Gå til innhold

hvilken motor passer i 360?

Ranger emnet


veilside_civic

Anbefalte innlegg

hei, jeg får meg en volvo 360 i dag, 1986 mod. hadde vært gøy og byttet motor så jeg kunne fått dirftet litt. hørt at b230 ft skal passe? vet ikke så mye rundt emnet, har søkt litt, men finner mest til 240. hadde vært kjekt med hjelp rundt emnet, samt forklart hvor mye hk det er i de forskjellige modellene osv. Mvh kenneth

 

edit: er en 96 mod ft til salgs på finn, men det er innsprøytningsmotor, det passer vel ikke? vet dere om en til salgs?

Volvo 360 turbo selges. PM for info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorfestene er de samme på alle b19/21/23/200/230. Så alle de passer motorfestene. Grenrøret fra 240/740 gjør så turboen tar i motorfestet, men med et grenrør fra 940 har du et par cm klaring. Dette grenrøret er også bedre, mindre mottrykk og litt mer hester.

 

Guide for montering av b230ft:http://www.300power.com/forum/index.php?board=36;action=display;threadid=914

 

Er mange på det forumet som har kjørt med forskjellige turbomotorer, så bare å lese litt rundt der;)

http://www.300power.com

http://www.teamsideways.com

 

Oljerør til og fra turbo på 740/760 turbo kjøpes. send PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, skal lese gjennom, takk. Ft er innsprøytning ja... hmm.. blir ikke det litt kluss med ledningsnett osv? hvilken b23 turbo motor har forgasser?

 

forresten, kan få tak i en b23(uten turbo) til 2500,- ( billig/dyrt?) da har jeg jo noen kroner til å bygge turbo på den hvis man regner med at en b23 turbo( er ikke sikker på betegnelsen med forgasser) koster rundt 10 000.

 

er det en mulighet å kjøpe den b23 motoren og hive på turbo deler? (blir det billigere eller dyrere?)

 

hva trenger jeg; (?)

 

- 940 grenrør

- turbo (noen anbefalt type, brukt eller nytt? pris og sted jeg kan kjøpe?)

- rør og slanger (få noen til å sveise rør? slanger, pris og hvor?)

- wg og dump

 

hva annet?

 

er litt uerfaren på dette området så setter STOR pris på hjelp.

 

er det nødvendig å senke kompen i b23 uten turbo hvis man monterer turbo, er vel noe høyere original komp på en b23 non turbo.

 

takk for hjelp, legg gjerne ut om dere vet om noen b23 forgasser turbo til salgs.

 

håper på svar

Mvh Kenneth

 

(skal lese det jeg skjønner av svensk:-P)

Volvo 360 turbo selges. PM for info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få det absolutt billigste og beste alternativet hadde jeg satset på en B230FT/FK fra 89/90 og opp med LH2.4 Innsprøytninga, de er lette å modifisere opp til 280-300Hk. Da kan du bruke ledningsnettet og (svinghjulet om motoren er nyere enn 95mod) til motoren fra en Volvo 240 (89->), dette er ganske enkelt å koble opp. (Dette finner du info om her om du søker på B230FT/FK i 240) Du må også bruke bunnpanne og oljepumpe fra 360n, men dette er også bolt on.

Og om du har forgassermotor må du også bygge om bensinsystemet til injection, men dette plukker du bare i fra en 360 som har det.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hei etter mye søking og forskjellige alternative motorer har jeg bestemt meg for å turbokonvertere b200k'en(530 topp), jeg har nå: nytt pakningssett,oljefilter, turbo fra 940, "grenrør" fra 940, downpipen, turboforgasser med trykkboks,bensinpumpe og manilfold.

 

om 2-3 dager får jeg en intercooler, er også fra 940 mener jeg å huske. luftfiltere, og slanger må jeg skaffe. skal få sveiset 3" bakover.

 

noen tips om hvor jeg kan kjøpe slanger? hva trenger jeg? er ikke nødvendig å senke komp, med feks dobbel toppakning? og til slutt, hvilket trykk kan jeg kjøre på uten alt for stor risk?

 

hvor mye hk kan jeg regne med?

 

MVH kenneth

Volvo 360 turbo selges. PM for info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TESS har kanskje slanger til deg..

 

Prøv med lite trykk først, også går du sakte men sikkert oppover..

 

Men hva skal du med både manifold OG 940grenrør? :P

 

hehe, skrivefeil:-P....

 

men... MÅ jeg senke komp? hvor mye trykk tåler toppakningen?

 

blå samco slanger er kjøpt inn.

 

bunnpanne skal ut i løpet av uka, for å sveise en nippel til oljeretur.

 

hva ca vil hk ligge på ved 1 bar trykk?

 

noen måte jeg kan fordele differensialen litt mer på begge hjula? tjukk olje?

 

håper noen kan svare, trenger litt hjelp;-)

Volvo 360 turbo selges. PM for info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er dette noe du skal ha som bruksbil eller er det en prosjektbil? Er det sistnevnte ville jeg sveisa diffen.

 

Teoretisk ved 1 bar skal du ha dobble effekten, i praksis blir den nok noe lavere ettersom feks toppen blir mer restriktiv ved 200 hk enn 100, osv.....

http://www.300power.com

http://www.teamsideways.com

 

Oljerør til og fra turbo på 740/760 turbo kjøpes. send PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår