Gå til innhold

Tuning av G60

Ranger emnet


RS2-GTi

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg trimme Corradoen min. Blir vel og bestille

innen de nermeste dagene.

 

Jeg skal på ferie nedigjennom Europa til sommeren med

Corradoen. Slik som den er så er den helt orginal med

konfilter og loop på tomgangsregulatoren.

 

Det jeg egentlig hadde tenkt meg nå er;

Cat. erstatter (bestillt)

Chip

Mindre ladehjul

Bensintrykksregulator

 

Men så har jeg en lader som jeg får målt til maks 0,61

når jeg drar på i 3. gearet. Den ligger på 0,5 sånn omtrent

umiddelbart (3000 rpm) og er på nevnte 0,61 på ca 5300 rpm.

Så denne laderen begynner nok og bli litt slitt - men er sikkert

god for litt mere. Skal jo overhale den men vil vente til ferien

er unnagjort og pengeforbruket er over for ferien sin del.

 

Nå driver jeg og ser på flere kit. Autoathority, SNS +++

Det jeg lurer på er - er de fleste chipper mulig og bruke

både med orginalt ladehjul og med 68 mm ladehjul ?

 

Er det MYE forskjell på chip - og chip/ladehjul/regulator ?

 

I og med at jeg ikke vil havne i "gokk" med gåen G-lader i

sommerfeiren så lurer jeg på;

Kan man ikke bare ha et stage II kit på med chip/ladehjul/regulator

og så bare sørge for og ikke bikke over 5000-5500 rpm ?

For mindre ladehjul sliter vel ikke mere på laderen før man

kommer over et visst turtall - ikke sant ?

 

Her er alternativene mine - hva mener du er best ?

 

1. Sette på Chip - ferdig med det - håpe på det blir ok med

tanke på at laggen blir borte og litt mere HP.

 

2. Visst Chippen er mulig og bruke både med og uten ladehjul

så setter jeg på chippen nå, og ladehjulet når jeg kommer

hjem sammen med regulatoren (hjem fra kjøreferie).

 

3. Montere hele "stage II" og rett og slett og begrense meg på

turtallet når jeg kjører. Er ALDRI over 5500 rpm uansett - det

er jo ikke der en G60 fungerer alikevell ....

 

En siste ting - hvilken chip annbefaler dere - få høre erfaringer.

Gjerne hvilke kit osv. Og pris og hvor skal man kjøpe :)

 

(ser forresten noen selger en chip billig, mens chip/ladehjul

regulator er svindyrt - 4 x prisen av singel chip!!)

 

Takk takk !

Raymond

 

89' Audi CTQ

83' GTi (2 stk)

96' GSX-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by RS2-GTi

I og med at jeg ikke vil havne i "gokk" med gåen G-lader i

sommerfeiren så lurer jeg på;

Kan man ikke bare ha et stage II kit på med chip/ladehjul/regulator

og så bare sørge for og ikke bikke over 5000-5500 rpm ?

For mindre ladehjul sliter vel ikke mere på laderen før man

kommer over et visst turtall - ikke sant ?

 

Her er alternativene mine - hva mener du er best ?

 

1. Sette på Chip - ferdig med det - håpe på det blir ok med

tanke på at laggen blir borte og litt mere HP.

 

2. Visst Chippen er mulig og bruke både med og uten ladehjul

så setter jeg på chippen nå, og ladehjulet når jeg kommer

hjem sammen med regulatoren (hjem fra kjøreferie).

 

3. Montere hele "stage II" og rett og slett og begrense meg på

turtallet når jeg kjører. Er ALDRI over 5500 rpm uansett - det

er jo ikke der en G60 fungerer alikevell ....

 

En siste ting - hvilken chip annbefaler dere - få høre erfaringer.

Gjerne hvilke kit osv. Og pris og hvor skal man kjøpe :)

 

(ser forresten noen selger en chip billig, mens chip/ladehjul

regulator er svindyrt - 4 x prisen av singel chip!!)

 

Takk takk !

Mindre ladehjul sliter mer på laderen hele tiden, siden laderen går fortere på alle motorturtall

 

1. Liten vits med chip hvis du ikke har gjort andre endringer, dvs kam, porting, ladehjul....

 

2. Det går nok bra. Kjørt med Jabbachip og std ladehjul i hele vinter

 

3. Med en lader som har gått 150T+ eller noe sånt, kommer antagelig lagerene dine til å gå ganske kjapt med mindre ladehjul

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke så mange svar her inne, men jeg tenkte jeg skulle

nå gi en tilbakemelding uansett til hjelp for andre senere.

 

Jeg hadde to valg til slutt.

Det stod mellom SNS og Autoathority.

 

Begge chippene er omtrent like, men det

er noen ting som gjør at SNS blir "best i test" ;)

 

- SNS har "No digifant lag". Altså det skjer noe med en

gang du trår på gassen - i forhold til orginalt ....

 

- SNS virker mye mere interessert i og selge, pluss de

er G60 spesialister. De er fire stykker på SNS - og alle

kjører moddede G60'er.

 

Samtidig så gir SNS sin chip bedre ytelse enn Autoathority

sin chip - og det er jo viktig.

 

SNS stage 1 (som jeg skal kjøpe) fungerer også på en umodifisert

bil, men den takler også ned til 68 mm ladehjul + 3.5 bar FPR.

Dessuten har de en fast byttepris til høyere steg, så dersom

jeg skal ha mere trim så kan jeg lett få ny chip.

 

Så her er konklusjonen min anngående hva jeg gjør;

Jeg bestiller SNS Stage 1 og monterer før ferien.

Billig sak. Så kan jeg kjøpe 68 mm ladehjul og 3.5 bar FPR

når det måtte passe meg - og hvor det måtte passe meg.

Så kan jeg oppgradere om jeg vil chippen med dette

for 50 dollars. Ikke ugunstig :)

 

Så kan jeg vente med overhaling av lader til etter ferien.

 

Sorry G40Classic - vet du er sugen på de overhalingene,

men 8000 kroner er penger i dag også...

 

Men når jeg får råd skal jeg gjøre det.

Og jeg skal gjøre det før jeg trimmer mere.

 

Men tross alt - dette er jo fremkostmiddelet som

dama bruker - så det er grenser på hva jeg legger i det!

 

Raymond

 

PS. Tankevekker. 8000 for overhaling (RS) ? + man får 5000 for

en brukt lader ... hmmm .. = 13.000 - da er man jammen

meg ikke langt i fra et sotviftekit!! :)

Raymond

 

89' Audi CTQ

83' GTi (2 stk)

96' GSX-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på toppen at du tenker å bytte ut caten.., dersom den funker fint er det ingen grunn til å fjerne den. G60 har noe av det beste som du kan få tak i av cat. minimal motstand.. og å ta den vekk gir deg max 1-2 hester på toppen, men ødelegger mer på bunndraget, bilen bråker mer og lukter vondt..

 

ikke bytt ladehjul før du har overhaldt laderen..

 

Sam i SNS har meget god peiling..

 

http://www.vwvortex.com har bra forum om corrado og G60 motor.

 

der finner du mrkrad.. det er Sam, en av de som driver SNS

han kan sikkert gi noen gode tips.:)

Få gang på CorradoclubNorwegen.

Legg forumet inn som startside!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by RSG60

Ser på toppen at du tenker å bytte ut caten.., dersom den funker fint er det ingen grunn til å fjerne den. G60 har noe av det beste som du kan få tak i av cat. minimal motstand.. og å ta den vekk gir deg max 1-2 hester på toppen, men ødelegger mer på bunndraget, bilen bråker mer og lukter vondt..

 

Kan hende at du har rett, men en cat som er 14 år

gammel og rullet 150-200' km er den neppe funksjonell

+ at den er anntageligvis er full av dritt så den hoper

opp en del hester.

 

Hadde en kompis som hadde en Audi Coupe 20v, den gikk

veldig dårlig. Da tok verkstedet catten og kuttet den opp.

Full av gammel møkk. Og det blir de som regel.

Raymond

 

89' Audi CTQ

83' GTi (2 stk)

96' GSX-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg gi tilbakemelding på chippen tenkte jeg !

 

Sam Brown ga en helt utrolig bra kundebehandling

på SNS Tuning. Jeg var veldig fornøyd med at

de kunne sette opp chippen slik jeg ville, selv

om jeg valgte standardchippen med orginal

rpm grense og 98 oktan.

 

I dag har jeg montert chippen på min bil + en kundebil!

 

Resultat er suverent. SNS nektet og oppgi noe HK

antall etter chipping, men de garanterte meg at de

ville ligge over Autoathority sin som hadde +14 hk.

Det tviler jeg ikke et sekund på. Føles som om jeg

har 20-25 hk mer - og enda gjenstår en del

justeringer som må gjøres når chippen monteres.

Skal komme tilbake med nytt resultat da!

 

Men viktigst av alt er at Digifant laggen er borte!!!!

Når jeg klamper gassen nå - så skjer det faktisk noe

med en gang i motsetning til før. Suverent!!!

 

0-100 tror jeg ikke tidene er forbedret noe særlig,

men fra 50 og oppover ble det SINNSYKT mye bedre.

Og forskjellen merkes bare bedre jo høyere gir du har

den i!

 

Så nå gleder jeg meg som en UNGE til etter sommeren

da jeg skal overhale laderen - kanskje RS - og sette

på 68 mm ladehjul og ny justerbar bensintrykksregulator!!

 

Nå venter cat. erstatter og senkesettet på og bli montert!

Så skal jeg ha den 4.3" eksosen vi selger pluss en tykkere

ratt - og kanskje en annen gearkule.

 

Raymond - RS Concept

Raymond

 

89' Audi CTQ

83' GTi (2 stk)

96' GSX-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig vi (RS Concept) blir og begynne og ta inn

denne chippen. Utsalgspris vil da bli kr 1195.-

for Steg 1 chippen.

 

Ellers kan jeg si mye fint. Kundebilen jeg har

chippet er ikke helt tunet inn enda, men

vi tok en landeveiskjøring på den i sted.

Forbruket gav meg hakeslep. 0,57 på en Corrado.

Min er enda ikke justert og den går på 0,71.

 

Prøvde økonomikjøring med den for en liten uke siden.

Forbruket lå da på 0,92

 

Så det ser ut som om forbruket blir ca 3 dl lavere pr mil.

Hjelper på det!!!

 

Jeg kjører ca 30.000 i året privat.

Bensinpris regnes på 9 kr

3000 x 0,92 x9 = 24840

3000 x 0,60 x9 = 16200

Jeg sparer på ett år ca 8640

Altså 720 kr måneden i snitt.

 

Nice :)

Raymond

 

89' Audi CTQ

83' GTi (2 stk)

96' GSX-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dei målingane fra kjøre komp. eller målt med brukte liter bensin og km-teller.

 

For har du bytta FPR til 3,5 bar tar MFA i så fall ikke høyde for dette og vil gi feil måling.

 

billig å best, det er jo slik vi vil ha det.

Få gang på CorradoclubNorwegen.

Legg forumet inn som startside!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by RSG60

Var dei målingane fra kjøre komp. eller målt med brukte liter bensin og km-teller.

 

For har du bytta FPR til 3,5 bar tar MFA i så fall ikke høyde for dette og vil gi feil måling.

 

billig å best, det er jo slik vi vil ha det.

 

Har kun bytta Chippen.

Brukte MFA.

Raymond

 

89' Audi CTQ

83' GTi (2 stk)

96' GSX-R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår