Gå til innhold

Hvor mye er HK 128.00 KW

Ranger emnet

bambi

Anbefalte innlegg

• Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg starter med å snakke litt om gruver! På slutten av 1700-tallet i England var det gruver. I gruvene så var det enormt med vann og man hadde derfor hester til å pumpe opp vannet med. I 1773 var det en fyr som en Newcomen som bygde den første ordentlige dampmaskinen for å pumpe vann opp av gruvene. Om det var ham eller en annen som kom på det jeg nå skal si vet jeg ikke. Iallfall det ble finni ut at en ponnie, ikke hest nei, klarte å pumpe opp ca. 73,5 kg med vann opp på en meter på et sekund. Dette kalte de for en hestekraft. Av formelen effekt=arbeid delt på tid. ser man at 73,5 kg*9,81 m/s^2 og ganger med 1 m blir det ca. 735 Joule. eller Nm som det het før. (samme enheten som dreiemoment). Tar man 735 og deler på 1 s får man efffekten som da blir 735 W. Altså en hest er 735 W. Slik kommer man fram til kW.

Det skal bare nevnes at en hestekraft ca. er en sjettedel av styrken til en fullvoksen hest, og hestekraft er en målenhet som fysisk sett ikke sier noen ting. Skal man være korrekt sier man W og det er derfor det står W i vognkort. At noe som hadde en sånn spe begynnelse har tatt ¨sånn av er utrolig! Og er kommer det også fram at på en bilmotor så er dreiemomentet arbeidet på hvert slag. Ganger man dette med turtallet får man et langt tall, og så deler man på konstanten 7300 elns (husker ikke helt) så får manhestene. Momentet i seg selv sier altså ikke hvor sterk bilen er, men den forteller bare HVORDAN effektkurven beveger seg. Altså høyere moment betyr hester på et lavere turtall ergo sterkere trekkraft. Ble litt Off topic på slutten, men må jo avslutte helt

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å lage enda et svar.. :driving

Hk = x * Kw

x = Hk / Kw

1 Hk = 735 W = 0,735 kW

x = 1 / 0,735 = 1,3605442176870748299319727891156

Så jeg vil faktisk foreslå 1,361 som multiplumskontant

Noen andre som kanskje vil runde av på andre måter? Vis oss :)

- 1993 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1992 Audi S4 C4 2.2T AAN 20v Quattro

- 1991 Audi 100 C4 2.3E AAR 10v Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

v740: Du sa at (KW til HK) 100 / 0,74 = 100HK

Siden du er så flink i matte, så regner jeg med at du har regna dette på alle mulige måter, og er bombesikker på at det er riktig? :D

haha.. sorry.. leif.. mente så klart 74 / 0.74 = 100, noe du egentlig burde skjønt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok!!!!

Det har tatt 3 sider får å finne riktig måte å fikse fra kw til hk! Og er enda ikke ferdig!!!!!

Offtopic:

Hvorfor står det ikke bare hk i vognkortet?

Daihatsu Charade G100 1,0 slitt motor (parkert, snart prosjekt)

Daihatsu Charade G101 TD blå uten motor (keep)

Daihatsu Charade G101 TD rød sprokken topp (sell)

Daihatsu Charade G101 TD rød Blått panser (bruker)

+ 3xOpel Rekord 1xOpel Senator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel?:D

Jeg vil si "norsk" standard er 1.36 fordi det er det du lærer på skolen hvis du går elektro/mekanisk!

akkurat det jeg skulle til og si... da fattern kjøpte bil stod det 100kw i vognkortet og på salgslappen sto det 136hk....

altså ganger man med 1,36 lærer man som sagt på elektrofag, mekaniske fag, naturfag. OSV!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider