Gå til innhold

motorfeil på astra 1,6 97 modell

Ranger emnet


29052

Anbefalte innlegg

Jeg har en opel astra 1,6 97 modell. Jeg har fått en motorfeil/varsel. Feilen kommer periodisk. Har hatt den på verkstede for å lese av feilkoden. Den indikerer feil fra kamsensoren. Har byttet sensor uten hell. det som skjer er oftest under kjøring i 70-90 km/t begynner bilen å rykke veldig. Av og til har motor sloknet helt når jeg trykker inn clutch, og av og til har den bare gått over på alarm. Ved alarm skal et reservesystem koble inn, og da går oftest bilen normalt. En gang har bilen gått veldig ujamnt etter feilindikator har slått inn. Ser også at av og til stopper den på tomgang under kjøring (når clutch trykkes inn under oppbremsing/stopping), og av og til synker tomgang til 600-800 omdr.

 

Hva kan være galt. Gir snart opp.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis motorlampa lyser, og den legger feilkode for kamsensor, så vil motoren sperre på ca 3500 omdreininger. Så dette kan du jo sjekke neste gang lampa kommer. Verkstedet vil også sikkert sjekke hva slags feil den har lagt kode for gratis, ettersom det ikke ble bedre etter du byttet sensoren. Hvis du byttet sensoren på verksted da? På en annen side så skal du ikke merke noe annet enn det, hvis det er feil på kamsensoren, motoren går omtrent som normalt opp til 3500 omdreininger, pluss att den blir tregere å starte. Utifra symptomene du beskriver, er det ikke så lett å si hva som kan være galt. Sjekk feilkode først, og att de ikke har sett feil på feilkoden, slik att det egentlig er veivføleren den har kodet for, sjekk om motoren får falskluft, sjekk att ja.. hmm... Att alt er i orden;) Kan desverre ikke hjelpe deg på noen bedre måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner skiftet registerreim. Han har gjort det mange ganger før, men vi åpnet opp igjen og dobbeltsjekket alle posisjonene. Alt var etter heynes handbok. feilen/rykningene kjem hovedsaklig etter risting pga humper i vei eller lignende eller hovedsaklig i venstresvinger????? Har ved et par tilfeller ved at motoren dør vekk i en venstresving i 50-70 km/t. Turtallsteller går ned til 0, selv om bilen er i 4 eller 5 gir. Ved å trykke inn clutch og slippe den ut igjen starter den igjen med feillampen tent. kan nesten virke som den mister strømmen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk att veiv-føler, som sitter nede ved reimskiva på veivakselen står på plass, og att kamføler sitter der den skal, den sitter under kamhjula, må av med reg.deksel for å se den. Sjekk også to jordingspunkt som sitter på to forskjellige steder på venstre side av innsuget, du må bøye deg over motor for å se dem. Når du har funnet de, ser du også mange kontakter i det området som du kan sjekke att sitter på plass. Der er også kontaktene til veiv/kam-føler. Lyser ikke motorlampa når bilen stopper under kjøring? Du kunne kanskje prøve å skifte bensin-pumperelè. Det finner du under a-stolpen på høyre side, du må av med det dekselet som begynner helt fremst, og følger dørterskelen bakover. Der ser du da motorstyreenheten, bensinpumperelèet sitter under den, et høyt, svart relè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår