Gå til innhold

Skifte ut dynamo på en Ford Escort 97 Mod?

Ranger emnet


wooho

Anbefalte innlegg

Har seg slik at dynamoen på Escorten min må skiftes ut (det bråker som bare det). Folka på verkstedet skal ha 1000,- for arbeidet. Huff ble fort dyrt det da dynamoen også koster en del ny.

 

Det jeg lurer på er det noe problemer for en nybegynner å skifte ut hele dynamoen "by him slef"? Det eneste jeg har skifta på bilen er å regne for almenkunskap som olje/filter skift, tennplugger o.l. Men ikke noe mer enn det altså. Finnes det noen bøker som kan beskrive fremgangen ganske bra(som Haynes bøkene)? Gjelder en Escort 97 mod dette. En ting til er det vanskeligt å skifte ut tennplugskablene selv også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor dynamoen er lokalisert på din motoren, men som oftest er den til ventsre på motoren din, når du står framfor bilen, litt bakom. Se etter reimer, da dynamoen har det. Hvis du vet hvordan en dynamo ser ut, så er det bare å begynne å skru. Som oftest er det ikke noe særlig vanskelig å bytte dynamo, men det kan være trangt og endel skruer som holder den fast. Jeg aner ikke hvordan Ford har laget dette på din bil.

En haynes bok vil nok hjelpe betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det dynamoen er lokalisert så og si helt fremme til venste, i motorrommet, vet ikke helt eksagt åssen en hel dynamo ser da dog da jeg ser kun toppen på den. Har hørt at det er trangt om plassen, finnes det noen bøker man kan kjøpe for fremgangsmåten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haynes boka tror jeg koster 300.. men det er simpelt som FÅ å bytte ut.. ka du ikke bare ta et bilde av motorrommet da? så kan jeg si hvor og hva du skal ta ut.

 

Men du må løsne strammeren først, sånn at dynamoreima blir slakk. deretter er det en lang bolt som holder på plass dynamoen i blokka. Ta ut den, samt ledninger, og vips den er ute..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok fatter`n kom hjem nå og han sa at det var derit lett å skifte ut dynamoen så han skal hjelpe til.

 

Bilen har vært i mitt eierskap i over ett år og fra dag en har motoren bråket litt mere enn vanligt. Det er først for en månedsiden på service at jeg fikk bekreftet om at det var dynamoen som laget denne lyden. Nå har bilen blitt brukt daglig og har kjørt nesten 14k uten problemer. (totalt har den kjørt -119000km). Finnes det en god regel for når en dynamo må skiftes ut? Den har ikke blitt skiftet før trur jeg.

 

Bilder skal det bli StigRoar hvis jeg virkelig sitter fast og fatter`n er i dårlig humør til å hjelpe til en dag.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du ikke bare kan overhale dynamoen da?

 

Tror ikke det, da det ikke er noe effektannleg i bilen. Helt standard utsyr. Altså ikke noe mere som bruker strømm enn kun motoren. Kan nevne at motorbråket senker seg ned til normalen etter at motoren blir varm. De på versktedet skal ha litt over 2k for en splitter ny dynamo:deng Pluss 1000,- for arbeidet. Dette blir jo for dyrt. Bateriet blir jo ladet osv og bilen starter med en gang ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ford dynamoene siker sm regel i 2 skruer.. 1 lang lævel nede å en liten jævel oppe.. om motoren hadde vert ute av bilen er den byttet på 10 min. hehe. men i forrhjulstrekkere er det extremt trangt under der. å dynamoen er som regel jææææævla kukent plassert... må ofte demontere mye rundt den for å få den ut. husk også å ta av batterikablene. for en B+ ledning liggendes å slenge mellom masse jord nedi der er ikke altid såå heldig.

 

men vurder å overhale dynamoen.. grunnen til at de koster 2000kr å at de fleste får den bytta er at det går opp i opp om mekanikerenskla stå å overhale den for 800-1000kr timen. ell om den blir kjøpt ferdig overhalt for 2-3000..

men har du noen tommeltotter ferre en 10000. å har et lite snev av teknisk innsikt. vil jeg anbefale deg å prøve å overhale den. mest sansynelig bare et lager som er gåent. koster ikke mye hos en bilrekvisitta det. å da har du spart fort 2000kr.. å skulle det gå til h....vete så er det jo fortsatt bare å levere den inn å få ny. hehe

 

lykke til.

2012 octavia 2.0 tsi RS

x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja så klart.. den dynamoen du kjøper er sikkert en som er overhalt.. å er det bare småting som et lager så er det jo en lett ting å bytte. trenger jo ikke vere rakketforsker ell ha et vellutstyrt versted for å bytte det.. litt handy man gener å et verktøysett fra biltema å du er laaangt.

 

lykke til

2012 octavia 2.0 tsi RS

x)2007 Octavia RS x)2009 Skoda SuperB x)05 octavia tdi. 96 Astra F2.016v CDX. 94 Omega B 2.0,16v automat. Omega B 2,5v6 automat Citroën Saxo VTS.Octavia 04 1.9tdi "RS". 96 Omega b 2.016v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår