Gå til innhold

Hvordan bytte kam?

Ranger emnet


farlig

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å bytte kam i en b230fd motor, og lurer på om dette er så enkelt som det virker?

 

Det er snakk om å bytte fra M kam til vx3 kam.

 

Er det bare å skru av toppdekselet, løsne og ta ut kammen, og sette inn den nye?

 

Siden fordeleren står i bakkant, blir det vel å passe på at kammen ligger samme vei, og ikke 180grader i forhold til den gamle?

 

Er det noen justeringer man må ta?

 

Er det noe jeg ikke har tenkt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjapp miniguide;

 

1. skru av øvre regreim-deksel. ( av med vifta og reimhjulet til Vannpumpa)

 

2. trykk sammen Reg-reim strammeren, og lirk inn en liten spiker el noe passende i det lille hullet. som kommer frem.

 

3. Løsne Reg-reimhjulet... med 14mm skralle el fastnøkkel, skruen er IKKE Links;) Du må holde igjen regreim-hjulet med noe... jeg valgte å hente et passende skrujern, legge denne 90grader RETT inn på tannhjulet fra den Stål-hylsa som sikker ut like under kamdrevet mot eksos-manifolden-siden av motoren... denne er den eneste som er sterk nok til å klare å holde igjen. Du være 2 for å klare dette; En som presser skrujernet som faen inn i ett av tennene (MÅ IKKE GLIPPE!), og en som løsner bolten.

Ta av kamdrevet når du har løsnet bolten, la regreima ligge løst et sted den ikke er i veien.

 

3. Skru av fordeler-lokk(Husk tennkabel-rekkefølge!), trekk ut rotor, og skru av hele fordeler-braketten som går inn i motoren (2stk skruer på hver side av toppen) PS;Kjøp nye pakninger (o-ringer) til denne braketten på Volvo (Lekker fort etter demontering)

 

4. Løsne topplokket(Kjøp NY topplokks-pakning til monteringen!), og løsne på lager-bukkene... skru alle ut så likt som mulig! ikke start i ene enden og arbeid deg innover... kammen skal komme LIKT ut i begge ender. PASS PÅ POSISJON OG HVILKEN VEI LAGER-BUKKENE TIL KAM'EN STÅR! (står også nummer på de... 1 er først v/sylinder nr1 og 5 er sist ved nr4)

 

5. Bytt kam, og reverser prosedyren. Lager-bukkene skal alle strammes til 20NM (igjen, skru så kammen kommer ca likt inn i lagerskåla i begge ender), og Kam-drevet til MINIMUM 50nm (Eller stram det du og kompisen hæler:op)

 

Lykke til!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en ting;)

 

Når det gjelder timing av reg-reima, så setter du merket på reimhjulet i bånn på 0-merket (Da er stempel nr 1 på topp) på nedere regreim-deksel, og kam-drevet under merket baki dekselet der. Balanse-akselen/hjelpeakselen kall det hva du vil, den som driver oljepumpa... den er detikke så nøye hvilken posisjon den står i...viktige er at oljepumpa går;) bare hold den Venstre delen av reg-reima stram under timingen. (Sett fra førersetet forover i bilen)

 

gl!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden fordeleren står i bakkant, blir det vel å passe på at kammen ligger samme vei, og ikke 180grader i forhold til den gamle?

 

Det er ikke mulig å sette den inn feil...fordi fordelersporet står ikke "rett" over... det er litt ofset fra senter av Kam'en... går KUN inn en vei;)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Akkuat det jeg var ute etter!

 

Det var omtrent som jeg trodde, men jeg visste ikke at fordeleren måtte ut.

 

Takk for god guide!

 

Dersom man glipper når man skal ta av regreimhjulet, så kammen kommer i feil posisjon i forhold til veiva - hva gjør man da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Akkuat det jeg var ute etter!

 

Det var omtrent som jeg trodde, men jeg visste ikke at fordeleren måtte ut.

 

Takk for god guide!

 

Dersom man glipper når man skal ta av regreimhjulet, så kammen kommer i feil posisjon i forhold til veiva - hva gjør man da?

 

Kam-drevet har en spint som går inn i kam'en...umulig å feilmontere/glippe om den ikke "ryker" da... hehe.. som min gjorde. (Kjørte 20 mil med løs bolt inn i kam'en...)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil altså si at sålenge du har fått av kamdrevet, og stilt inn registeret rett - så er det umulig å gjøre feil :D

 

Det liker jeg å høre ;)

 

Takk igjen for god beskrivelse!

 

helt riktig;) Du skjønner fort at det er umulig å gjøre feil når det gjelder kam-drevet :)

 

Np! Gl!

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp brukt du... så slipper du å bytte ventil-shim's og :) Nye kammer krever også en innkjøringsperiode & olje+filterskift...det trenger du ikke med en brukt.

 

Ikke ofte man anbefaler brukte deler.. må nå gjør jeg det :op Billigere og.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår