Gå til innhold

Billighøyttalere

Ranger emnet

Wendel

Anbefalte innlegg

Har kikket litt rundt etter billighøyttalere og fant blant annet noe proson 2x 5.25" for 250,- og noen 1" diskant fra biltema til omtrent samme pris. Er det noe vits i å oppgradere til slikt fra originalhøyttalere eller er det bare ræl ?

Har ikke lyst til å legge 10 000,- i nytt anlegg, ettersom jeg må lakkere og det kommer til å gå myye penger...

Skal til København og hente styling, noen som vet om det er spesielt billigere i Danmark og som evt. vet om noen bra butikker / webshops?

På forhånd takk, bra forum :thanks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du trenger delefilter hvis du skal ha diskanter fra biltema og da kan det fort bli dyrt.

Hvorfor ikke bare kjøpe et komponentsett på 5,25" m/diskant og delefilter?

mitt forslag: spar litt mer penger å kjøp et ordentlig komponentsett, så er du sikker på å få bra/ok lyd - alt ettersom. happyhappy

tror ikke det er så mye å spare ved å handle i Danmark, dessuten er det vel toll og noe greier som kommer i tillegg(?) sikkert noen som kan rette på meg her og kan dette 100ganger bedre....

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, er en liten sheriff. he he.

Syns forslaget mitt er bra, eltek er hakket bedre enn biltema og meget god på pris. Tror porto på det forslaget kommer på 69kr levert til deg, og det kan du leve med.

Ta og stup til så blir det lyd før du vet ordet av det..

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kjempebra ut det her :)

Saken er at jeg har en 12" liggende i garasjen. Bør jeg kjøpe en egen monoblokk til å drive den også gå for forsterken til 898,-, eller bør gå steget opp til 1198,- på forsterkeren og dermed få 4 kanaler så jeg kan drive hele skiten med en forsterker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kjempebra ut det her :)

Saken er at jeg har en 12" liggende i garasjen. Bør jeg kjøpe en egen monoblokk til å drive den også gå for forsterken til 898,-, eller bør gå steget opp til 1198,- på forsterkeren og dermed få 4 kanaler så jeg kan drive hele skiten med en forsterker ?

Har du en 12" liggende så ta et steg opp til 1200kr.

Alt av høytalere høres bedre ut når det drives av forsterker..

Lykke til.

"Hvorfor kan ikke kvinner rygge?"

Gutten bygger amatør anlegg: http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=111618

http://www.bilforumet.net/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, at det bør drives av en amp tviler jeg ikke på men er det noen fordeler / ulemper ved å kjøre alt fra samme forsterker kontra ha en forsterker til front og en til sub (monoblokk) ?

Tenker meg at hvis jeg deler det opp så kan jeg la ampen som driver fronten ligge foran, mindre ledningsstyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Da var alt handlet inn..

Er litt køddent dette å bygge i dørene - skal basere meg på å bruke ledningene som ligger der..

Det er en bunt med 8 ledninger eller noe, mistenker at en del av dem er til el.vinduer eller noe sånt. Det er 2 x 2 ledninger hvor en går til 5,25"-en i bånn og en til tweeteren. Er det samme signal i disse eller er det sannsynlig at de har gått gjennom et delefilter ? Det er snakk om originalanlegget, som er ræva.

Skal nemlig koble inn et delefilter, så jeg lurer på om jeg bare kan bruke en av de kablene som allerede er lagt opp, eller om jeg må lenge tilbake, altså før det gamle delefilteret. Det hadde vært grusomt kjekt å slippe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger mest sannsynlig et delefilter et sted. Godt mulig den er på selve kabelen, f.eks at kabelen til diskanten bare har et enkelt filter montert (sett endel komponentsett der det kun er satt filter direkte på diskantkabelen og ingenting på bass/mellomtone).

Midt råd er å prøve å koble det opp høre etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Det høres ut som det er omtrent samme frekvensene som spilles når jeg kobler tweeter på de originale 5.25"-ledningene og på de originale tweeterledningene. Samme med 5.25"-elementet...

Det som er enda rarere, er at det virker som om det er mye mer trøkk i den siden av bilen hvor originalhøyttalerene står i enda ! Det er også nesten ikke noe bass i det nye 5.25"-elementet i forhold til originalsiden. Prøvde å koble på den gamle ledningen og via det nye delefilteret..

Hva i all verden?

:hvaskjera

Lenke til kommentar
Del på andre sider