Gå til innhold

301 V8?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Skal til Lillehammer paa Amcar treff i helga, og kikke paa en bil jeg muligens skal kj0pe, en 1980 Buick Century Custom, men motoren som staar i den er en 4.9 liters 301.... har aldri h0rt om den motoren jeg... er det en kurrant motor dette?

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er den største av to motorer Pontiacfolket ikke vil innrømme at finnes ;)

Grei nok til å tusle rundt med, fatter hadde en i en '80 Grand LeMans stv (malibu størrelse), med 4port gasser og 150hk (SAE net). Turbo T/A rundt '80 hadde denne motoren med en turbo, da på 210hk...

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det gaar an aa faa tak i deler lett og slikt? ikke no speshal supah dupah greier som en ikke faar tak i deler til? og viktigest, er det mulig aa faa noe effekt fra den? regner med en faar go lyden fra den ihvertfall :p

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi bytta på den var register, vannpumpe, og forgasser, pluss at topper ble overhalt og fikk nye eksosventiler. Alle delene er lette å få tak i, men prisene er fæle for en som er vant til Chevy-priser! Sikkert ikke ille uansett hvis man ser stort på det, men er en ting som trekker litt ned.

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo oppsettet var en gasser før turboen ("suge-gasser") og ingen ladeluftkjøler. Gjetter at den ladet 0,5bar eller mindre, men kan ta feil. Dette er SAE net hk. Har sikkert moment i massevis, og en rødstrek under 5K rpm til tross for 3" slaglengde som Chevy og Ford 302cid (også samme borring - 4", men ville bare være sære og skille seg ut)

 

Ang. effekt og trimming, man får kam til disse, men innsug/headers tror jeg det er verre med. Jeg husker fra toppjobben jeg hadde på den 301'n nevnt over, at toppene er "misforstra". De har en port per to sylindre fra innsuget, og den ene er ca halvparten så stor som den andre! Aldri designet for å være noen performance motor, bare økonomi-sliter.

 

Mener man fikk den i 265dic også, og begge motorene er så patetiske at Pontiac folk som sverger til 400/455 ikke gidder å ense at de finnes. Skal det trimmes, anbefaler jeg heller et bytte til Chevy motor, eller å kjøpe en annen bil...

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en "vanlig" gasser-turbo går insugsluften slik: luftfilter -> turbo (-> ic) -> gasser -> motor. Dette krever en trykk-gasser, den har trykk i flotør-kamret.

 

Har man ikke trykk-gasser, setter man det slik: luftfilter -> gasser -> turbo (-> ic) -> motor

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren min hadde en 78' Grand Prix med 301(4port). Sterk motor med mye moment, men null turtallsvillighet. Helt ok til cruising men er ikke noe vits å prøve å trimme. Deler er som nevnt over ikke alltid like kurant. Plugger, ledninger, bensinpumpe osv er jo billig men utover det er nok Chevy billigst.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en "vanlig" gasser-turbo går insugsluften slik: luftfilter -> turbo (-> ic) -> gasser -> motor. Dette krever en trykk-gasser, den har trykk i flotør-kamret.

 

Har man ikke trykk-gasser, setter man det slik: luftfilter -> gasser -> turbo (-> ic) -> motor

 

Ok takk for svar... skjønte litt mer nå!

There's no replacement for displacement

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en "vanlig" gasser-turbo går insugsluften slik: luftfilter -> turbo (-> ic) -> gasser -> motor. Dette krever en trykk-gasser, den har trykk i flotør-kamret.

 

Har man ikke trykk-gasser, setter man det slik: luftfilter -> gasser -> turbo (-> ic) -> motor

:hvaskjera

Noen som har sett ett slikt oppsett fra fabrikk?

Vil tro IC ikke vil funke etter forgasseren.

Bensinen vil vel kondensere i kjøleren. Da er vel vitsen vekk. Blir samme som en dråpeteller.

I may be wrong.

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hvaskjera

Noen som har sett ett slikt oppsett fra fabrikk?

Vil tro IC ikke vil funke etter forgasseren.

Bensinen vil vel kondensere i kjøleren. Da er vel vitsen vekk. Blir samme som en dråpeteller.

I may be wrong.

 

 

du har helt rett, kan ikke ha intercooler etter gassern

Mercedes 190E selges, send pm for mer info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår