Gå til innhold

Hjelp. Oljebytte på 2,5TD automat kasse

Ranger emnet

caravanman

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen som vet hvor mye olje jeg trenger. Hvor jeg tapper oljen ut (vet jeg må ned med bunnpanna). Hvor jeg fyller på, å om det er noen spesielle prosedyrer som må følges...

hmm.. du tapper nå vel av i en bunn plugg akurat som på motoren...

noen girkasser har en fylleplugg på siden som du skal fyre olja inn i.. helt til det renner ut.. (altså fylle til det renner over i den pluggen)

men somregel må du finne ut hvor mye olje det skal være i kassa(ring bmw om så siden det er ei bmw kasse som står i bilen.. :) og fylle rett ned i peilerøret der du peiler olja til girkassa... sånn har det i allefall vært på di bilene jeg har hatt med automat.. :)

men som sagt.. ring opel helst.. å sjekk vilken olje dem anbefaler å bruke.. best å ikke ta sjangser.. og hvor mye det skal være i kassa.. vis ikke så står det vel noe i instruksjonsboka vis du er så heldig å har den? :)

mvh

B-T:drive2

Naf ungdoms kontakt avd. Narvik og Omegn

OPC Driver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har leita en del etter den. Men jeg finner den ikke. Mange sier at det ikke er laget bok på Omega B.... ?

er laga bok.. men den hadde ikke noe om diesel motorene å gjøre.. bare for 2,0 2,5 å 3,0 v6 ettersom jeg klarte å lese meg frem til.. har ikke funnet ei til 2,5td'n enda i allefall.. :(kunne tenkt meg ei sånn bok sjøl så..

OPC Driver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den boka. Men det står ikke så mye om gir olje der... :(

Takk for godt svar...

Noen som vet hvordan jeg får på reima ti ac også? Fant ikke ut hvordan strammehjulet kan "flyttes".

hmm.. du har 2,5v6 har ikke noe bilde i hode på hvordan det ser ut på den motorn.. men er da noe som du kan løsne på i banen som reima skal gå.. :)

EDIT: så nå at du ar 2,5tdi.. :P hmm.. skal springe ut å sjekke om jeg klarer å se noe på min.. :) men går ikke den reima ilamme alt annet? altså vifte reima?

vil ikke tro det skal være så vanskelig..

btw.. angående oljeskifte... enkleste du kan gjøre, og nesten billigste er faktisk å dra til et naf senter å få dem til å bytte olja.. slipper du å tenke på noe som helst.. :) det gjør jeg.. :) men bare et tips.. :)

OPC Driver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min haynes Vaxuhall Omega bok står det om 2.5td og automat kasse olje skift ,leste igjennom hele boka når jeg fikk den, og automat girkasse olje skifte

husker at du måtte av med bunnpanan osv,veldig møkk jobb egentligt.Og husker også at og skifte olje på automatkassa på foreksempel 2.5 bensin automat og 2.5td er helt likt mener og husker ,samme automat kassa.også må du huske å skifte bunnpane pakning. men men det veit du vel.

Opel Omega B1 V6 Steinmetz Mattig

Opel Maffian

Qraftwerket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min haynes Vaxuhall Omega bok står det om 2.5td og automat kasse olje skift ,leste igjennom hele boka når jeg fikk den, og automat girkasse olje skifte

husker at du måtte av med bunnpanan osv,veldig møkk jobb egentligt.Og husker også at og skifte olje på automatkassa på foreksempel 2.5 bensin automat og 2.5td er helt likt mener og husker ,samme automat kassa.også må du huske å skifte bunnpane pakning. men men det veit du vel.

ja ny pakning må man slenge på vis man må ned med bunn pakningen.. alfa omega det.. ;)

sikker på at det er samme kasse?

leste en plass at det var bmw kasse i td'n også.. *prøve å komme på hvor det var jeg leste det*

OPC Driver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har den boka. Men det står ikke så mye om gir olje der... :(

Takk for godt svar...

Noen som vet hvordan jeg får på reima ti ac også? Fant ikke ut hvordan strammehjulet kan "flyttes".

Hvis du har to reimer, der den ene er kun til AC, så mener jeg att strammehjulet løsnes ved att du vipper av ett plastlokk på strammehjulet, også er det en mutter/bolt inni der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har to reimer, der den ene er kun til AC, så mener jeg att strammehjulet løsnes ved att du vipper av ett plastlokk på strammehjulet, også er det en mutter/bolt inni der.

Flotte greier!! Takk skal du ha! Får prøve det til helga da... Kan bli varmt nå vettu...

Mvh. Caravanman

-75 Ascona 1,9s (R.I.P)

-92 Astra 1,8 club (Solgt)

-98 Omega 2,5TD CD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Bare for å avklare dette: Det sitter IKKE BMW kasse sammen med 2,5TD.

Dette er en GM kasse med betegnelsen GM AR25. Har hørt at det er samme kassa i MV6.(99%sikker) Kassa til den vanlige 2,5 V-6'ern tåler ikke dreiemomentet fra dieselmotoren. Det er ihvertfall GM kasse i min, men vet ikke om dette kan variere noe? Men det er helt riktig at dette er en rekke 6-er fra BMW. Står BMW på blokka... Det er ikke noen peilepinne på denne kassa. Heller ikke noen tappeplugg i bunnen. Man må ta ned bunnpanna på automaten for å få ut olja. Det kan bli mye søl om man er uheldig... Som, tidligere nevnt her lønner det seg å bytte ut pakningen til denne bunnpanna samtidig. Påfylling skjer gjennom hullet hvor du kan kontrollere oljenivået. Dette blir akkurat som på en vanlig girkasse eller bakaksel. Man fyller på olje til det renner over. Deretter kjører man en liten tur og passer på at alle girene blir brukt. Deretter plasseres bilen på et plant underlag og man sjekker nivået igjen. Bruker da å gå på en skvett til. LYKKE TIL

Tror oljefilter og pakning kostet ca en tusenlapp hos Opel. + olje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...