Gå til innhold

prøvde Pop off på 940 min nå

Ranger emnet


^Kendo^

Anbefalte innlegg

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hva vil skje når bilen går på tomgang da tro?:) Jo, bilen suger falskluft...eller ikke falskluft akkurat, men lufta går ikke gjennom tomgangs-regulatoren slik den skal, og du får en ganske høy tomgang. Når du gasser på, og får trykk i manifolden, vil det sende luft inn i innsugs-slangen til turboen igjen... altså; du taper effekt (though ganske minimalt)... hvorfor skulle man ha en slange fra Innsug og til innsugslange på egentlig?

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nisj!?

 

joda:) det er helt sannt, men åpen dump fungerer utrolig dårlig på LH 2.4.

 

Grunnen er ganske enkel;

 

Det går en slange fra innsugsmanifolden og til dumpen... dette er en kombinert Vakum og trykkslange, som styrer om dumpen skal åpne eller lukke seg (Avhenger av posisjonen på gass-spjeldet).

Når gass-spjeldet er lukket, har du jo vakum i innsugs-manifolden... da "suges" stempelet i dumpen til åpen posisjon.. og luft dumpes ut i enten retur eller den frie luft. Og når er gass-spjeldet lukket? Jo; på tomgang og criusing..... da er det dumt at dumpen dumper 60% av den oppmålte lufta ut i det fri, og man får en Over-rich- tilstand på motoren.

 

MEn, gi gass så spjelet åpnes og turboen begynner å lade... da blir det TRYKK i manifolden.. som igjen trykker stempelet i dumpen ned i lukket posisjon... og alt er fryd og gammen helt til du slipper gassen og får "dump" lyden pga du igjen får vakum i manifolden.

 

slik ser en dump ut innvendig;

 

dump2.jpg

 

Lufta som dumpes ut her, den må i retur på LH 2.4 motorer... ergo; Man mister nesten hele lyd-opplevelsen.

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå legger jeg meg i graven...hehe, står joggu mei svart på hvitt på siden der at det går med atmosfærisk dump på biler med LMM... man trenger "riktig" type.. og får "justert" den riktig.

Hva med dumper som ikke er justerbare? Og hva er egentlig en riktig dump? Grunnprinsippet er jo likt på samtlige... nei, det der var både logisk og ulogisk for meg:)

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My point exactly, du kan bruke en åpen SSQV eller GReddy Type-R på LH2.4, fordi de er konstruert på en litt annen måte enn andre "billig"-dumper, i tillegg til at de ikke lekker luft, noe som er problematisk. Så lenge den er helt tett vil det ikke bli trykkforskjeller (Krever at en vet hva en gjør ved montering). Monteres en åpen dump helt korrekt vil det ikke bli problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My point exactly, du kan bruke en åpen SSQV eller GReddy Type-R på LH2.4, fordi de er konstruert på en litt annen måte enn andre "billig"-dumper, i tillegg til at de ikke lekker luft, noe som er problematisk. Så lenge den er helt tett vil det ikke bli trykkforskjeller (Krever at en vet hva en gjør ved montering). Monteres en åpen dump helt korrekt vil det ikke bli problematisk.

 

Å få dette til å virke i praksis, er en helt annen sak enn i teorien... har sagt det før og sier det igjen, å montere en "åpen" dump på LH2.4 er det samme som å tippe i lotto...

 

Skal tro på det her, den dagen noen her legger fram "bevis" på at det virker, inntil den tiden sier j som posten-reklamen; Njaaaa, skeptisk!!

745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My point exactly, du kan bruke en åpen SSQV eller GReddy Type-R på LH2.4, fordi de er konstruert på en litt annen måte enn andre "billig"-dumper, i tillegg til at de ikke lekker luft, noe som er problematisk. Så lenge den er helt tett vil det ikke bli trykkforskjeller (Krever at en vet hva en gjør ved montering). Monteres en åpen dump helt korrekt vil det ikke bli problematisk.

 

tror faktiskt du er inne på noe..du har jo tydeligvis fått med deg det samme som meg, synd at jeg ikke huser hvor jeg fant "testen".. kan ikke du teste begge de dumpene? for om de har rett lyd kjøper jeg og en:D hehe

 

*du kjører en plain og orginal sedan? på mekjarvik i går? gullfarget eller noe rundt der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må da vel gå ann å stramme opp fjæra inni dumpen så mye at den ikke løfter seg nor gass spjeldet er lukket, altså den løfter seg ikke på tomgang og rolig kjøring, men nor man gir på og skaper turbotrykk, og nor man da girer om og gass spjelfet lukkes vil det bli vakum som prøver å suge opp stemplet(men klarer det ikke), men i tillegg trykk i rørene, og da dumper den, da lufta i rørene vil ut og trykker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må da vel gå ann å stramme opp fjæra inni dumpen så mye at den ikke løfter seg nor gass spjeldet er lukket, altså den løfter seg ikke på tomgang og rolig kjøring, men nor man gir på og skaper turbotrykk, og nor man da girer om og gass spjelfet lukkes vil det bli vakum som prøver å suge opp stemplet(men klarer det ikke), men i tillegg trykk i rørene, og da dumper den, da lufta i rørene vil ut og trykker på.

heh rart, akkurat det samme "teorien" jeg hørte med refinement i gårkveld.. merkelig hvis ingen har prøvd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pedersen racing selger jo dump som er spesialtilpassa for "kjensliga motorer med lmm"..

 

Har enda ikke hørt noe erfaringer fra folk med fk/ft som har prøvd den? Den skulle vertfall være 100% resirk ved rolig kjøring og ved pådrag 50%atmosfærisk og 50% resirkulerende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår