Gå til innhold

Hvor finner jeg kabelen som går fra motoren til jordinga?

Ranger emnet

Boddiz

Anbefalte innlegg

Har planer om å bytte ut kablene i motorrommet på min golf2.

Fra batteri til dynamo har jeg lokalisert.

og fra batteri til jording har jeg også lokalisert.

Men jeg "finner ikke" kabelen som går fra motoren til jordinga. hvor på motoren skal jeg "se etter" den?

Og en ting til: når jeg skal koble opp kablene, kobler jeg til jordinga eller plussen først?

Takker for svar! happyhappy

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel uansett ikke noe for seg å bytte ut jordingen til "motoren" i bilstereo-sammenheng?

Er vel helst fordi dynamoen er jordet i motoren, og motoren er "jordet" i bilen.

Så en god jording mellom motor og karosseri er sikkert ikke så dumt, men er slett ikke sikkert at den finnes der fra før.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste noe om dette, men vet ikke helt hvor mye jeg husker.. ugh.

Mener å huske at det var noe med at du ikke ville at alt skulle gå "bakveien" via batteriet for å nå gods, men som sagt... litt shady hva jeg husker her :P

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fant jeg jaggu det jeg snakket om:

Upgrades:

There are 2 connections which must be intact or upgraded when adding any components that draw significant amounts of current. The first is the short ground wire which connects the negative battery terminal to the vehicle's chassis. The other connection is the braided ground strap that connects the engine block to the chassis.

Problems that you'll avoid:

All drivetrain components are mounted to the vehicle on rubber mounts. Since the alternator is mounted to the engine, virtually all charging current flows through the braided ground strap. If the ground strap or battery grounding wire are missing, the current will try to flow through any conductor available. This may be the throttle or shift linkage/cable. If the current flow is high enough, a significant amount of heat may be produced. It may even produce enough heat to melt the plastic liner inside the cables, causing them to seize.

Vehicle Floor Pan:

The vehicle floor pan is, on many vehicles, a single piece of stamped sheet metal that runs from the trunk of the vehicle to the firewall. It is the best return path of the vehicle's chassis. When you ground any electrical accessories (including your amplifiers), ground them to the floor pan. Do not ground anything to braces or the wheel wells. These pieces are generally connected to the floor pan with a few spot welds. If you ground to any spot welded sheet metal, you will have more resistance in the return path. The floor pan will have less resistance. Any extra resistance will lower the voltage at the amplifier and your amplifier will produce less power.

Kilde: http://www.bcae1.com/battgrnd.htm

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God Jording mellom motor og Karosseri gjør jo at tenninga blir "sterkere"

Dårlig jording = Mindre gnist på pluggen :P

Eller bare nei...? Det er ikke 20 000V i karroseriet!

Er vel helst fordi dynamoen er jordet i motoren, og motoren er "jordet" i bilen.

Så en god jording mellom motor og karosseri er sikkert ikke så dumt, men er slett ikke sikkert at den finnes der fra før.

Da er jeg med! :) Takk.

Mvh Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Lenge siden jeg skrua golf nå, men har du sett i bakkant på girkassa? Det skal være en jordingskabel der uansett, så sant den ikke er fjernet av en eller annen grunn.. Se godt etter, så finner du den nok, det er gjerne en flat kabel uten isolasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PÅ min golf 2 er den på høyresiden på blokka.. Sett ovenifra..

Stemmer det! og hvis man ser "rett bak" batteriet (sett "forfra") så er den jordinga som går til girkassa først jordet i karroseriet. altså jordingskabelen slår to fluer i en smekk i believe.... :)

Man skal vite mye for å vite hvor lite man egentlig vet

[-] '94 BMW 318is Full M-Tech

[x] '93 BMW 318is Rieger Infinity I

[x] '03 BMW 318ci Org. M-Tech II

[x] '88 Golf II '90-Look

Lenke til kommentar
Del på andre sider