volvo240gl_1986 Skrevet Mai 30, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 30, 2006 hei, heg lurer på hvor mye moment jeg skall skruve til på disse tingene 1. topp, der har jeg hørt så mye så det ha vært fint trin for trin? 2. svinghjul 3. trykkplate(eller hva det nå heter) 4. råder 5. veiv 6. toppdeksel taker for svar.. mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet Mai 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2006 Hallo... Jeg skal snart sette sammen at motoren min jeg også, så hvis du ikke har det travlet så kan jeg legge ut hvor mye moment du skal ha... Jeg stikker til en volvo forhandler og kopierer verkstedboka der... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo240gl_1986 Skrevet Mai 31, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2006 Hallo... Jeg skal snart sette sammen at motoren min jeg også, så hvis du ikke har det travlet så kan jeg legge ut hvor mye moment du skal ha... Jeg stikker til en volvo forhandler og kopierer verkstedboka der... det har vært fint:thanks jeg skall prøve å få tak i momentene jeg og om noen kamerater har ei bok, er det ingen her som vet momenter å hvordan man setter på toppen? svinghjul og trykkplata tror jeg hvar 70n/m, rett opp noen hvis jeg tar feil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brukroa-trimning Skrevet Mai 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2006 Det var en bra tråd her for ikke så lenge sia om en som ovehalte en B23FT (?) motor, og der stod det moment, og rekkefølgen du skal sette på toppboltene :) prøv å søk, så finner du det nok... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet Mai 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2006 Det er nok min tråd du snakker om da, var en B23ET forresten. Finner talla til deg nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo240gl_1986 Skrevet Mai 31, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2006 Det var en bra tråd her for ikke så lenge sia om en som ovehalte en B23FT (?) motor, og der stod det moment, og rekkefølgen du skal sette på toppboltene :) prøv å søk, så finner du det nok... rekkefølge på boltene vet jeg, men jeg tror jeg fant momentene nå til toppen Orginale tiltrekknings momenter er: Trinn en: 20 NM Trinn to: 60 NM Trinn tre: 90 grader mer enn 60NM er ikke sikker men jeg satser på dette Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet Mai 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2006 rekkefølge på boltene vet jeg, men jeg tror jeg fant momentene nå til toppen Orginale tiltrekknings momenter er: Trinn en: 20 NM Trinn to: 60 NM Trinn tre: 90 grader mer enn 60NM er ikke sikker men jeg satser på dette Hva topp-bolter har du? Toppen skal ha 105 tror jeg, så skal du kjøre den varm og løyse en kvart for så å teite igjen. Men det har jeg aldrig gjort Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet Mai 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2006 Topp: Tidlige modeller(-->85): 1:a steg 58nm 2:a steg 108 3:e steg Varmkjør motoren til normal arbeidstempratur, slå av motoren og la den kjøla seg heilt ned. 4:e steg Løys skrue nr 1 30* og dra den til igjen med 108 nm 5:e steg Dra øvrige skruer til 108 nm. Senere modeller (85-->): 1:a steg 20 2:a steg 61 3:e steg dra ytterligere 1/4 omdreining (90*) (det er vel ca 105nm tipper jeg) Svinghjul: 70nm (Ha gjerne på noe snabelstoff her (gjengelåsing) Trykkplate: Ingen tall. Der har jeg på litt snabel stoff (loctite eller annen gjengelåsing) og teiter godt til med vanlig skralle. Skal helst være låseskiver men de har en tendens til å sprenge når du teiter mye. Rådene: B21F,B21FT og B23F Nye skruer: 68nm Gamle skruer: 61nm B230F Første steg: 20nm andre steg: vri ytterligere 1/4 omdreining (90*) Veivlagerbokkene (rammelager): B21F, B21FT og B23F: 108nm B230F: 108nm Toppdekselet er det ingen tall for. Jeg bare tar 10 pipa på den minste skralla mi og teiter sånn passe. (Knakk en pinnbolt når jeg prøvde og teite de med 20nm) Håper dette kom til hjelp:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo240gl_1986 Skrevet Mai 31, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2006 Topp:Tidlige modeller(-->85): 1:a steg 58nm 2:a steg 108 3:e steg Varmkjør motoren til normal arbeidstempratur, slå av motoren og la den kjøla seg heilt ned. 4:e steg Løys skrue nr 1 30* og dra den til igjen med 108 nm 5:e steg Dra øvrige skruer til 108 nm. Senere modeller (85-->): 1:a steg 20 2:a steg 61 3:e steg dra ytterligere 1/4 omdreining (90*) (det er vel ca 105nm tipper jeg) Svinghjul: 70nm (Ha gjerne på noe snabelstoff her (gjengelåsing) Trykkplate: Ingen tall. Der har jeg på litt snabel stoff (loctite eller annen gjengelåsing) og teiter godt til med vanlig skralle. Skal helst være låseskiver men de har en tendens til å sprenge når du teiter mye. Rådene: B21F,B21FT og B23F Nye skruer: 68nm Gamle skruer: 61nm B230F Første steg: 20nm andre steg: vri ytterligere 1/4 omdreining (90*) Veivlagerbokkene (rammelager): B21F, B21FT og B23F: 108nm B230F: 108nm Toppdekselet er det ingen tall for. Jeg bare tar 10 pipa på den minste skralla mi og teiter sånn passe. (Knakk en pinnbolt når jeg prøvde og teite de med 20nm) Håper dette kom til hjelp:) det du skrev som jeg merket er jo det samme som jeg skrev lengre opp da Trinn en: 20 NM Trinn to: 60 NM Trinn tre: 90 grader mer enn 60NM skall ikke kritisere, takker for ett meget bra svar:thanks Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet Mai 31, 2006 Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2006 det du skrev som jeg merket er jo det samme som jeg skrev lengre opp da Trinn en: 20 NM Trinn to: 60 NM Trinn tre: 90 grader mer enn 60NM skall ikke kritisere, takker for ett meget bra svar:thanks Stemmer det ja. Kom du deg videre med de talla? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo240gl_1986 Skrevet Mai 31, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 31, 2006 Stemmer det ja. Kom du deg videre med de talla? fikk svar på det jeg lurte på no:thanks , så da er det bare og vente på bunnpakningene å skruv sammen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg