Gå til innhold

Defa alarm, bytte farge på lysdioden.

Ranger emnet

fred_stian

Anbefalte innlegg

Jeg har en nyere defa alarm (installert for noen måneder siden) som jeg kunne tenkte meg å byttet til blå diode som blinker i steden for den røde, siden alt annet interiør lys i bilen min er blått. Noen som vet noe om den dioden som sitter der orginalt? Om det er av den typen som blinker så fort den får spenning over seg eller hvor mange volt den lyser på?

Så et eller annet sted at det fantes ferdige dioder i boks som man kunne bytte ut, men for den prisen fikk man jo 10-20 blå dioder! :eek:

Noe bil-happenings som burde være med i Romerikes Blad? Kontakt meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei du.

Hvis du har tilgang på et multimeter eller noe annet som kan måle volt så måler du hvor mye som ligger over + og - på dioden.

Det vanlige er vel noe sånn som 1-2 volt.

Så kan du foreksempel stikke innom en videregående skole der du vet de har elektrostudie og spør pent om du kan få et par dioder av dem..

Husk at hvis du skal lodde på den nye dioden selv så må du huske å sette den rett vei: dvs at + må settes på pluss og - må på - ellers vil ikke dioden virke.

Roger:)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

-vw polo:S

-200sx S13, E85 edition 320 RWD;)

X Volvo 740 GL, 88mod. *godbilen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei du.

Hvis du har tilgang på et multimeter eller noe annet som kan måle volt så måler du hvor mye som ligger over + og - på dioden.

Det vanlige er vel noe sånn som 1-2 volt.

Så kan du foreksempel stikke innom en videregående skole der du vet de har elektrostudie og spør pent om du kan få et par dioder av dem..

Husk at hvis du skal lodde på den nye dioden selv så må du huske å sette den rett vei: dvs at + må settes på pluss og - må på - ellers vil ikke dioden virke.

Roger:)

Hei. Jeg vet at det bare er å måle spenningen over, men tenkte kanskje noen visste, så jeg slipper å demontere den holder saken. Motstand og dioder har jeg liggende hjemme og kan ta drøssevis på jobben siden jeg jobber med elektronikk! :) Eneste "problemet" er at jeg ikke vet om dioden blinker av seg selv eller hva det er, siden det finnes dioder som blinker av seg selv, uten strømstyring lenger foran i kretsen. For jeg er litt i tvil om det finnes blå dioder som blinker av seg selv, det er jo ikke no verdens undergang uansett, det er bare å mekke en liten tidsforsinkelse eller no, men jeg gidder ikke det hvis det kommer pulser ut av "alarmboksen". Derfor spør jeg her om noen vet det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Da har jeg endelig tatt tak i saken og målt. Det viste seg at det er 1.8volt som ligger over dioden.

Jeg sjekket siden til elfa og sendte de en mail,men de hadde ikke og ikke kunne de få tak i desverre!

Så er det noen her som vet om et sted de selger dioder som lyser ved 1.8Volt? De diodene de hadde på elfa ville nok lyse, men det ville bli svakt i følge kundekonsulenten. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider