Gå til innhold

Grunnkurs i behandling av trubo motor

Ranger emnet


HiiP

Anbefalte innlegg

Turboen bør iallefall få tid til å kjøle seg ned rett.

 

Dvs, du sprengkjører ikke en turbomotor og slår av tenningen. Da synker temperaturen så raskt at det kan oppstå skader som følge av at metall krymper for raskt ( sprekker ). En gradvis nedkjøling er altså tingen.

 

Videre bør man være konsekvent med hyppig oljeskift og filterskift da de fleste turboer er kjølt og smurt av oljen. Turboen jobber på ekstreme turtall og da er toleranser små.

 

Hvis du kjører opp lange bratte bakker så kan det vært lurt å ta det litt rolig, da stresser du ikke turboen så mye..

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Skift olje hver 5000km, ta filter samtidig hvis mulig (minst hver 10000 med filter)

 

*La bilen stå minst et minutt på tomgang hvis du har hvert ute å kjørt litt, la den alltid stå litt, selv når tante olga har hvert på butikken.

 

*ikke bruk turboen når motoren er kald (enkelte tror de da skal ha lavt turtall og full gass fordi 3000rpm er livsfarlig, men det er FEIL, ikke bruk turboen betyr ikke ikke bruk turtall. Foresten, ikke stort over 3000.

 

*Sørg alltid for at det er nok olje på motoren, og hold et øye med oljetrykksmåleren. Mister du oljetrykk, så svir du den fort...

 

*Sørg for å ha rent luftfilter til enhver tid. Kjøp helst KN el, så du enkelt kan vaske\olje ved behov..

 

*Trubo motor eksisterer ikke :op

 

PS- turboer tåler stress ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

Dvs, du sprengkjører ikke en turbomotor og slår av tenningen. Da synker temperaturen så raskt at det kan oppstå skader som følge av at metall krymper for raskt ( sprekker ). En gradvis nedkjøling er altså tingen.

 

Hvis turboen er oljekjølt vil oljen varmes opp og 'brenne seg' og kanskkje etter en stund tette igjen.

 

Og faktisk så kan temperaturen på metallet øke hvis man kjører hardt og plutselig slår av motoren. Ikke bra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at når en stopper en turbomotor rett etter hard kjøring så bruker turboen lang tid på å kjøle seg ned?? Jeg trodde det var sånn at turboen ble veldig varm, og om en da stoppet motoren ville turboen bruke veldig lang tid på å kjøle seg ned, og derfor muligens gå i stykker pga. høy varme over lang tid uten kjøling.

Derfor burde en kjøre motoren litt på tomgang, for å få kjølt ned turboen før en stopper motoren.

 

Eller tar jeg feil her?

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Celikar

Er det ikke slik at når en stopper en turbomotor rett etter hard kjøring så bruker turboen lang tid på å kjøle seg ned?? Jeg trodde det var sånn at turboen ble veldig varm, og om en da stoppet motoren ville turboen bruke veldig lang tid på å kjøle seg ned, og derfor muligens gå i stykker pga. høy varme over lang tid uten kjøling.

Derfor burde en kjøre motoren litt på tomgang, for å få kjølt ned turboen før en stopper motoren.

 

Eller tar jeg feil her?

 

Rigtig. Stopper du motoren med varm turbo vil teperaturen stige, og oljen i lageret vill bli over oppvarma og koks'e seg.

La motoen surre litt.

 

Turbotimer, eller etterløp på vannpumpe (dersom vannkjølt) eller oljepumpe hjelper og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hondaen

Turboen bør iallefall få tid til å kjøle seg ned rett.

 

Dvs, du sprengkjører ikke en turbomotor og slår av tenningen. Da synker temperaturen så raskt at det kan oppstå skader som følge av at metall krymper for raskt ( sprekker ). En gradvis nedkjøling er altså tingen.

 

 

Greit nok,men hovedårsaken til å la motoren gå på tomgang litt er at når du stopper motoren så stopper du også oljepumpa! Hvis turboen har 150 000 o/min og ikke får tilført olje sier det seg selv hva som skjer med lagrene!

Temperaturen går opp de første minuttene etter at du har stoppet, fordi varmen da ikke blir ledet bort av eksos, olje, vann, og bevegelige deler!

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mondeo

Greit nok,men hovedårsaken til å la motoren gå på tomgang litt er at når du stopper motoren så stopper du også oljepumpa! Hvis turboen har 150 000 o/min og ikke får tilført olje sier det seg selv hva som skjer med lagrene!

 

Da skal du jaggu gi flatt jern på 3dje gir, og kutte tenningen med flat pedal i 130, ellers har den nok ikkke særlig mange rpm:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

 

Da skal du jaggu gi flatt jern på 3dje gir, og kutte tenningen med flat pedal i 130, ellers har den nok ikkke særlig mange rpm:)

Foreslår at du sjekker! En turbo uten motstand fra luft og eksos stopper ikke akkurat på sekundet...

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår