farlig Skrevet Mai 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 Hei! Jeg har fått tak i en s80 vifte som jeg skal montere i sommer. Hvor er det best å plassere termobryteren? Er det et eget hull for termobryter på radiatoren? Eller finnes det noe annet sted jeg bør plassere denne for at det skal se orginalt ut? Er lite tilhenger av jallaløsninger på radiatorslanger o.l.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krishell Skrevet Mai 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 mulig du kan kutte ut bryteren og koble deg på en av de orginale som sitter i toppen fra før? dette var gjort på en 740 jeg hadde en gang. satt vifte fra volvo disel motor på den Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
farlig Skrevet Mai 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 Javel? Hvor sitter denne i toppen da? Noen som vet om det er uttak i radiatoren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krishell Skrevet Mai 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 den sitter under innsuget, en hvit termostat bryter ( var denne koblet til hvertfall ). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
farlig Skrevet Mai 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 Takk, dette skal sjekkes ut! Vet du når denne bryteren slår seg på, og hva er den til orginalt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krishell Skrevet Mai 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 hva den er til orginalt aner jeg ikke. men kan den ha vært til kaldstart ellerno? satt på 16v motor i hvertfall. Vet heller ikke når den slo seg på. men den fungerte hvertfall. gikk ikke varm og heller aldri for kald Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
farlig Skrevet Juni 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 Nå har jeg fått undersøkt litt, og det sitter noe som kan være termobrytere under innsuget mitt også. Det er to stk, og begge er tilkoblet. Den som sitter lengst mot torpedoveggen har hvit "hylse" på kontakten, men selve bryteren er metallfarget. Jeg har kjøpt et rørstykke med gjenger for termobryter på volvo, for 2 og 7 serie. Det viser seg at det ikke er så enkelt å finne noe som passer her, utenom det orginale. Røret har m14 gjenger, med 1,5 mm stigning. Er det noen som vet hva jeg kan bruke her, hvis ikke de som sitter i blokka fungerer? EDIT: Jeg tittet i haynes boka for 940, og der fant jeg dette bildet av termobryteren der: Dette er bildet av røradapteren jeg kjøpte: Hvilken termokontakt passer? Mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Euro-96 Skrevet Juni 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 Sikkert OT men jeg monterte 960 tropicradiator med originale vifta i 240in min. Den er jo to-stegs,og jeg ville gjerne ha begge hastighetene tilgjengelig i tilfelle... På den radiatoren er det i ene "tanken" en plass for en sånn tempbryter, rett under der slangen til ekspansjonstanken skal sitte... så jeg dro på mekonomen og fortalte hva jeg var ute etter,og da kom han med en to-stegs bryter som har gjengen MF 22*1.5. Så stakk jeg innom verktøyburet på jobben og lånte en sånn gjengetapp,borra ett 20mm hull på det stedet hvor de tydeligvis sitter originalt, slo gjengene og skrudde brytern på plass. Og funker 100% + at det ble jævli ryddig... Skal ta et bilde av det jeg... Siter better to be first in hell than second to heaven Volvo 242 turbo-82 Volvo 245 turbo-93 Volvo 945 turbo-98 Team Losi LST2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
farlig Skrevet Juni 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 14, 2006 Takk for svar! Er ikke den radiatoren i plast? Hvor tykk er veggen på radiatoren egentlig? Hadde vært flott om du kunne lagt ut et bilde! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
farlig Skrevet Juni 18, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 18, 2006 Er det ingen som kan svare meg på dette altså? Må jeg punge ut for en dyr termokontakt på volvo, eller finnes det greiere løsninger? Et annet alternativ er å sveise en m22 mutter fast i denne adapteren, for da er det mange kontakter som passer. Problemet blir da at jeg ikke kan sveise eller har tilgang på utstyr... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GMV Skrevet Juni 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2006 Sikkert en Bosch giver, stikk innom en forhandler som har litt utvalg. Eller gjør som Euro-1, det er greiest. Sitter en termokontakt i den ene tanken orginalt på 700/900 serien med el vifte, tror det er de bilene med AC. Finnes sikkert ett huggeri med en radiator som har det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JimRune Skrevet Juni 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2006 før du monterer vifta i det hele tatt, vil jeg anbefale deg å sjekke delenummeret på den. hvis du har "fått tak i" en gammel vifte, har denne sikkert blitt byttet ut fra en tidligere s80, pga. den kan begynne å brenne. volvo har fremdeles en pågående kampanje på utbytting av disse viftene på eldre s80's pga denne feilen. Siter volvo (950?) prosjektet... http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=144769 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
farlig Skrevet Juni 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2006 Ja, det stemmer. Det er en av disse "farlige" viftene jeg har. I følge de på volvo var det en modul som sitter montert på vifta som har begynt å brenne noen ganger. Denne modulen skal jeg uansett koble forbi, så dette er ikke noe problem. Den termobryteren som passer til den røradapteren koster litt over 400kr på volvo, så kanskje det er like greit å bare kjøpe den - så slipper jeg å stresse med å finne en brukt radiator, herpe den jeg har fra før ol. Mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.