Gå til innhold

Termobryter

Ranger emnet


farlig

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har fått tak i en s80 vifte som jeg skal montere i sommer.

Hvor er det best å plassere termobryteren? Er det et eget hull for termobryter på radiatoren?

 

Eller finnes det noe annet sted jeg bør plassere denne for at det skal se orginalt ut?

 

Er lite tilhenger av jallaløsninger på radiatorslanger o.l..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå har jeg fått undersøkt litt, og det sitter noe som kan være termobrytere under innsuget mitt også. Det er to stk, og begge er tilkoblet.

 

Den som sitter lengst mot torpedoveggen har hvit "hylse" på kontakten, men selve bryteren er metallfarget.

 

 

 

Jeg har kjøpt et rørstykke med gjenger for termobryter på volvo, for 2 og 7 serie. Det viser seg at det ikke er så enkelt å finne noe som passer her, utenom det orginale. Røret har m14 gjenger, med 1,5 mm stigning.

 

Er det noen som vet hva jeg kan bruke her, hvis ikke de som sitter i blokka fungerer?

 

 

 

EDIT:

 

Jeg tittet i haynes boka for 940, og der fant jeg dette bildet av termobryteren der:

 

DSCN0622.JPG

 

Dette er bildet av røradapteren jeg kjøpte:

 

DSCN0624.JPG

 

 

Hvilken termokontakt passer?

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert OT men jeg monterte 960 tropicradiator med originale vifta i 240in min.

Den er jo to-stegs,og jeg ville gjerne ha begge hastighetene tilgjengelig i tilfelle...

På den radiatoren er det i ene "tanken" en plass for en sånn tempbryter, rett under der slangen til ekspansjonstanken skal sitte... så jeg dro på mekonomen og fortalte hva jeg var ute etter,og da kom han med en to-stegs bryter som har gjengen MF 22*1.5.

Så stakk jeg innom verktøyburet på jobben og lånte en sånn gjengetapp,borra ett 20mm hull på det stedet hvor de tydeligvis sitter originalt, slo gjengene og skrudde brytern på plass.

Og funker 100% + at det ble jævli ryddig...

Skal ta et bilde av det jeg...

better to be first in hell than second to heaven

Volvo 242 turbo-82

Volvo 245 turbo-93

Volvo 945 turbo-98

Team Losi LST2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som kan svare meg på dette altså?

 

Må jeg punge ut for en dyr termokontakt på volvo, eller finnes det greiere løsninger?

 

Et annet alternativ er å sveise en m22 mutter fast i denne adapteren, for da er det mange kontakter som passer. Problemet blir da at jeg ikke kan sveise eller har tilgang på utstyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert en Bosch giver, stikk innom en forhandler som har litt utvalg.

Eller gjør som Euro-1, det er greiest. Sitter en termokontakt i den ene tanken orginalt på 700/900 serien med el vifte, tror det er de bilene med AC.

Finnes sikkert ett huggeri med en radiator som har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

før du monterer vifta i det hele tatt, vil jeg anbefale deg å sjekke delenummeret på den. hvis du har "fått tak i" en gammel vifte, har denne sikkert blitt byttet ut fra en tidligere s80, pga. den kan begynne å brenne. volvo har fremdeles en pågående kampanje på utbytting av disse viftene på eldre s80's pga denne feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer. Det er en av disse "farlige" viftene jeg har. I følge de på volvo var det en modul som sitter montert på vifta som har begynt å brenne noen ganger. Denne modulen skal jeg uansett koble forbi, så dette er ikke noe problem.

 

Den termobryteren som passer til den røradapteren koster litt over 400kr på volvo, så kanskje det er like greit å bare kjøpe den - så slipper jeg å stresse med å finne en brukt radiator, herpe den jeg har fra før ol.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår