Gå til innhold

16V Topp, Vilken stempler behøves?

Ranger emnet


240deluxe

Anbefalte innlegg

Noen som har peiling på vilken type stempler jeg må ha når jeg skal bytte til 16V topp? og om den passer på vanlig B230 blokk?

trenger egentlig så mye info som mulig, toppen kommer fra en 89 740 GLT.

 

Noen som har noe liggende? (stempler)

 

Er også på utkikk etter insprut..

Volvo 244 GL !

 

 

 

How Fast do you Like It?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare sette 16v toppen på en B230FK/FT blokk? FK/FT stempler med oljeunderspyling holder vel for ca 350hk? og 300 uten?

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selfølgelig må man bytte reim.. Alt det komplett..

 

Perfekt med B230 ft blokk.. Fant en bra side med masse info i går.

http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/16_valve_turbo_volvo.htm

 

Toppen skal vist passe rett på..

 

:D

 

Noen som har en sliten 230 ft/fk motor liggende?

Trenger bare blokk med tilbehør..

Volvo 244 GL !

 

 

 

How Fast do you Like It?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

 

Dumt med en sliten blokk da, hvis lagre og sylinderforinger, stempelringer osv er dårlige:)

 

Den passer rett på ja, MEN.. Det er visse ting som må gjøres for at motoren skal starte.

- VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style

- VW Golf -1996 1.8 GL Syncro.

- Renault Megane -2003 1.6 16v :-(

S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC)

x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

gå på http://www.ovlov.net <- ikke feilt stavet!

 

De selger delen du trenger, samt de bruker en b234FT som racing motor.. (med vann injection, etc).

 

Jeg mener han sa du kan bruke stemplene fra b234.. Det handler om komp. også, vettu..

 

Videre må du ha nytt innsprut system, det er noe som heter "megasquirt", som jeg tror ovlov.net folkene kan fortelle deg om.. Det kan jo være du klarer å "fyre opp" b234ft med orginal FT motorstyring, men det vil ikke dra så bra da, siden det er en helt annen motor plutselig..

 

Så må du prøve å skaffe deg en penta veiv, slik at den blir 2.5.. b254ft.. hehe.. da drar den nok unna..

 

prøv å få tak i en 1995' ft, da den har underspyling.. eller 95' og nyere da, siden det er samme motorer.

 

du trenger nytt eksos maniofoil til den.. du kan ikke bruke b204gt sin, da den vil virke som en restriktor, da b204gt sitt manifoil egentlig er underdimm. til b204gt selv. b204gt er en 2.0 liter turbo maskin (16v) på ca. 200hk..

 

b234ft vil visst gi en 300hk/300nm +++ uten særlig mye "jobb".

den ser også helrå ut..

b254ft ville vært enda bedre :-)

 

men send en mail til ovlov.net folkene, da de er utrolig hjelpsomme og har gode tips.. Jeg har spurt dem om slikt før..

 

han andre fyren som er snakket om her ovenfor har også en del peil på div ting og tang.. han har mange fine artikler også..

 

ps. du kan jo også vurdere b6304f (960 rekke6).. 3.0 liter, 24v, 204hk/290nm.. topp nm fra 2000rpm -> topp rpm

det er i praksis samme motor som s80 twinturbo mootren, bare at s80 har en 2.5 liter versjon.. og at 960 ikke har turbo da..

 

komp må endres for å ta på twinturbo, men det er fullt mulig.. ref. sorte 242'en med 600hk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nox

på forumet til http://www.turbobricks.com finner du all info om megasquirt o.l

han fra http://www.ovlov.net er også der.

 

vollen racing = jeg og noen kamerater skal har et prosjekt under planlegging med rekkesekseren fra 960.

budsjett på minst 150.000:D

må bare et år i militæret først..

'

 

et firma i bergen skal ha 50.000kr for å modde 960 rekke6 motoren til twinturbo.. da leverer du bare motoren fra deg og får den tilbake ferdig..

 

Jeg tror ikke det er inkl endre komp.. kan det gjøres via toppakning, mon tro? eller må man bytte dill og dall?

 

s80 sin 2.5 twinturbo sitt manifoil skal visst passe.. men det vil vel virke som en restriktor, ville jeg tro..

 

 

http://www.peggi.no folkene (må ringes, ikke send epost) solgte komplett motor kit til 200 serie med motorfester, etc. for 32.000kr. kunne da velge om man ville ha automat eller m90 (ja, den deilige kassen).

 

ps. motorene og girene var ubrukte (bytte motorer eller.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo er jo uten tvil veien å gå for kjøreglede, hysterisk akselerasjon, og pervers drifting (jfr. bahjulstrekk)! Jeg er for tiden heltent på Volvo 242 Turbo (B230FT/FK shortblock og 16V-topp og Pentaveiv og stor turbo osv etc), og det er ikke så grusomt dyrt heller! :D For tiden svirrer jeg mellom Corolla AE86, Audi 80, 90 & 100 (av gamle typen), Volvo 142, og en del andre biler, men overall ER det faktisk Volvo242TIC-planene som gir mest "hyl" for pengene! :)

 

EDIT: For hver dag som glir forbi dukker det opp nye bilplaner, er litt frustrerende. En ting er iallefall sikkert - det er for dumt å kaste bort penger på en FWD-bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tekNetium

Volvo er jo uten tvil veien å gå for kjøreglede, hysterisk akselerasjon, og pervers drifting (jfr. bahjulstrekk)! Jeg er for tiden heltent på Volvo 242 Turbo (B230FT/FK shortblock og 16V-topp og Pentaveiv og stor turbo osv etc), og det er ikke så grusomt dyrt heller! :D For tiden svirrer jeg mellom Corolla AE86, Audi 80, 90 & 100 (av gamle typen), Volvo 142, og en del andre biler, men overall ER det faktisk Volvo242TIC-planene som gir mest "hyl" for pengene! :)

 

EDIT: For hver dag som glir forbi dukker det opp nye bilplaner, er litt frustrerende. En ting er iallefall sikkert - det er for dumt å kaste bort penger på en FWD-bil!

 

hehe, nå som jeg kjører Peugot Parter med FWD, er det såååå digg å komme tilbake i volvo 242..

 

Selv om min er usenket føles den ut som lowrider etter en uke i varebil.. Og motorlyden av min usle b19a høres ut som sportsbil etter fransk motor i en uke..

 

Videre er jo akselerasjonen tusen ganger bedre.. For ikke å nevne veigrep generellt sett også.. såvel som komfort..

 

Videre får jeg mer kjølig luft fra 240'en sitt luftanlegg, men det bråker mer da..

 

Det var så gøy å kjøre volvo igjen, at jeg ikke slo på stereoen min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

'

 

et firma i bergen skal ha 50.000kr for å modde 960 rekke6 motoren til twinturbo.. da leverer du bare motoren fra deg og får den tilbake ferdig..

 

Jeg tror ikke det er inkl endre komp.. kan det gjøres via toppakning, mon tro? eller må man bytte dill og dall?

 

s80 sin 2.5 twinturbo sitt manifoil skal visst passe.. men det vil vel virke som en restriktor, ville jeg tro..

 

 

http://www.peggi.no folkene (må ringes, ikke send epost) solgte komplett motor kit til 200 serie med motorfester, etc. for 32.000kr. kunne da velge om man ville ha automat eller m90 (ja, den deilige kassen).

 

ps. motorene og girene var ubrukte (bytte motorer eller.no)

 

S80T6 motoren har 2,9liter volum;) Har nå fått tak i to stk Audi RS4 turboer, de passer rett på manifoldene, og er nesten dobbelt så store!!!

'93 mercedes 320TE

'03 peugeot 206sw

'68 white M6

'64 amazon HGV

osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by suggen

 

S80T6 motoren har 2,9liter volum;) Har nå fått tak i to stk Audi RS4 turboer, de passer rett på manifoldene, og er nesten dobbelt så store!!!

 

nice! hva måtte du punge ut med?

hva blir estimert effekt av større enn orginale mikke mus turboer?

 

hva blir total motorkostnad da? inkl turboene da..

 

større ic?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jonte

 

 

Du må neste lage en tråd om det prosjektet der. Det høres jo unektelig fett ut!!! :)

 

volvo er unektelig fett!!

 

men han har jo hatt et par tråder om det.. (volvo 245)..

men jeg er enig: mer informasjon og mer bilder :)

 

vi må jo ha noe å drømme om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår