_Kenneth_ Skrevet Mai 29, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 29, 2006 Hei, skal lage meg et grenrør, ikke til turbo men vanlig sugemotor.. Lurte på hva tykkelse som egner seg til rørene.. Har fått et bra tilbud på 40x2mm og 42x2,6mm rør.. Blir dette for tykt..?? Blir vel ikke så utrolig varmt på en sugemotor, så kan jeg gå for den største dimensjonen..?? Den er greiest med tanke på at du får kjøpt bend i den dimensjonen.. Noen erfaringer her..?? Siter http://www.team-finsås.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Kenneth_ Skrevet Mai 30, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2006 Hallo..? Siter http://www.team-finsås.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CumsteR Skrevet Mai 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2006 En tommelfinger regel er at indre diameter skal være 1mm større en eksos ventilene... Siter 02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges 89 Kadett E 85 Mercedes 190E - Selges! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Kenneth_ Skrevet Mai 30, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2006 Rørene har større indre diameter enn hullene i original manifold.. I første omgang er det til en Volvo B230 jeg hadde tenkt meg.. Noen som har noe peiling..?? Siter http://www.team-finsås.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sveina Skrevet Mai 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2006 En tommelfinger regel er at indre diameter skal være 1mm større en eksos ventilene... eksosPORTENE, ikke ventilene.. Siter S.C.E. '76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CumsteR Skrevet Mai 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2006 Ok... Takk:) Men er det 1mm større en minste eller største diameter i porten? Siter 02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges 89 Kadett E 85 Mercedes 190E - Selges! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sveina Skrevet Mai 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2006 Rundt 1-2 mm større enn diameteren på porten helt ytterst på porten, og er porten oval eller ikke formet rund, skal hele tiden kanten på grenrøret ligge 1-2mm utenfor kanten på porten. Røret videre kan gjerne gå over til rundt gradvis, behøver jo ikke å være firkantet helt til endestykket liksom.. :) Og dette matches da seff etter toppen er ferdig portet. Matching av eksospakning er også et clue. :) Videre er det jo slik at helt optimalt skal rørene kones etter hvert, slik at lufthastigheten opprettholdes selv om tettheten på eksosen faller i takt med at eksostemperaturen faller desto lenger man er unna eksosporten.. Og gjerne lange rør før kollektor (men lengden også i samsvar med porting, kam og innsug (arbeidsområde på motor)), og satt sammen i rett pulsrekkefølge etter hvor mange syl. du har og hvor mange ventiler du har. Rørene før kollektor bør også være omtrent like lange, og ha slake bøyer, og minst mulig av bøyer. Om dette er praktisk gjennomførbart på din bil kan være en annen sak, og det er ikke alt som akkurat gir noe "merkbart". Siter S.C.E. '76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.