Gå til innhold

Er du en av de som slipper inn kø-snikere?

Ranger emnet


Kennet

Anbefalte innlegg

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjører helt fram i flettefeltet, ingen vits i å begynne å flette ved første anledning, då blir jo køen bak meg stående gjennom forrige krysset/rundkjøringen, hvis det er så mange biler..

 

Slipper fram de fleste, men folk som tydelig prøver å snike, får vente til eg har kjørt..

 

Benytter meg av "snarveier" i køene då, dvs der eg kan kjøre forbi hele køen i det feltet eg skal ligge i, uten å være til hinder for de som har pint seg gjennom køen..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra sagt! :)

 

Tror det er mange som ikke helt skjønner forskjellen på sniking og fletting...

 

-

Henrik

 

Det viser seg jo i denne diskusjonen hvertfall. Er ikke noe vits i å la et felt stå tomt for å la køen forplante seg dobbelt så langt bakover.

Men her er det enkelte som ser kun svart/hvitt.

 

Det er faktisk ikke sniking å benytte et lovlig kjørefelt.

Sniking er f.eks å benytte kollektivfeltet, eller krabbefeltet.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, her er det enkelte som ser kun svart/hvitt.

 

Livet er for kort til å diskutere dette med deg, det har vi prøvd før.

Du virker faktisk oppegående på andre temaer, så jeg tror du bare later som du ikke skjønner forskjellen på å utnytte kjørefelt og å snike.

Men som sagt EOD fra meg.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, dette pleier å variere for meg. Eg pleier å flette, for det er normal høflighet, men hvis eg har det jævli travel innimellom så må eg bare gi gass og la det se ut som det er han bak meg som er syndebukken.

 

Må fortelle om noen hendelser jeg har vært med på:

Jeg og veninna mi kjørte hver vår bil, var så proppet i køen at det ikke skulle vært lov. Det sto kø over alt. Eg driter jo for det meste i bilen min og lakken min, siden den skal omlakkeres og fikses etter hvert uansett. Så jeg lagde meg en ny teori den dagen "Bare kjør, de andre stopper uansett". Det er ikke tull. Jeg ga gass RETT inn mellom to biler. Var et par cm fra eg kom borti, men eg ga faen. Så han bremsa jo av panikk, jeg ble strålende fornøyd. Kom meg fint inn i køen med en litt småsint eldre mann bak meg. Men dette var ikke alt, jeg fant ut av veninna mi var en pingle, så eg bremsa opp og lot henne slippe inn foran meg, dere skulle sett tryne på han mannen bak meg da. HAN SATT Å FUCKET TIL MEG!! Holdt på å dø av latter eg... Så kommer vi opp i en bakke, mannen bak meg kjører utrolig langt opp i ræven på meg, så eg fant ut at eg skulle gjøre noe med han. Så jeg slapp bremsen og skulle ta en bakkestart, men denne gangen lot jeg det renne litt før jeg gasset...og hva skjedde da? Joda, eg var borti fangeren hans..... hehe, desverre sto han så langt opp i ræven min at han ikke hadde noe å si. Så jeg slapp unna med å få meg og veninna raskt inn i køen samtidig som jeg hisset opp en fyr.... Han prøvde å ta meg igjen ute på motorveien med de triste 90hestene sine, men da sa eg ha d bra!

 

Altså, eg e en av de som driter i bilen min... men eg pleier ikke snike i køen, det var egentlig bare denne gangen fordi eg hadde så sinnsykt dårlig tid...

 

Er det mest idiotiske jeg har lest på lenge! Tror jeg skal revurdere om jeg i det heletatt tør å ta turen til Bergen i sommer. Selv om du ikke bryr deg om bilen din gir det ikke deg retten til å dulte bort i andre sine med vilje.

Audi 100 2,3E '91 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mest idiotiske jeg har lest på lenge! Tror jeg skal revurdere om jeg i det heletatt tør å ta turen til Bergen i sommer. Selv om du ikke bryr deg om bilen din gir det ikke deg retten til å dulte bort i andre sine med vilje.

 

 

Ja herregud, må si meg enig der!! slike kvinnemennesker som deg skulle aldri vært på veien!! en dag så straffer en slik kjøring seg og da kan du angre!!

96 - Volvo 940 - B230FK

92 - Volvo 740 SE - B230F - x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser kun svart/hvitt.. Herregud eirikoo... ta deg sammen. Benytte et felt siden det andre er fult! Det skaper jo enda mer kø av at alle dem foran skal inn. Er det visse folk er som bare ikke forstår det! Selv om det ikke står i den tragiske rød boka så står det iallfall at man skal være aktpågivende, vise hensyn og være varsom; vise hensyn viser ikke snikerne! Snikere fører kun til at det blir enda treigere kø og ofte helt stillestående. Hjem fra Sverige så har jeg sett det her MANGE ganger hvor trafikken stopper helt opp for å slippe inn folk som sniker. Jeg fatter ikke hvorofr folk i det hele tatt slipper inn køsnikere! Det er egoistiske tullinger som ikke bryr seg om noen. Og ja, er sikkert mange av snikere på dette forumet! Høres sånn ut på enkelte iallfall: "JEg driter i hva andre gjør, bare jeg kommer meg 30 sek fortere hjem". Det har jo ingen praktisk betydning å snike, bare på det psykologiske planet, og skal hele trafikken stoppe opp bare fordi noen skal få oppfylt det psykiske ønsket sitt! At folk er hinne (hinter ikke abre til deg eirikoo) sier at så lenge loven er med deg kan du gjøre det skjønne rjeg ikke; tenke så svart/hvitt er bare tragisk. Køsnikere er no forbanna dritt som ødelegger for hele trafikken uansett om de har den røde boka på sin side, Jesus på sin side eller Allah med seg. Køsniking handler ikke om hva som er pliktetisk riktig eller galt, men å vise hensyn...

Hvis det ikke hadde eksistert køsnikere så hadde trafikkbildet faktisk gått MYE fortere... Bare se ved Halden/Sarpsborg... køen er ofte helt stille bare fordi det står en 10 biler i venstrefil som skal komme inn. og så finnes det jo dem som faktisk slipper dem inn...

Herregud, nå må juristene våkne opp her.

Men å dulte borti å ødelegge andres biler fordi ens egen bil er tragisk... Er ikke noen trafikkbølle, men det som er etisk riktig og som er best for hele trafikkbildet er viktig å følge.

Folk som ikke klarer å innrette seg etter de normene man har i trafikken bør vel egentlig ikke ha lappen av prinsipielle grunner!

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser kun svart/hvitt.. Herregud eirikoo... ta deg sammen. Benytte et felt siden det andre er fult!

 

Nå skal du være forsiktig med å tillegge meg meninger jeg ikke har.

Jeg sier ikke at det er greit å snike.

Men kan det tenkes at det er grunner til at det er to felt noen steder?

(Retorisk spørsmål ja.)

 

Det jeg tenker på konkret er for eksempel en strekning på en km på vei fra et stort kryss.

Det er to felt, og de avsluttes med fletting.

Står folk i kun høyre felt, så er det plass til et visst anntall biler før køen strekker seg inn i det omtalte krysset, og folk som skal i en helt annen retning lider for det fordi de ikke kommer seg gjennom krysset.

 

Men, dersom folk kanskje bruker de feltene de skal, så er det plass til dobbelt så mange biler før det tetter seg i krysset bak dem.

 

Er det forferdelig vanskelig å skjønne hva jeg mener?

 

Jeg sier IKKE at det er greit å snike i kollektivfelt. IKKE at det er greit å trøkke på i krabbefelt. IKKE at det er greit å rase på det man kan i korte to-felt om det er tett trafikk.

 

Men det jeg sier er at om man benytter de kjørefeltene man har, så kan det hende at flyten bakover blir mye bedre. Så slipper man å stenge for andre.

Ok? Det er ikke sikkert det ligger så egoistiske tanker bak det å benytte begge feltene skjønner du.

 

Om man fremdeles mener det er ok å legge seg ut og sperre venstre feltet for andre, så er det ifølge politiet dem som godt kunne levere inn lappen.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker på konkret er for eksempel en strekning på en km på vei fra et stort kryss.

Det er to felt, og de avsluttes med fletting.

Står folk i kun høyre felt, så er det plass til et visst anntall biler før køen strekker seg inn i det omtalte krysset, og folk som skal i en helt annen retning lider for det fordi de ikke kommer seg gjennom krysset.

 

Det du vinner når trafikken fordeler seg i to felt vil du jo tape igjen når det flettes sammen til ett felt. Så for stakkaren en km bak i køen vil det gå nøyaktig like fort enten det er ett eller to felt i bruk, fordi der hvor det flettes blir en flaskehals, enten det er i begynnelsen eller slutten av flettefeltet. Eneste det går fortere for er de som "sniker" i venstrefeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniking i kø; å bruke bussfelt / veiskuldre / påkjøringsfelt / andre "ulovlige" midler for å komme lenger frem i køen

 

Fletting i kø; å bruke begge felt for å skape mer flyt..for eksempel ved å bruke venstre felt lenge...når det er to felt i samme retning..hvorfor kan man da ikke bruke dem?

 

ja jeg elsker å snike i køen!skal jeg frem så skal jeg frem!min tid er viktigere enn alle andre sin!og om du synes at dette er galt?vel..da får du ofre lakken på bilen din og kjøre i min! enkelt og greit! men nei jeg bruker ikke bussfelt og andre ulovlige veier..bruker kun sunn fornuft og venstrefil så lenge jeg kan!!

✔Mercedes C220cdi 2009

✔Mercedes E220cdi 2007

✔Mercedes S320 2000

__________________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det hele løses jo enkelt og greit ved at en legger seg i venstre fil et stykke før flettingen. Da får vi kø i begge feltene, og det er jo kø i begge feltene som visstnok skal være den beste løsningen.

 

Og ja Eirikoo, vi har forsøkt å diskutere dette før :). Spørs om vi ikke bare må bli enige om å være uenige.

Jeg mener at når folk flest benytter første og beste sjanse til å legge seg inn, og ikke presse til siste slutt, så blir flyten bedre generellt sett. Men de som kjører filen helt til ende for så å presse seg inn skaper større stopp i flyten enn de som fletter der det passer, nettopp fordi det der ikke alltid er luker de kan smette inn i. Og da blir det stans i trafikken istedenfor en brems som en tidligere fletting ville skapt.

Ergo er det i mine øyne mye bedre å flette der det passer, og helst så tidlig som mulig for ikke å snike seg forbi alle andre som også tenker slik, istedenfor å kjøre forbi hele køen fordi det er lov.

Å legge seg i venstre felt og holde samme farten som høyre felt ser ikke jeg på som sperring. Da kan man like gjerne si at de som presser seg inn i helt i enden skaper en sperring, fordi det krever stans i trafikken for å slippe dem inn.

Og som sagt å legge seg i venstre felt og følge farten til høyre felt hjelper til å skape kø i begge feltene. Hadde det vært kø i begge feltene alltid, hadde vi jo ikke hatt denne diskusjonen, og kø i begge feltene er det man oppnår.

Såklart bør man benytte venstre felt i tilfeller hvor et kryss kan blokkeres, men i realiteten er det stort sett innsnevringer på motorveien slike kødannelser i høyre felt skjer, og jeg mener det skjer fordi folk i venstre felt ikke fletter der det passer, men fletter der de vil. Trafikken stopper opp, og køen med sympatiske mennesker blir lenger.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom jeg på en morsom historie. Kom ned fra hemsedal en vakker dag, kom til avkjøringen høneføss, siste bakken opp er det forbikjøringsfelt.

Ingen biler der, alle lå i høyrefila i kø.

Ja, ja tenkte jeg, ikke faen om jeg gidder ligge i kø for å svinge av 300m lenger opp. Fyker forbi hele køen og skal legge meg inn i FLETTEFELTET.

En dust som kjører ford sierra stasjonsvogn tenker, "Ikke faen om jeg skal flette", jeg bare neivel, kjører på siden av han frem til midtrabatten, han legger seg over rattet, prøver å kikke inn i bilen min, jeg bare, jasså kjekkas jo. Så gir jeg litt gass, samma gjør han fyren, men problemet hans er at bilen foran stopper. Bang! Rett inn i tilhengerfeste.

Dust tenker jeg og legger meg inn foran bilen han dratt i ræva på. Svinger av mot hønefoss og sitter og små ler av fyren resten av dagen. :D

Bilforumet.no
Irc Admin
- 2011 Volvo V60 R-Design
- 2003 Toyota Rav4
- 1998 Mitsubishi Eclipse GSX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror en del skal sette seg ned å lese trådstarters post en gang til.

 

det gjelder sniking i køen hvor det er bare et felt tilgjengelig, IKKE hvor det er to felt tilgjengelig....

 

og nei, snikerne lar jeg pent henge i desperasjon der hvor de har kjørt seg fast...

 

makan til idioter skal man lete lenge etter. har dem stressa seg inn i en slik situasjon, får dem jaggu føle presset litt også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår