fe er høyere på feks BMWCCN sitt treff, en GATEBIL. GATEBIL virker like trygt som å ta taxi alene i Mexcio til tider.

 

 

Banekjøring er risikosport, det er ingen som tvinger noen til å delta på verken GATEBIL eller BMWCCN treff som alle andre treff. Folk må vel klare å være selvstendige nok til å vite at ting kan gå galt, irriterer meg at folkevettet er lik 0!

Ikke akkuratt løsgjenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår