Gå til innhold

Lakkering

Ranger emnet

Phantom

Anbefalte innlegg

Så, da hadde man bestemt seg for å beholde Preluden (89'mod) å fixe den fin og lekker og alt det der.. Dro innom min faste mekanikermann som tidligere har lakkert biler for meg. Han skulle ha 10-12k for å lakke og rette opp de småbulkene jeg har, han skulle da pusse den ned å gjøre alt. Dette er jo billig og jeg vet resultatet blir bra. Han nevnte og at kun for å sprøyte på lakken og maskere så skulle han ha 5-6k. Det jeg lurer litt på da er om den besparelsen er verd det arbeidet jeg må gjøre, pussingen og spakling av bulker ? Vannsliper vel bilen med 800papir til slutt, har ikke gjort dette før og forarbeidet er vel like viktig som selve lakkeringen. Hva er lurest ? Evt tips mottas med takk... Og selvsagt styling tips angående bilen min setter jeg og pris på=)

post-187-13804851582652_thumb.jpg

-Abarth-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør i alle fall bruke finere korning enn 800 til slutt. Jeg brukte 1200 da jeg lakka bilen min, og det var i alle fall ikke for fint. Om det er en del bulker på bilen som må fixes, og du ikke har gjort dette før, er det kanskje lurt å få lakkereren til å gjøre det. Siden du vet at resultatet blir bra. Dessuten, om resultatet ikke blir bra, kan han ikke skylde på dårlig grunnarbeid. Og ja, grunnarbeidet er vel nesten viktigere enn lakkeringen, som ikke er så vanskelig, om en har utstyr til det da.....:)

Har for tiden: 1997 520 BMW Touring og 1994 VW Golf 1,4 (!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Phantom

Så, da hadde man bestemt seg for å beholde Preluden (89'mod) å fixe den fin og lekker og alt det der.. Dro innom min faste mekanikermann som tidligere har lakkert biler for meg. Han skulle ha 10-12k for å lakke og rette opp de småbulkene jeg har, han skulle da pusse den ned å gjøre alt. Dette er jo billig og jeg vet resultatet blir bra. Han nevnte og at kun for å sprøyte på lakken og maskere så skulle han ha 5-6k. Det jeg lurer litt på da er om den besparelsen er verd det arbeidet jeg må gjøre, pussingen og spakling av bulker ? Vannsliper vel bilen med 800papir til slutt, har ikke gjort dette før og forarbeidet er vel like viktig som selve lakkeringen. Hva er lurest ? Evt tips mottas med takk... Og selvsagt styling tips angående bilen min setter jeg og pris på=)

Skal det være så skal det være. Tror du er mer tjent med å la en lakkerer gjøre jobben, ikke minst mht garanti og slikt. Hvis du f.eks. ikke avfetter skikkelig, eller glemmer å pusse noen steder, eller ikke retter en bulk 100%, vil det fort synes, og lakken vil ikke vare så lenge på dette stedet. (flasser lettere av, ruster under osv).

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du? er selv på jakt etter noen som gjør billig og bra lakkering, eller er dette veldig "kompis pris"?

Seat Leon 20VT 4, Ganske rask egentlig

82' Hilux sugediesel, treigere enn treigest

ex A4 1.8 Q, treig som faen

ex 80 2.2 Q, Ikke fullt så treig

member of: Follogutta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde også tenkt meg ut på den oppgaven.

men jeg blir rådet til å la vær eller la en proff gjøre det.

Hvis du gjør det post bilder og fortelle hva du gjør. kan vi se om det blir bra kansje komme med tips under vei....

-Mercedes 1977 280 w123(må få den eu ok, solgt)

-Volvo 1991 2.3I L 940Turbo (krasja, ble troffet i siden av en kingcab)

-Ford sierra 1986 2.0I L (sent på værksted gitt bort til far,Moton gikk til helvete, når råden komme ut av blokka)

-toyota corolla 1989 1.6L Xli (høggern ble ikke eu-godskjent)

-mazda 626 1985 2.0l LX( høggern en eller flere ventiller gikk i stykker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ohm;

Det gjøres i Tromsø av en som gjør det for den prisen, er ikke et standard lakkverksted, men en bilmekaniker som kan dette, han har selv restaurert biler lenge og jobber vel mest med biloppretting og "vanlige reparasjoner". Selvsagt kan du sikkert få et bedre resultat ved å betale 30k-40k til en spesialist, men jeg brukte han til å lakke den forrige bilen min og var veldig fornøyd, skal se om jeg ikke finner et bilde av den.

oddi;

Det var det jeg lurte på, hva som blir det lureste, men ser vel nå ut som jeg velger å la han gjøre alt selv om det frister å spare noen tusenlapper på å gjøre det selv... men er tross alt noen uker til bilen skal inn å lakkes så har jo god tid på å evt gjøre det selv...

Dersom jeg nå finne ut at jeg skal prøve å gjøre det selv så poster jeg bilder underveis.. Noen tips ? Både angående det å gjøre det selv og styling generellt ?

Takk for hjelp så langt

-Abarth-

Lenke til kommentar
Del på andre sider