Gå til innhold

Forskjellen på Omega A GL og GLX

Ranger emnet


205GTi

Anbefalte innlegg

min GL har følgende:

 

Turteller

El speil med varme

Manuell takluke

Servo

Manuelle vinduer

 

Kan det være at glx kun ble levert i starten av produksjon ?

 

Mener å ha sett et par glx med den gummi 3000 vingen på bagasjen, men er sikke sikkert det har noe å si.

"Any fool with fast hands can grab a tiger by the balls, but it takes a hero to keep on squeezing"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt dette engang.

En kammerat hadde også glx.

Her var:

-sentrallås

-el.speil med varme.

-servo

-turteller

-manuell takluke

-manuelle vinduer

-20SE motor med R25-kasse

 

ikke sideskørt, ikke grøftelys, ikke kjørekomp+++

 

Jeg har alt utstyret du nevner, men verken skjørter, grøftelys eller kjørecomputer. Kan nok stemme godt det du sier. Egentlig så trodde jeg det meste av utstyret var standard på GL, og at dette skilte GL fra LS, men jeg er ikke akkurat ekspert på disse Opel'ene.

 

Du mener jeg har 20SE motor? Sjekka på nettsidene til mekonomen ved å taste inn registreringsnummeret, og da sto det C20NE. Ser i ettertid at det ikke er noe som heter C(?)20SE på lista til Mekonomen. Finnes det noen måte jeg selv kan se forskjellen på? Hadde vært greit om det er 122 hester istedenfor de 115 som jeg hittil har trodd det har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min GL har følgende:

 

Turteller

El speil med varme

Manuell takluke

Servo

Manuelle vinduer

 

Kan det være at glx kun ble levert i starten av produksjon ?

 

Mener å ha sett et par glx med den gummi 3000 vingen på bagasjen, men er sikke sikkert det har noe å si.

 

Det er fullt mulig det bare er tidlig produserte biler som kom som GLX. Min bil er fra '88. Har nok ikke 3000-vinge, men det kommer etterhvert, får jeg håpe.happyhappy I første omgang må det prioriteres å få den EU-godkjent. Får håpe det går relativt greit, eneste jeg veit om er at kanalen på høyre side må byttes, pluss at brekkvaieren må strammes. Kommer garantert flere ting, men det tar jeg som det kommer...

 

På blokka står motornr slått inn og der står det om det er C20NE eller 20SEH samt hvor den er laget, hvilket karosseri og årsmodellen.

 

Mener det sitter på førersiden nærme torpedoveggen, men er ikke helt sikker.

 

Skal sjekke hvilken motor som sitter i bilen så fort jeg kommer meg ut i garasjen igjen. Takk for svar, turbomega og OpelFanatikeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omega ble aldri levert med 20SEH!!

Fram til 1990 er det stort sett 20SE som sitter i de, og fra 1990 og nyere er det stort sett C20NE.

Det fantes C20NE fra og med 1986/7 også, men disse ble ikke importert til Norge. Jeg har en bruktimportert 87 mod som hadde C20NE til stor overaskelse..

 

Motorbetegnelsen finner du innbanket i blokken. Rett bak (mot copéen) eksosmanifolden øverst på blokken står det. Grav vekk litt drit så ser du det..

Listen til mekonomen eller hva det var tror jeg i alle fall ikke på..

 

 

Håndbrekkvaieren skal sikkert IKKE strammes. Det du skal stramme er justeringsskruene inne i trommelen..

 

-Slakk først vaieren.

-juster så inne i trommelen til brekket NESTEn tar.

-Så justerer du vaieren til den blir passe.

 

Hvis du bare srammer vaieren blir ikke armene i rett hvileposisjon.

 

Trodde X-en hadde noe med standardutstyr å gjøre. Servo, turteller eller noe. Men lurer på om opel kjørte en kampanje på noe ekstrautstyr, slik at mange av de andre også har dette utstyret..

 

http://www.senatorman.de er mye godt lesestoff, men modellbetegnelser og utstyrsnivå varierer mellom landene bilene ble produsert til.

www.turbomega.tk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bilen er vel ikke fra Horten ?

Har sett at det har gått en slik glx rundt i byen.

 

Nei, kjøpte den av en nede i gata her, så jeg vil tro den hovedsaklig er kjørt i Tønsberg. Den har imidlertid stått stille det siste halve året, da forrige eier kjøpte en nyere Omega i fjor høst.

 

Har fått time for EU-kontroll 15. juni, så er spent på hva som må gjøres for at den går igjennom. Er det noen "gjengangerfeil" på Omega A, noe jeg må regne med må byttes? Bilen er pent holdt, men bærer preg av å ha stått en hel vinter. Rust er det desverre en del av. Alt er ikke like alvorlig, men jeg er klar over at noe av det kommer til å påpekes på kontroll, og at det må utbedres.

 

Edit: Fant en tråd om vanlige problemer på Omega nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der glx greiene er nok bare dekaltrim..

Men GLS derimot har mer utstyr som kjørekomp. osv... noen av de har også diffbrems.

 

Ang. 20se og c20ne så er det et skille i -89. Da kom det strengere avgassregler i norge som resulterte i at de begynte med c20ne (med katalysator)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår