Gå til innhold

E85 på pumpene i Norge?

Ranger emnet


yoyofish

Anbefalte innlegg

"miljødrivstoff" 85%etanol og 15%bensin. Dette har vært på pumpene i svergie en stund og kommer nok til å bli der. vet at flere bilmerker nå selger biler klargjort for å kjøre på etanol, blandt annet saab.. Siden det består av etanol i hovedsak koster det i svergie ca 7 kr litern.. Men hvordan er det med ombygging av bilen? vet at det bare skal være å få justert opp bensintrykket men har det ikke vært et problem med kaldstart på vintern med etanol? Litt kjedelig å måtte tukle med ekstra tank for bensin til kaldstart osv...

 

E85 har også 102 i oktantall.. Det er jo helt supert for alle som lader litt..

x 87 laurel 2.4

x 78 242 turbo

x 96 106 rallye

x 85 740 tic

66 ford falcon futura

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E85 kom på pumpe på Storo i Oslo i går elns leste jeg et sted. Stemmer dette? Håper på flere stasjoner med dette rundt om i Norge! Var snakk om at staten skulle få til et avgiftsfritak for bioetanol som drivstoff i Norge.

 

Blandingsforhold lambda 1 på ren etanol er 9,0:1, mens på bensin er det 14,7:1. Det er jo enkelt å gi bilen mer bensin med bensintrykk, men best er det allikevel å få programmert innsprøytningshjernen til å bruke det, slik at blandingsforholdet blir optimalt hele veien.

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første pumpa i Norge kom 30. mai

 

Se her

 

Veiledene pris er 8,59 kr litern.

 

Det burde vel gå ann å fylle 20-30 % E85 og resten vanlig 95 oktan? Hvis E85 har over 100 i oktan er jo det et rimelig alternativ til vanlig 98 oktan.

 

For håpe det raskt kommer opp flere stasjoner i landet, og at billevrandørene kommer med rimelige ombyggings-kit.

1996 850 R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandingsforhold lambda 1 på ren etanol er 9,0:1, mens på bensin er det 14,7:1. Det er jo enkelt å gi bilen mer bensin med bensintrykk, men best er det allikevel å få programmert innsprøytningshjernen til å bruke det, slik at blandingsforholdet blir optimalt hele veien.

 

Men betyr dette at bilen får et forbruk på ca 30% mer E83 enn 98okt da eller? Hvis man da justere opp trykket vel å merke. Da vil jo den lave prisen ikke ha no å si, men oktantallet er jo bra da. Jeg merka fort forskjell på 95 og 98 på Audi Turbo'en min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, håper på det.

Eneste jeg tenker på er alle herlige muligheter med turbokonverteringer! :D

 

Med etanol kan man fint kjøre med komp på 10:1 og lade en god del. Mange snasne sugemotorer du bare kan slenge en turbo på da uten å gjøre noe med innmaten.

 

Du må jo mate motoren med mer drivstoff også, justere bensintrykk, større dyser evnt osv. men dette er jo ting en motorbygger ordner med uansett! ;)

 

Men gode nyheter at Storo har E85 hvertfall, ikke så langt fra der jeg bor, og er i Sverige støtt og stadig i tilegg, så da kan det jo bli aktuelt med E85 i tanken! :)

Volvo 940 Turbo -95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men betyr dette at bilen får et forbruk på ca 30% mer E83 enn 98okt da eller? Hvis man da justere opp trykket vel å merke. Da vil jo den lave prisen ikke ha no å si, men oktantallet er jo bra da. Jeg merka fort forskjell på 95 og 98 på Audi Turbo'en min.

 

Forskjellen ligger vel mellom 40-50%, og forbruket øker noe i den takten.. Forbruket kan derimot reduseres noe i forhold til den ekstra bensinen som trengs på grunn av den ekstra motoreffekten som oppnås.

 

Som det blir sagt her, kompresjonen kan økes en god del, f.eks. metanol med lambda 1 på 6,5:1 så kan man kjøre med kompresjon på en sugemotor på 16:1. Den største fordelen blir jo den ekstra bensinen som har en kjølende effekt på systemer som utvikler høy EGT.

 

E85 sitt blandingsforhold i forhold til ren etanol/bensin vet jeg ikke, men muligens noe over 9,0:1 det da. Noen som vet hvor mye energi det er i 1 l. E85 i forhold til 1 l. vanlig bensin? (diesel måles i energi, kcal)

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E85 skal være stoich ved cirka 9.5:1, men det økte forbruket kan til en viss grad kontres ved å tynne ut blandinga. Alkoholer har bedre toleranse for overlig tynne blandingsforhold ifht. bensin blant annet takket være den kjølende effekten og høyere oktantall. Turbobiler elsker å gå på alkohol, men ikke motorinnmaten, if you know what I mean (lett å bli overentusiastisk med boostkontrolleren). Jeg har også hørt at man anbefaler å bytte olje litt oftere når man kjører på alkohol, men har ikke testet noe av dette i praksis. Ren spekulasjon og "hear-say", dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E85 vil gjøre bilen litt sprekere? men brukes opp fortere? og blir litt billigere?

 

hvis du bare heller på e85 uten å gjøre noe mer går den som en dass. Du må få riktig blandingsforhold som er nevnt ovenfor. Enkleste er å justere opp bensintrykket. Du kan feks kjøre med høyere turbotrykk uten å få motorbank, og det gir jo mer effekt:)

 

Sånn som det er i Sverige blir det litt billigere å kjøre på e85 som prisen ligger nå. Bør vel bli noe lignene i Norge etterhvert. Verdt å nevne er at du kjører mer miljøvennlig med e85 også....ikke negativt det heller.

 

Et problem er derimot kaldstartegenskapene, så om vinteren er motorvarmer ingen dum ide....

http://www.300power.com

http://www.teamsideways.com

 

Oljerør til og fra turbo på 740/760 turbo kjøpes. send PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E85 kommer ikke til å få innpass i oljeriket Norge. E85 lages hovedsaklig av sukkerholdige planter, og altså ikke olje fra nordsjøen. Tror dere oljeselskapene liker dette da? Nei. Og hvem eier så og si alle bensinstasjonene her til lands? Jo, oljeselskapene. Så legger vi sammen to og to får vi iallfall ikke E85...

 

Mvh.

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår