Gå til innhold

Prøvekjørt: Opel Zafira, Vectra og Astra OPC!

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

I forbindelse med at Opel sender rundt OPC modellene til hele landets Opel forhandlere, var jeg kjapt ute for å prøvekjøre! Foruten de tre bilene i overskriften var også Meriva presentert, men den prøvde jeg aldri..

 

Jeg tenkte da at jeg kunne ta en liten gjennomgang av bilene, da samtlige var noen ekte råskinn:) Tok noen bilder med mobilen som jeg legger ut også.

 

 

Først ut er Opel Zafira OPC. I denne står det en 2 liters turbomotor med 240 hester. Litt småsykt i en minivan, da forrige modell hadde "kun" 192 hk.

0-100 km/t på 7.8 sek og toppfart på 231 km/t gjør den til den sprekeste minivanen noensinne (rett meg hvis eg tar feil). Bilen jeg kjørte var sort, men den hadde nok sett mye freshere ut i blå, som er den typiske OPC-fargen. Førsteinntrykket når jeg satt meg inn var delvis positivt. Recarosetene passet min kropp ypperlig (180cm, 80kg) ! Jeg satt som støpt.

Interiøret er preget av rette linjer med alu "look-a-like", greit nok.. Rattet var skinntrukket og deilig tjukt. Meget godt å holde i! Rattvinkelen derimot var helt på trynet. Det ligger mer vannrett enn loddrett (nesten:nono:) . Slik burde det ikke være i en sporstlig bil. Buss følelse delux!

 

DSC00888.jpg

 

Ellers fant jeg meg godt til rette i bilen. Gode og følsomme pedaler, og et presist girskift.

Det mest interessante var jo hvordan den gikk, og den skuffa ikke. Dessverre fikk jeg ikke skrudd av antispinn på noen av bilene, så da nøydde jeg meg med "sport" innstilling. Førstegiret var tapt, lampen lyste som febrilsk. Når andre giret ble lagt inn skøyt den fart, og de som såg meg begynte sikkert å lure litt. Ganske rå opplevelse, spesielt med ett vannrett ratt! Bunndraget virka bra nok, men det var først når turboen begynte at "vanen" virkelig tok tak!

Lyden var anonym..

 

DSC00890.jpg

 

DSC00889.jpg

 

 

 

Så over til Opel Vectra OPC. Bilen med den sterkeste motoren Opel har serieprodusert. Nemlig en 2.8 liters V6 med turbo! 255 hester, 0-100 på 6.7 og en toppfart på 260 km/t (255 på stv).

 

Bilen jeg kjørte var en sort stasjonsvogn. Egentlig ganske anonym, foruten to store enderør bakerst. Denne kjørte jeg kun 10-15 min, men jeg fikk en opplevelse til tross. Denne prøvde jeg rett etter Zafiraen, og når jeg satt meg inn kom følelsen "dette interiøret så jeg jo nettopp?". Det samme gjaldt også i Astraen, da alle bilene så nesten like ut innvendig. Litt kjedlig spør du meg.

Rattet sto i rett vinkel denne gangen, så da var alt topp. Setene var mer komfort enn i Zafiraen, men fremdeles satt jeg godt.

Når jeg vrei om svitsen (startknapp i Zafira og Astra) begynte V-sekseren å småbuldre. Allerede på tomgang var lyden fin.

Ut på veien bar det, og gassen gikk til bunns! Et heftig drag, akkopangert av en helt herlig lyd, og det samme presise girskiftet.

 

En bil jeg godt kunne tenkt meg som 40-årigm'm . Skikkelig autobahn cruiser!

 

DSC00892.jpg

 

 

Så til den ekte råtassen, Opel Astra OPC! Motoren er den samme som står i Zafiraen. En 2 Liter med turbo og 240 hester, samt noen hundre kilo mindre å dra på. 0-100 på 6,4 sek og toppfart på 244km/t.

Også i denne, det typiske Opel-interiøret, men her er alt mer kompakt og trangere enn i de andre to. Setene var de samme som i Zafiraen, altså helt perfekte for meg! Det jeg savna var å senke setet enda litt mer ned..

Så over til kjøreopplevelsen! Dette var bilen jeg hadde størst forhåpninger til, og den skuffa ikke! Draget var helt rått! Det er utrolig hvor mye vekt har å si når det gjelder akselerasjon, for at det var samme motoren i Astra og Zafira var vanskelig å tru! Den var tilogmed hakket hvassere enn Vectraen.

Lyden var også mye råere enn i Zafiraen. Her hørte du virkelig turboen hvisle!

Når det gjelder generelle kjøreegenskaper, er 240 turbohester på fremhjulene i meste laget, spesielt på en så liten bil! Hold GODT i rattet under pådrag sier jeg bare! Som tidligere nevnt var det antispinn også på denne, (muligens litt softere enn de andre to) men det var uansett ikke noe problem å få frem understyring. Det ble bare ikke røykskyer ut av hjulbuene..

Denne bilen er altså mer rett frem bil, med sykt rå kraft! Jeg vil faktisk gå så langt som å sammenligne den med Impreza WRX STI (ja, jeg har prøvd den) i fartsegenskaper, og det sier litt! Helgrom bil!

 

Jeremy Clarkson tester også denne Astraen i Top Gear nummer 06*09. Da under navnet Vauxhall Astra VXR.

 

DSC00875.jpg

 

DSC00873.jpg

 

DSC00872.jpg

 

DSC00871.jpg

 

DSC00876.jpg

 

Ting begynner virkelig å få fart på seg hos Opel for tiden!

(-) 07 Toyota Avensis 2.2 D-cat X

(-) 99 Opel Omega B 2.5 V6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Så en svart OPC Vectra i danmark Sedan med de nye lyktene osv. Jeg er forelsket! ;)

Penere i virkligheten!!

 

Jeg så en OPC Sedan på Gatebil nå i juli.. OPC blå..

 

Helt sinnsyke biler ass..

 

Til alle dere som skl teste bilene når karavanen kommer til en Opel Forhandler nær dere, GLED dere som små unger etter godis... disse bilene er morsomme å prøve ass!!! :D

96 Omega 3.0 v6 24v CD Prosjekt Tråd

X 94 Crazy Corsa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår