Brukroa-trimning Skrevet Mai 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2006 Hallo... Nå har jeg søkt meg gjennom hele forumet, men har ikke fått svar på smp. mitt... Jeg lurer på hva som justeres på en justerbar dumpventil, hvordan du gjør det, hva som er forskjellen på en som er justerbar og en som ikke er det og hensikten med det? Håper noen gidder og forklare meg dette :) Hadde også en tråd oppe her om dagen angende den dumpen som ikke ville plystre ordentlig... Bilen den skulle sitte på lader 1.2 i trykk og dumpen er en såkalt RFL "style"... Det går ann å skru av toppen for å legge i shims... Kan dette gjøre lyden sterkere om vi legger i en del og får fjøra strammere? Noen forslag her? Mvh. Stig :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo740Turbo Skrevet Mai 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2006 viss du legger i shims , trengs det mer trykk for å slippe trykk , vil da gi et kvassere luftslepp , kortere åpningstid , kortere tid i åpen stilling .. sånn ca... er ingen ekspert , men ca sånn eg har forstått d. Siter Toyota Cressida Volvo S60 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet Mai 30, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2006 Høres ikke dumt ut det... Dumpen vil heller ikke stenge ordentlig på tomgang, så det tyder jo på at det må til strammere fjør?! Men vil det ha noe å si på lyden, eller er det bare å gi opp og kjøpe ny ventil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Per-Henrik Skrevet Mai 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2006 du vill npkk få bedre lyd når den er riktig justert. Legg i noen shims Siter Trenger 16v topp til volvo rød blokk. PM ME... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet Mai 30, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2006 Får vel bare prøve :) Vert et forsøk hvertfal... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
anbhovl Skrevet Mai 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2006 hei... jeg hadde samme problemet med omtrent samme dumpen. det som skjedde med min var at når jeg slapp gassen åpnet jo dumpen og lukket ikke igjen omtrent før motoren dauet pga den da søg falsk luft... har fjernet den nå men skal montere den igjen ettersom jeg har økt ladetrykket. Jeg shimset opp alle shimsene og måtte til med 5 kroninger men hjelp ikke noe spesielt:( hehe. Men du får bare shimse i veg;) Lykke ti:) Siter - 1985 Audi 90 2.2 10V Turbo - 1992 Audi S4 2,2 20V Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo-r-sport Skrevet Mai 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2006 Hvis du plukker ut alle shimsa kan du få dumpen til å opne når du står å ruser, det var skikkelig bøgigt fant jeg ut, så jeg la i en haug. Hvis du legger i flere shims vil du få en mere bestemt lyd og den vil ikke åpne på lave trykk. Legg i endel shims, så får du litt lyd fra filteret også. Med mindre du har mekanisk sprut da.. Siter 92' 945 Turbo brukis 92' 240 Turbo prosjekt 82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt 75' 242 (gjemt men ikke glemt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo740Turbo Skrevet Mai 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2006 hei... jeg hadde samme problemet med omtrent samme dumpen. det som skjedde med min var at når jeg slapp gassen åpnet jo dumpen og lukket ikke igjen omtrent før motoren dauet pga den da søg falsk luft... har fjernet den nå men skal montere den igjen ettersom jeg har økt ladetrykket.Jeg shimset opp alle shimsene og måtte til med 5 kroninger men hjelp ikke noe spesielt:( hehe. Men du får bare shimse i veg;) Lykke ti:) akkurat d skjedde m mg og , nyttet ikke å shimse , men er jo råere lyd uten da! Siter Toyota Cressida Volvo S60 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
anbhovl Skrevet Mai 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2006 akkurat d skjedde m mg og , nyttet ikke å shimse , men er jo råere lyd uten da! Å ja... hvilken dump hadde du? nei jeg skjønner ikke hva som er gale... fristene å bare kjøpe den orginale rfl ventilen å skjekke om den funker bedre men da snakker vi om ca 2000k, og jeg betalte 900-950 for min;) men prøver å finne det ut.... mitt stempel var smurt med grease, noe det ikke skal være... så jeg har nettopp smurt det med tynn motorolje og skal teste om noen dager og se hvordan det går... grease er jo veldig seigt og kan føre til at dt går litt treigt, men er jo bra press på fjøren så jeg skjønner ikke det heller.... Siter - 1985 Audi 90 2.2 10V Turbo - 1992 Audi S4 2,2 20V Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo740Turbo Skrevet Mai 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2006 2000k ? d va dyrt , 2000kr ( 2k ) er noe annet , :) huske ikk ka type det var Siter Toyota Cressida Volvo S60 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
anbhovl Skrevet Mai 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2006 2000k ? d va dyrt , 2000kr ( 2k ) er noe annet , :) huske ikk ka type det var hehe, skrivefeil. 2k mente jeg ja;) Kan jo skjekke om det er oljesmørning på deres da eller om det grease... har snakket med flere og de har olje... men det vil vise seg om det var problemet om noen dager. Har du autolatkasse på din? Siter - 1985 Audi 90 2.2 10V Turbo - 1992 Audi S4 2,2 20V Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet Mai 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2006 Hva slags dump, og hva slags type motor snakker vi om? Dumpventilen skal være stengt på tomgang. Er den ikke det, så legg inn noen brikker. Justerbar kommer ann på hva man legger i det. Noen har man skrue i på toppen, så man strammer fjæra ved å skru på, andre kam man shimse, og den tredje typen er med membran(dritt). Du skal ikke trenge noen form for motorolje, eller grease. Bare tørk alt bort. Ved 1,2bar skal det smelle godt i den, såsant man har shimsa den nok så den ikke åpner når ladetrykket kommer over en viss verdi. Jo flere shims, jo hardere blir fjæra, og kortere åpningstid får du. Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet Mai 31, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2006 Dumpen er en RFL "style" kjøpt i et telt på Våler i helga for 700 kr, og bilen er en Subaru Legacy Turbo med 1.2 i adetrykk... Vi har lagt i alle shimsa, men den stenger ikke før bilen nesten slokner... Skal prøve å legga i mer i dag, så jeg kan skrive åssen det går hvis noen er interesert i å høre det... Det med filterlyden kommer ikke til å komme fram her for det er std. filter i boks... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GMV Skrevet Mai 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2006 Høres ut som om stempelet kan henge igjen, for den skal stenge med så mange shims i (hvis det ikke er en jallafjær). Ett alternativ er å pusse forsiktig med meget fint slipepapir (1200). Det er nok en grunn til at prisen er under det halve av orginale, men for all del, det går sikkert å få den til å funke fint med litt modding. Mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet Mai 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2006 strekk fjøra i stedet for alle dissa shimsa da.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg