stepside Skrevet Mai 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 Hjelp! Så var vell alt ferdig for å starte 383 motoren. men jeg har ikke tenninsgsstrøm. Kan tenke meg at dette har med startsperren på gearkassa, å gjøre den som gjør at du bare kan starte når bilen er i park eller N. Det går to ledninger ut fra en kontakt på kassen en blå og en lila, er det disse. De gikk til ecm:en før. Og hvor skal jeg koble dem? Det er også en brun og svart kabel som sitter helt i bakre ende på kassen (th700) er det noe speedometrersak..... Alt annet ser ut til å virke lyse og strøm på gule kabler til og med bensinpumpen fungerer (når jeg kobler strøm på den) men altså hvor er tenningsstrømen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet Mai 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 Hei du! P/N startsperra sitter på rattstammen, et stykke ned mot torpedoveggen inni hytta. Litt tykkere kabel, og den som går ut til starteren pleier å være lilla. Sjekk at alt er i orden og riktig koblet på starteren, burde virke hvis det virket før. (Er starteren byttet og det er tilkoblinger til to små ledninger på den? Prøv å flytte til den andre - da disse er beregnet til å gi strøm utenom formotstanden på motorer med stift fordeler og formotstand) Er det kun 2 ledninger opp fra den lille pluggen med 4 pinner (en eller to ubrukte)? Og de er lilla og blå? Mulig din er internt jordet, men det pleier å være en svart eller brun (evt. med stripe) der også - Disse er til lockup clutchen i converteren, ikke startsperre. Den blå er til 4.girbryteren i kassa, for å fortelle ECM dette (Magrer ut ytterligere, øker tenningen - "Hiway mode" eller noe sånt) For å få fungerende lockup kan du kjøpe et sånt "TCC wiring kit" på Summit eller lignende. Hvis du ikke kobler opp lockup med en gang er det ok, men ikke kjør med kassen i 4.gir, da du varmer opp automatolja unødvendig pga convertersluring i "alle hastigheter" - Oljekjøleren er ikke laget for å takle dette. Det finnes flere løsninger på dette, send meg en mail hvis du lurer på mer. Den brune og svarte ledningen bakerst på automaten, er til VSS / hastighetsføler ja, og må være koblet til for at speedometer skal fungere. Hvis klippet, koble til igjen :) Oransje kabler er konstantstrøm (+12V med tenning av), og rosa med svart stripe er tenningsstrøm (+12V med nøkkelen vridd til "on") Håper du ble noe klokere? Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stepside Skrevet Mai 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 Takk for all nyttig informasjon. Problemet er at jeg ikke har noen strøm på lila-svart kabelen. Trodde det hadde med girkassen å gjøra men det har det altså ikke. Eneste ting med starteren er at jeg ikke har montert metaldekkselet som beskytter starteren, men det kan vell ikke ha noe med at jeg ikke har tenningsstrøm? Har du noe andre gode forslag. Takk for lockup infon! Dette kunde gått galt.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stepside Skrevet Mai 28, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 Har det noe å gjøre med at jeg har fjernet hele ecm:en? Er det noe som "går igjennom" den? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chevy350 Skrevet Mai 28, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 28, 2006 Bilen din har hverken startsperre eller startstrøm koblet over relé sålangt jeg vet. Du har målt og er sikker på at problemet er at det ikke er strøm på den lilla ledningen? Med prøvelampe eller multimeter? Klikker det i starterinnslaget i det hele tatt? Ladet opp batteriet? Skikkelig kontakt på plusskabelen ned til starteren? Jordinger? Sjekk alle de enkle tingene først hvertfall. Metalldekslet skal beskytte innslaget mot varme fra eksosen, og skal ikke ha noe å si for start kald. Jeg ville sjekket alle de enkle tingene, sett over og dobbelt sjekket alt, og målt at det virkelig ikke kommer noen strøm for start. Er dette ok, ville jeg sjekket bryteren på rattstammen, at det kom strøm til den, at den sender det videre, og om det er forbindelse mellom den lilla ut av bryteren og til ledningen i motorrommet. Bryteren kan være laget av hvit plast, og sitter i et spor hvor den kan flyttes fra side til side (Justere for riktig posisjon i forhold til giroverføring - skal nullstille seg ved å dra girvelgeren mellom P og 1 noen ganger - hvis ikke det er for mye slakk) På denne bryteren er også ryggelysbryteren. ECM'en skal ikke ha noe å si, da den kun får signal om at du prøver å starte (3A sikring "start" i sikr.boksen), og ellers får hastighetssignalet nevnt over - som den også deler med dashbord, evt criusecontrol og radio (Volumkompensering etter hastighet). Siter Christian '77 Caprice Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stepside Skrevet Mai 29, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2006 Hei! Takk for svar, jeg har sjekket alle "standard" ting, som du nevner i starten. Det er ikke noe strøm på lila/svart å starteren slår ikke an. Som vanligt har du antagligen helt rett, det er bare å brette opp armene å følge ledninger. Fikk litt dårlig tid på sluttet å nå må jeg vente til fredag. Fint at jeg fikk elimnert ecm:en, slik at jeg ikke trenger å krysskoble noe der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stepside Skrevet Mai 29, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2006 Sorry. Brette opp armene.....brett opp skjorta! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.