Gå til innhold

moment b230a

Ranger emnet


volvo240gl_1986

Anbefalte innlegg

Hallo... Jeg skal snart sette sammen at motoren min jeg også, så hvis du ikke har det travlet så kan jeg legge ut hvor mye moment du skal ha... Jeg stikker til en volvo forhandler og kopierer verkstedboka der...

 

det har vært fint:thanks jeg skall prøve å få tak i momentene jeg og om noen kamerater har ei bok,

 

er det ingen her som vet momenter å hvordan man setter på toppen?

 

svinghjul og trykkplata tror jeg hvar 70n/m, rett opp noen hvis jeg tar feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en bra tråd her for ikke så lenge sia om en som ovehalte en B23FT (?) motor, og der stod det moment, og rekkefølgen du skal sette på toppboltene :) prøv å søk, så finner du det nok...

 

rekkefølge på boltene vet jeg, men jeg tror jeg fant momentene nå til toppen

 

Orginale tiltrekknings momenter er:

 

Trinn en: 20 NM

Trinn to: 60 NM

Trinn tre: 90 grader mer enn 60NM

 

er ikke sikker men jeg satser på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rekkefølge på boltene vet jeg, men jeg tror jeg fant momentene nå til toppen

 

Orginale tiltrekknings momenter er:

 

Trinn en: 20 NM

Trinn to: 60 NM

Trinn tre: 90 grader mer enn 60NM

 

er ikke sikker men jeg satser på dette

 

Hva topp-bolter har du?

 

Toppen skal ha 105 tror jeg, så skal du kjøre den varm og løyse en kvart for så å teite igjen. Men det har jeg aldrig gjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp:

Tidlige modeller(-->85):

1:a steg 58nm

2:a steg 108

3:e steg Varmkjør motoren til normal arbeidstempratur, slå av motoren og la den kjøla seg heilt ned.

4:e steg Løys skrue nr 1 30* og dra den til igjen med 108 nm

5:e steg Dra øvrige skruer til 108 nm.

 

Senere modeller (85-->):

1:a steg 20

2:a steg 61

3:e steg dra ytterligere 1/4 omdreining (90*) (det er vel ca 105nm tipper jeg)

 

 

Svinghjul:

70nm

(Ha gjerne på noe snabelstoff her (gjengelåsing)

 

Trykkplate:

Ingen tall. Der har jeg på litt snabel stoff (loctite eller annen gjengelåsing) og teiter godt til med vanlig skralle. Skal helst være låseskiver men de har en tendens til å sprenge når du teiter mye.

 

Rådene:

B21F,B21FT og B23F

Nye skruer: 68nm

Gamle skruer: 61nm

B230F

Første steg: 20nm

andre steg: vri ytterligere 1/4 omdreining (90*)

 

Veivlagerbokkene (rammelager):

B21F, B21FT og B23F: 108nm

B230F: 108nm

 

Toppdekselet er det ingen tall for. Jeg bare tar 10 pipa på den minste skralla mi og teiter sånn passe. (Knakk en pinnbolt når jeg prøvde og teite de med 20nm)

 

 

Håper dette kom til hjelp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topp:

Tidlige modeller(-->85):

1:a steg 58nm

2:a steg 108

3:e steg Varmkjør motoren til normal arbeidstempratur, slå av motoren og la den kjøla seg heilt ned.

4:e steg Løys skrue nr 1 30* og dra den til igjen med 108 nm

5:e steg Dra øvrige skruer til 108 nm.

 

Senere modeller (85-->):

1:a steg 20

2:a steg 61

3:e steg dra ytterligere 1/4 omdreining (90*) (det er vel ca 105nm tipper jeg)

 

 

Svinghjul:

70nm

(Ha gjerne på noe snabelstoff her (gjengelåsing)

 

Trykkplate:

Ingen tall. Der har jeg på litt snabel stoff (loctite eller annen gjengelåsing) og teiter godt til med vanlig skralle. Skal helst være låseskiver men de har en tendens til å sprenge når du teiter mye.

 

Rådene:

B21F,B21FT og B23F

Nye skruer: 68nm

Gamle skruer: 61nm

B230F

Første steg: 20nm

andre steg: vri ytterligere 1/4 omdreining (90*)

 

Veivlagerbokkene (rammelager):

B21F, B21FT og B23F: 108nm

B230F: 108nm

 

Toppdekselet er det ingen tall for. Jeg bare tar 10 pipa på den minste skralla mi og teiter sånn passe. (Knakk en pinnbolt når jeg prøvde og teite de med 20nm)

 

 

Håper dette kom til hjelp:)

 

det du skrev som jeg merket er jo det samme som jeg skrev lengre opp da

Trinn en: 20 NM

Trinn to: 60 NM

Trinn tre: 90 grader mer enn 60NM

 

skall ikke kritisere, takker for ett meget bra svar:thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår