Gå til innhold

Først ute med ABS-bremser?

Ranger emnet


vw-vegard

Anbefalte innlegg

Mercedes har jo hevda at deres S-klasse var den første med ABS-bremser, blant mye annet den har vært først med. Jeg stussa derfor litt når jeg leser på bmw.no at de hevder å ha vært først ute med dette, allerede i 1978?

 

Quote bmw.no:

 

"Teknisk leksikon

 

BMW er ledende innen utvikling av innovasjoner og ny teknologi. Og gjennom tidene har BMW også vært først ute med en rekke av dette. For eksempel hadde BMW i 1978 verdenspremiere på ABS-bremser - et revolusjonerende system for å unngå blokkering på hjulene ved full oppbremsning, og som nå blir standard i flere og flere biler. I vårt tekniske leksikon har vi listet flere lignende innovasjoner og tekniske innretninger fra BMW, og beskrevet hva de kan gjøre for deg."

 

Allikevel står det på Wikipedia at Mercedes-Benz W116 (gamle s-klassen altså) hadde dette allerede i 1972, da de første W116 utgavene kom. Den kom også med airbag.

 

Her må da BMW prøve å ljuge på seg litt? Alle sier jo at Mercedes var først ute.

 

Noen som kan bringe noen harde fakta på bordet? :)

 

 

Edit; tror jeg har løst saken.

 

Quote wikipedia.org :

 

"The German firm Bosch had been developing anti-lock braking technology since the 1930s, but the first production cars using Bosch's electronic system became available in 1978. They first appeared in trucks and the Mercedes-Benz S-Class. ABS Systems were later introduced on motorcycles."

 

Denne artikkelen forøvrig: http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-lock_braking_system#History

 

Da kan vi vel egentlig konkludere med at BMW slett ikke var først ute med ABS-bremser? Det skal sies at de bare indirekte hinter til at de var først ute, men alle skjønner at hensikten deres er å få kjøperne til å tro akkurat det..

- 200SX S14a

X 91 Golf II

Lenke til kommentar
Del på andre sider

First antilock braking system - 1966 Jensen FF (Dunlop Maxaret system, previously used in aviation)

First electrical antilock braking system - 1969 Lincoln Continental Mark III

Honorable mention - 1970 Cadillac (rear only)

First electronic antilock braking system - 1986 Lincoln Mark VII/Continental and Chevrolet Corvette

Men det siste der lurer jeg på. Scorpio sitt teves system er vel elektronisk det også? Og det var standard på alle scorpioer fra dag 1 (1985)

 

Fra answers.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordlyd, kamerat. Ordlyd. De sier ikke at de var først, bare at "de ligger i spissen", at "de fikk ABS i 1978" og at "nå får også andre ABS". Ikke et ord om at de var først, for dét var Mercedes.

 

Jeg skrev også det nederst, at det bare er et sleipt salgstriks for å lure kunden. De prøver å få oss til å tro at de var først ute, men nevner ingen konkrete eksempler. Allikevel syns jeg dette er litt smålig..

- 200SX S14a

X 91 Golf II

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den nyeste episoden av Top Gear tester de den nye S-klasse og der sier Jeremy at S-klasse var først ute med elektronisk ABS.

 

Det har vi allerede nevnt, ikke det diskusjonen går ut på. Diskusjonen går på BMW's hjemmeside som hevder at de var først ute, noe vi vel egentlig har fått avklart allerede at de ikke var. De sier bare indirekte at de var først, i et forsøk på å lure oss forbrukere. Ellers takk for svar, men hadde vel sett den topgear episoden 2timer etter den kom på nettet eller no :)

- 200SX S14a

X 91 Golf II

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke akkurat noe nytt at BMW eller Audi skryter på seg å være først ute med ting.

Sjokk at disse ordene kom fra en volvomann :assman

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår