Gå til innhold

Blinkende lys i dashbord

Ranger emnet


francez

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg bare lurte på hva det lyset som blinker rett ved temp.måleren.

 

Jeg trodde kanskje det var fordi det er lite kjølevann igjen.

Fadern mente på det var fordi motoren var i faresonen når det gjelder temperatur, men min kan finne på å begynne å blinke når motoren ligger på 70-80grader.

 

Takk!

(X)-00 BMW 320 e46

( )-99 BMW 316 e36 (Familietralle.)

( )-93 Opel Calibra c20xe

( )-90 VW Passat i35

( )-91 Opel Vectra 2.0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det er reel temperatur på motoren da?

Hvis temp.giveren er dårlig så vil den kunne vise for lav temperatur.

Jeg ville nok byttet den giveren.. Er jo tross alt billig forsikring mot varmkjøring.

Evt. har du sjekket beholderen, dvs "ruglet" litt på kontakten under tanklokket?

Eller har du sett om kjølevifta starter ? Den skal normalt starte etter ca 10minutter på tomgang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, er sikker på at tempen er reel. Har problemer med at den koker over når jeg åpner lokket på beholderen. Hadde problemer med at den kom over 100grader før, jeg bytta lokk på beholderen og vips så var det i orden.

 

Har også nettopp skifta giver til vifta og den starter og går når den skal. Jeg bare lurte på hva det lyset betyr når det blinker. Betyr det at den er varm eller at det er lite kjølevann igjen?

(X)-00 BMW 320 e46

( )-99 BMW 316 e36 (Familietralle.)

( )-93 Opel Calibra c20xe

( )-90 VW Passat i35

( )-91 Opel Vectra 2.0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der fikk jeg svar på det jeg lurte på om!

Takk skal du ha! =)

 

Nå kommer jeg til ett annet spm: kan dette være vannpumpa som er feil med siden den koker over når jeg åpner lokket til beholderen...

(X)-00 BMW 320 e46

( )-99 BMW 316 e36 (Familietralle.)

( )-93 Opel Calibra c20xe

( )-90 VW Passat i35

( )-91 Opel Vectra 2.0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig rart at det koker over først etter at du tar av lokket. Kan jo tyde på dårlig sirkulasjon og at det skapes overtrykk, men det skal sitte en overflow åpning på tanken (under det sorte plastdekselet som peker mot fjærbein feste)

Hvis det er for mye væske el. skal væsken komme ut der.. Kanskje denne er tett??

 

Kjenn på slangene inn og ut av radiatoren og kjenn om tempen er varm eller kald etter at motoren har gått litt..

 

På min 35i Kunne jeg kjenne at slangen blei kaldere og kaldere jo nærmere radiatoren jeg kjente = Tett radiator..

 

Helte på radiator rens og VIPS!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg har en 89' GT. I instruksjonsboka til bilen min, står det at denne lampa indikerer at motoren er for varm, og må ikke belastes! Temp. skalaen kan gjerne gå helt opp (opp mot 120grader) Uten at det er noe fare for noe som helst, så lenge ikke lampa lyser!

___________________________________

-1990 Mazda 626 GLX Coupè 2.2i

x1989 VW Passat 1.8 GT Stasjonsvogn stjælt..

x1986 Toyota Corolla DX 1.3 vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann koker ikke på 70-80 grader.. Så hvis motoren koker over så er vannet over 100grader varmt. Det er det ingen tvil om.. Derfor jeg lurte på om det kunne være noe feil med temp-giveren til instrumentet..

Motorene tåler ganske greit kortere overopphetinger, så lenge motoren sviver, og den får sjans til å synke ned FØR du skrur av motoren.

 

VW-systemet er lukket, så det skal vel ikke kunne komme ut vann noe sted. Det eneste som skjer når vannet rundt blokka koker er at vannet i tanken blir presset inn i motoren pga trykket i systemet. dvs en liten sirkulasjon av vannet i tanken..

 

Selvfølgelig kan måleren også være feil, dvs noe galt med instrumentet.. ??

Uansett bør du sjekke det.

Drifstemperaturen på en vw bensinmotor skal være 85-90 grader, litt kjøligere på langtur, eller om vinteren. Samt litt varmere i køkjøring i byen om sommeren.

Hvis tempen viser mindre enn dette, så betyr det vanligvis dårlig termostat eller feil ved giveren.

Hvis tempen viser mer enn dette, så betyr det ofte at motoren går varm, enten pga feil ved termostat, vannpumpe eller lekkasjer.

 

Bare noe å gå etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Nå har jeg skrudd å styra på, bytta vannpumpa, ingen endring, bytta beholder til kjøleveske (noen sa det var dette, dont ask ! :P), ingen endring.

 

Men SÅ slo det meg: Jeg har jo vært utrolig plaga med vann i baksetet (på gulvet i baksetet.), og jeg har nå vært å fått tak i nytt varmeregister, jeg mener selv at det er dette da det dugger i frontruta osvosv...

 

Hva mener dere ?

(X)-00 BMW 320 e46

( )-99 BMW 316 e36 (Familietralle.)

( )-93 Opel Calibra c20xe

( )-90 VW Passat i35

( )-91 Opel Vectra 2.0i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår