Gå til innhold

støttestag / 3.motorfeste

Ranger emnet

Goop

Anbefalte innlegg

CoilOVER betyr vel bare at fjæren er utenpå demperen?

Jepp, det er kort for "Coil over suspension" eller direkte oversatt: spiral utenpå demper.

Man skal ikke bruke gassdemper fra f.eks bakluke, men en støtdemper fra f.eks vaskemaskin eller en liten bil. Det vil si en vanlig støtdemper, men en del mindre enn de man finner på en 240...

Mvh. Hans -

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er kort for "Coil over suspension" eller direkte oversatt: spiral utenpå demper.

Man skal ikke bruke gassdemper fra f.eks bakluke, men en støtdemper fra f.eks vaskemaskin eller en liten bil. Det vil si en vanlig støtdemper, men en del mindre enn de man finner på en 240...

ja, men derfor er en coilover genial.. en liten en sådan, pga. demperen er av ALU og fjæren er jo selvsagt stål.

Samt demperen i den jeg gav til colli er en oljedemper.

Jeg mener at en fjær, kombinert med oljedemper vil gi treghet i begge retninger, som ikke er en ulempe for et anti-vridningsstag.

Hele vitsen, må jo være å hindre at man river for mye i motorputer, noe man ikke vil hindre, med en slapp baklukedemper som ikke engang klarer å holde oppe en bakluke med spoiler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men derfor er en coilover genial.. en liten en sådan, pga. demperen er av ALU og fjæren er jo selvsagt stål.

Jeg mener at en fjær, kombinert med oljedemper vil gi treghet i begge retninger, som ikke er en ulempe for et anti-vridningsstag.

Hele vitsen, må jo være å hindre at man river for mye i motorputer, noe man ikke vil hindre, med en slapp baklukedemper som ikke engang klarer å holde oppe en bakluke med spoiler på.

Brukte jo bare baklukedempere som et eksempel.. ta no ikke alt bokstavli..

Kan jo f.eks bruke en styredemper fra en motorsykkel. Feks en som de bruker i motogp..(den må være sterk :cool: )

Den tror eg nok skal være sterk nok til å ta opp noen ristinger i motoren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste poenget med dette staget er jo at en ikke skal vri av motorfestet på førersia. Men en syk mann borte i bygda har løst det på en annen måte. Bruker foring til momentstaga på bakakselen og lager nye motorfester. Kan lage en tegning i mårra, er vanskelig å forklare det...

92' 945 Turbo brukis

92' 240 Turbo prosjekt

82' Golf mk1 "GTI" 16V prosjekt

75' 242 (gjemt men ikke glemt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det er 240 det er snakk om, og 8V topp?

I såfall har du har du 3 hull fram på eksossiden på toppen du han lage en 3 kantet plate over, og sveise på ett feste som må være bevegelig.

Så lager du ett stag som går i fra der til fjærtårnet.

Du har en liten forsenkning der hvor det passer glim å montere en gummipute ala motorfestet.

Her er ett bilde, men der er det på en 16V. Du ser jo prinsippet der iallefall...

Motorrom2.jpg

Mvh

Er det grenrøret fra mobeck du har der??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste poenget med dette staget er jo at en ikke skal vri av motorfestet på førersia. Men en syk mann borte i bygda har løst det på en annen måte. Bruker foring til momentstaga på bakakselen og lager nye motorfester. Kan lage en tegning i mårra, er vanskelig å forklare det...

Det er noe slikt jeg skal gjøre, jeg tar en av de øvre bærearmene bak, og bruker opp igjen begge endene med foring. Staget blir da med denne foringen opp mot dempertårnet og en strekkfisk ned til innsiden av topplokket på hver side.

Mvh. Hans -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit da faen, men jeg har en haug med sånne bærearmer liggendes...

Jeg kan ikke å beregne materialstyrke, derfor ser jeg litt rundt i skrothauger og forskjellig etter deler jeg kan bruke og lager noe som er ca dobbelt så grovt som det jeg trenger...

Mvh. Hans -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det grenrøret fra mobeck du har der??

Nei det er hjemmelaget, og kostet ca 15-20 ganger mindre.

Sorry for den dårlige finnishen, men i nøden ble det forsøkt galvanisert, noe som IKKE anbefales. Derfor er det til glassblåsing nå, og skal få Termotec bandasje på. Det skulle egentlig vært i rustfritt da, men lommeboka sa noe annet den gangen det ble laget...

Grenror4.jpg

Grenror3.jpg

Grenror2.jpg

Grenror1.jpg

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Colli med stor C takk! Joda, vi får se hvordan det går med den coiloveren, kan bli bra det...! :) Jeg tror det vil funke ganske så bra. Bare jeg får moddet fester til begge sidene, så skal det nok gå. Hvis ikke, så bare sveiser vi fast en stang der, så står motoren sikkert helt i ro, og jeg får ingen vibrasjoner i bilen. Devil

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Colli med stor C takk! Joda, vi får se hvordan det går med den coiloveren, kan bli bra det...! :) Jeg tror det vil funke ganske så bra. Bare jeg får moddet fester til begge sidene, så skal det nok gå. Hvis ikke, så bare sveiser vi fast en stang der, så står motoren sikkert helt i ro, og jeg får ingen vibrasjoner i bilen. Devil

hahah.. det er ikke bra med HELT stivt heller da..

regner med du køddet, men..

det er jo forøvrig ikke noe stress å mekke feste der. Du trenger bare å mekke et par braketter, samt du må ha noen skruer som ikke har gjenger hele veien, for å ha inni festene til coiloveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ej kan fåreslå å bruke demparen som du finner inni draget på bil-tilhengara/campingvogner(på dei som har bremser), den er treg begge vegar og tåler ein del belastning.

"man blir aldri ferdig utlært, man lærer så lenge man lever, jo meir du veit, jo meir veit du at du ikkje veit..veien blir til mens du går." -min livsfilosofi-

Volvo 164 1969mod. B30TURBO. Volvo 164E 1973mod. B6304F, M90H. Volvo 240 1991mod. B230F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider