Gå til innhold

Tykkelse på rør til grenrør

Ranger emnet


_Kenneth_

Anbefalte innlegg

Hei, skal lage meg et grenrør, ikke til turbo men vanlig sugemotor..

Lurte på hva tykkelse som egner seg til rørene..

Har fått et bra tilbud på 40x2mm og 42x2,6mm rør..

Blir dette for tykt..??

Blir vel ikke så utrolig varmt på en sugemotor, så kan jeg gå for den største dimensjonen..??

Den er greiest med tanke på at du får kjøpt bend i den dimensjonen..

 

Noen erfaringer her..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 1-2 mm større enn diameteren på porten helt ytterst på porten, og er porten oval eller ikke formet rund, skal hele tiden kanten på grenrøret ligge 1-2mm utenfor kanten på porten. Røret videre kan gjerne gå over til rundt gradvis, behøver jo ikke å være firkantet helt til endestykket liksom.. :) Og dette matches da seff etter toppen er ferdig portet. Matching av eksospakning er også et clue. :) Videre er det jo slik at helt optimalt skal rørene kones etter hvert, slik at lufthastigheten opprettholdes selv om tettheten på eksosen faller i takt med at eksostemperaturen faller desto lenger man er unna eksosporten.. Og gjerne lange rør før kollektor (men lengden også i samsvar med porting, kam og innsug (arbeidsområde på motor)), og satt sammen i rett pulsrekkefølge etter hvor mange syl. du har og hvor mange ventiler du har. Rørene før kollektor bør også være omtrent like lange, og ha slake bøyer, og minst mulig av bøyer. Om dette er praktisk gjennomførbart på din bil kan være en annen sak, og det er ikke alt som akkurat gir noe "merkbart".

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår