Gå til innhold

olds 455 i en trans am

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Når det gjeller å bytte topper i mellom motorer, er jeg ikke så særlig inne på det, men overhaling sjennerelt, er det ikke no problem. men det er fin å få info fra de som har holdt på med dette.

 

Hvilket fårhold blir det hvis man setter 350 topper på en 400 motor? blir det større effekt enn om man bruker topper til 400?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er det høycomp 350 topper regn med 10-11:1 i comp. Er det lavcomp 350 topper så er det fra 8,3-8,5 i comp. Tar du av 10cc fra lavcomp 350 toppene så er du på 9.0-9,2. Det holder så lenge du ikke bruker en veldig stor kam.

 

Men til 400cid er det ikke så vanskelig å finne topper, er bare å finne noen høycomp 350 eller 389(ca 10:1 i comp) topper. Skal du ha mye hk (over ca380 ærlige hk) så må toppene byttes eller portes. Et alternativ er da selfølgelig å finne noen høycomp 400 topper.

 

Her er en link til en artikkel der de tar for seg oppbygning av en nedsmoga 455: http://www.carcraft.com/techarticles/116_0306_pont/index.html

 

Som du kan se så er faktisk et kammbyte alene god for 70hk, å det selv med den lave 7.6:1 kompresjonen. Flowen gjennom toppen er like bra som på høycomp topper ergo stopper den ikke å puste på turtall selv om den er lavcomp. Men ville byttet topper uansett, eller i det minste ha høvlet av dem litt. Tror jeg kan oppdrive noen høycomp 350 topper om du trenger (tipper på ca 2500kr). Kan også skaffe høycomp, med store ventiler 400 topper, men det blir fort 7000kr.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Pontiac 400 motoren er blaut! Gå for 455'en!

 

Hvilken modell T/A er det snakk om?

 

Inntresant, du er klarover at værsting motoren til Pontiac i 1970 var en 400cid (Ram Air IV) på ca 440hk?

 

Chevy 400 og Ford 400 kan nok være skrot, men Pontiac 400 var værsting motor, fult i stand til å handle opp med Mopar 426 hemi som i følge bremsepapirer er på 466hk. Tar du Ram Air V motoren som kun ble solg over disk, så er effekten usikker men toppene flowet i alefal nok til 700hk (330cc)

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår